OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 362 van 12.053 resultaten
recensie
Projectmanagement
20 maart 2014
Dick Bos
‘Het perfecte project’ van Bart Flos is een boek naar mijn hart! Flos beschrijft daarin niet zozeer een projectmethodiek, maar wijst je op het belang van het testen van de volwassenheid van een project. Waar gaat het fout, op welk moment moet je niet instappen en waar moet je nadrukkelijk STOP zeggen? Je vraagt je af waarom er nog zo veel projecten fout gaan, als je dat zou kunnen voorkomen door - onder andere - dit boek te lezen.
recensie
Leiderschap
20 maart 2014
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Dankzij de gedragseconomie is ons besluitvormingsproces de afgelopen jaren een stuk begrijpelijker geworden. Cognitieve psychologen als Daniel Kahneman en Dan Ariely hebben aangetoond aan dat de mens niet de rationele speler is zoals de economische theorie die jarenlang afbeeldde, maar vol zit met cognitieve illusies die tot voorspelbare fouten kunnen leiden. Dit heeft belangrijke inzichten opgeleverd op het gebied van consumentengedrag, beleggingspatronen, en openbaar beleid. Maar kunnen deze lessen ook worden toegepast op strategische beslissingen?
recensie
Verandermanagement
20 maart 2014
Sipke Wagenaar
2-3 minuten leestijd
Voor Jaap Boonstra is het veranderen van organisaties een avontuur, net als een tocht door een onbekend berglandschap. In zijn ‘Verandermanagement in 28 lessen’ neemt hij je mee op een denkbeeldige reis door een ruw landschap. In 7 etappes laat Jaap Boonstra zien wat er allemaal bij een veranderavontuur komt kijken. Hij weet op boeiende wijze de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor het boek, naast heel informatief en leerzaam, ook nog eens een lust is om te lezen. Wil je niet de gehele reis meemaken? Stap dan gewoon onderweg in en geniet van datgene dat jou interesseert.
recensie
Strategisch management
20 maart 2014
Johan Bel RM
David Taylor is stichter en managing partner van Brandgym. Als expert in merken schreef hij het Boek ‘Grow the core’ met als ondertitel ‘Laat je merk groeien vanuit de kern’. Zijn pleidooi in dit boek is om in tijden van crisis juist te focussen op de kern en van daaruit groei te zoeken, in plaats van nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen.
recensie
Algemeen management
20 maart 2014
Nico Jong
Managers scheppen orde, zij zorgen voor richting en structuur in de organisatie, maken plannen en proberen werkprocessen te beheersen en de medewerkers in het gelid te houden. Zij stellen alles in het werk om chaos te voorkomen: een toestand van volledige verwarring en wanorde. En dan verschijnt er een boek met als ondertitel ‘Waarom elk bedrijf beter wordt van een beetje chaos.’ Wat moeten zij daar nu mee?
recensie
Algemeen management
19 maart 2014
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Innovatie in het onderwijs is al jaren gebaseerd op externe vergelijking van resultaten. Op rankings dus. Dit leidt tot meer controle van overheidswege, met als gevolg een grote mate van vervreemding onder leraren en leidinggevenden. Volgens Dolf van den Berg is er een nieuwe manier van leidinggeven nodig die minder nadruk legt op beheersbaarheid, maar meer op zingeving. In het onderwijs moet weer ruimte komen voor inspiratie, creativiteit en betrokkenheid.
recensie
Financieel management
18 maart 2014
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
De nieuwe realiteit voor management accounting en control. Dit is de ondertitel van een baanbrekend boek. Als u nu meteen denkt, ‘ik ben geen controller en heb eigenlijk niets met cijfers’, lees vooral verder. Bent u accountant of controller? Lees dan óók verder. Dit boek is namelijk voor u beiden essentieel. In Van Cijfers naar Waarden brengt Kees Tillema de schