OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 85 resultaten
recensie
16 november 2010
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Is er een filosofie waarin het niet alleen gaat om diepzinnige statements en grote beweringen, maar om verheldering van alledaagse problemen? Ja, die is er. Paul Wouters, werkzaam als organisatieadviseur bij Berenschot, neemt de lezer bij de hand en laat zien dat filosofie over uiteenlopende 'denkgereedschappen' beschikt om vragen uit de praktijk te lijf te gaan. 'Denkgereedschap 2.0' is een sterke uitgebreide en volledig herziene versie van zijn uit 1999 stammende boek 'Denkgereedschap', dat met de bijbehorende trainingen voor veel opleiders en professionals uit uiteenlopende disciplines een aanvulling is gebleken op de vakmatige toolbox.
recensie
Psychologie
2 november 2010
Perry Oostrum
Er zijn talloze psychologische modellen in omloop en het gebruik ervan is vooral in de wereld van leidinggeven en adviesverlening niet meer weg te denken. En niet zelden dreigen deze modellen in verwaterde vorm toegepast te worden, omdat de inzet niet gestoeld is op bestudering van theoretische fundamenten. Maar welk model is nu werkelijk geschikt als je beter wilt leren omgaan met bijvoorbeeld conflicten, faalangst wilt aanpakken, charisma wilt ontwikkelen of wilt begrijpen of weten welke leerstijl voor jou of je klant het meest effectief is? In het 'Groot psychologisch modellenboek' zetten Anthon van der Horst, Marcel Wanrooy en Hanno Meyer de belangrijkste modellen op een rijtje.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 september 2010
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Bijna elk bedrijf zit tegenwoordig op internet. Soms alleen met een website, soms ook door social media in te zetten. Maar online opereren vereist een andere strategie dan de marketing zoals die tot nu toe werd toegepast.
recensie
24 september 2010
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Het is hoog tijd dat we onze ogen openen voor de mogelijke werelden van morgen. Sciencefiction levert de verbeeldingskracht die daarvoor nodig is. Meer dan welk ander genre ook vormt sciencefiction een gedurfde combinatie van analyse en speculatie.
recensie
Organisatiekunde
17 september 2010
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
In grote, logge organisaties heerst vaak een verstikkende bureaucratie, die het onmogelijk maakt om grote vraagstukken op te lossen. Er lopen binnen die organisaties genoeg mensen die een oplossing hebben, maar zij worden nog al te vaak belemmerd door regels, hiërarchieën en een gebrek aan samenwerking. Dat moet en kan anders: vervang de bureaucratie door de easycratie, betogen übereasycraat Martijn Aslander en journalist/publicist Erwin Witteveen in hun boek 'Easycratie'. Stel het doel centraal en niet de 'regeltjes om de regeltjes'.
recensie
Internet en social media
26 augustus 2010
Perry Oostrum
Het hebben van een netwerk - in wat voor tijden dan ook - heeft nog nooit iemand gehinderd. En de technische middelen via internet hebben het ons alleen maar makkelijker gemaakt. Althans, zo leek het. Tot we door de bomen het bos niet meer zagen en de Plaxo's, Facebooks en LinkedIns uit de grond spoten. Voor veel serieuze gebruikers van sociale netwerken is laatstgenoemde, LinkedIn, nog altijd het meest gebruikte. Ikzelf ben toch echt al een tijdje actief op LinkedIn, maar heb mijzelf nimmer de tijd gegund alle mogelijkheden eens goed te ontdekken. Jan Vermeiren helpt hierbij, met zijn uiterst praktische boek 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'.
recensie
Coaching en trainen
23 juni 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Coaching gaat over het opbouwen van motivatie en het bekrachtigen van ambities. Tenminste, als het serieus wordt aangepakt. Coaching is immers veel meer dan een motivatietechniek. Zoals Robert Hargrove het uiteenzet in 'Meesterlijk Coachen', houdt coaching zich bezig met een 'Onmogelijke Toekomst' en dit heeft niets te maken met gestandaardiseerde bestuurlijke competenties.
recensie
Mens en maatschappij
31 mei 2010
Perry Oostrum
Politiek verslaggever Eric Vrijsen is politicoloog en sinds 1990 werkzaam bij Elsevier. Al twintig jaar draait hij mee in de Haagse carrousel en is al even zovele jaren gefascineerd door de relatie tussen politici en journalisten. Aan de hand van affaires en episodes ontleedt en beschrijft hij in zijn boek 'Wilt u niet aan mijn jasje trekken!' het hele politieke bedrijf. Hij doorspekt zijn betoog met persoonlijke belevenissen, ontmoetingen onder vier ogen met hoofdrolspelers en hilarische anekdotes. Is Den Haag op weg naar een dictatuur van de meerderheid of houdt het schikken en plooien stand in het politiek veelstromenland?
recensie
Internet en social media
12 april 2010
Perry Oostrum
Zou je ook zakelijk willen profiteren van de mogelijkheden van Twitter? In 'Zakelijk twitteren voor beginners' wordt uit de doeken gedaan hoe je een netwerk snel en makkelijk opbouwt en uitbreidt en hoe je een unieke online identiteit ontwikkelt. Leg contact met andere twitteraars en houd elkaar op de hoogte van nieuws, meningen en initiatieven. De auteur, Carlijn Postma, is communicatieadviseur en traint al sinds de opkomst van deze populaire internetdienst managers, ondernemers en professionals in het zakelijk omgaan met Twitter.
recensie
Advisering
9 april 2010
Perry Oostrum
Professionalisering van het adviesvak is een onderwerp dat leeft. Zeker in de buitenwereld, die van klanten, de politiek en de media. Daar vinden voortdurend discussies plaats over de kwaliteit, het disfunctioneren van de beroepsgroep, de omvang van de inzet van 'externen' en de bijbehorende kosten. Vaak spitst de discussie zich toe op de negatieve kanten van het vak, over de uitwassen, de geldverslindende, door consultants binnengesleepte projecten en systemen waar een bedrijf of instelling bij nader inzien weinig aan blijkt te hebben. Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers, initiators en samenstellers van 'De lerende adviseur', vragen zich nuchter af of het wel zin heeft te reageren op dergelijke zichzelf versterkende mechanismen. Iedereen kent immers wel iemand die iets een keer volledig verprutst heeft, zeggen ze. Het lijkt hen dus van niet. Zij zijn van mening dat het niet aardig is om mensen hun favoriete gespreksspeeltje aan de borreltafel af te nemen en gooien het in 'De lerende adviseur' over een heel andere boeg.
recensie
Algemeen management
7 april 2010
Perry Oostrum
Het is moeilijk te geloven dat één man verantwoordelijk is voor een revolutie in de computerindustrie in de jaren zeventig en tachtig (met de Apple II en de Mac), in animatiefilms in de jaren negentig (met Pixar) en in digitale muziek begin deze eeuw (met de iPod en iTunes). Want laten we wel wezen: dat heeft Steve Jobs toch maar op zijn cv staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige mensen hem vereren als een god. In 'Zo denkt Steve' laat Leander Kahney, die eerder 'The Cult of Mac' schreef, zien welke principes Jobs hanteert als hij nieuwe producten ontwikkelt en introduceert, een fanatieke klantenkring opbouwt en leiding geeft aan een aantal van de krachtigste merken ter wereld.
recensie
IT-management / ICT
7 april 2010
Perry Oostrum
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten? Tara Hunt laat in 'De whuffie factor' zien dat geld niet het kapitaal is dat gebruikt wordt in online communities. Het is whuffie, sociaal kapitaal. Hoe je deze vorm van kapitaal vergaart is de kern van dit boek. Hunt ontdekte dat online succes niet begint door een product uit te geven of een dienst te verlenen. Succes komt met het bouwen van communities en er vervolgens deel van uitmaken. Voor menigeen is dat een wel heel andere kijk op het doen van zaken…
recensie
Internet en social media
7 april 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten?
recensie
Verandermanagement
7 april 2010
Perry Oostrum
'Werkvormen voor managers, veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom' van Peter de Roode is opgebouwd rondom het gegeven dat in het handelen binnen organisaties een bovenstroom en een onderstroom te onderkennen zijn. Hij is hiertoe onder meer geïnspireerd door het lezen van 'Veranderdiagnose' van Rob van Es, het Managementboek van het Jaar 2009. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. Dat leidde ertoe dat De Roode koos voor een 'werkvormenboek'.
recensie
Economie
19 maart 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Economie, of liever: economisch denken, verklaart veel, stelt Robert H. Frank in zijn boek 'Economie verklaart alles'. Frank is docent economie aan Cornell University en schrijft een maandelijkse column voor The New York Times.
recensie
Internet en social media
18 maart 2010
Perry Oostrum
'Laat de klant naar jou komen' van Erno Hannink is een boek dat zelfstandig professionals helpt klanten te krijgen via internet. Het boek leert alles over bloggen, hoe je een goede nieuwsbrief opstelt en verstuurt, hoe je contact met een doelgroep opbouwt en onderhoudt en hoe je sociale netwerken als Twitter en LinkedIn nuttig inzet. Hannink houdt zich nadrukkelijk verre van de theorie over het vermarkten van diensten, om zich volledig op de praktijk te kunnen richten, de praktijk van het inzetten van internet om jezelf zichtbaar te maken voor nieuwe opdrachtgevers. Want dat is immers waarvan de zelfstandige het moet hebben.
recensie
Algemeen management
11 maart 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Nina Brink, zoals ze voor de meeste mensen bekend staat, was de hoofdrolspeelster in de meest geruchtmakende introductie die de Amsterdamse Effectenbeurs ooit beleefde. Op het hoogtepunt van de internetbubbel werd haar zwaar verlieslatende bedrijf World Online kortstondig op miljarden guldens gewaardeerd. Even was zij de meest begeerde vrouw van Nederland, maar de liefde van het publiek sloeg abrupt om in haat toen de koers instortte en bleek dat Nina zelf de meeste van haar aandelen enkele maanden eerder al van de hand had gedaan. En nu is er een biografie. 'ONGEAUTORISEERD', waarschuwt het omslag.
recensie
Verandermanagement
9 maart 2010
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Veranderen is moeilijk voor organisaties en voor leidinggevenden die veranderingsprocessen in goede banen moeten leiden. De veelal sterk theoretische literatuur over organisatieverandering biedt nauwelijks houvast, aldus Rogier Guns, auteur van 'Zacht veranderen' en global change manager bij Philips. '... want de zachte kant van verandering negeer je op eigen risico!'
recensie
19 februari 2010
Perry Oostrum
Waarom hebben managers het steeds over targets? Waarom blijft een gemeentelijke brief zelfs na drie keer lezen onbegrijpelijk, om maar te zwijgen van een brief van het kabinet waaraan weken gesleuteld is? Waarom geeft een politicus nooit gewoon antwoord op een vraag? Waarom faciliteren onderwijzers het zelflerend vermogen van leerlingen en geven ze niet gewoon les? Volgens Arjen Ligtvoet en Cathelijne de Busser komt dit allemaal door vaagtaal, 'een ernstige aandoening die razendsnel om zich heengrijpt'.
recensie
17 februari 2010
Perry Oostrum
De vijftig mijlpalen uit de geschiedenis van de filosofie in minder dan een halve minuut. 'Twee pagina's, 300 woorden en één illustratie: meer heeft dit boek niet nodig om de meest complexe theorieën te doorgronden', beweert de achterflaptekst van 'Filosofie in 30 seconden'. Ik schat in dat dat voor de gemiddelde, en toch niet echt laag geschoolde, lezer misschien wat optimistisch is, want menig onderwerp vraagt wat meer denktijd. Barry Lower geeft wel een helder zicht op belangrijke kwesties uit een zeer rijke geschiedenis.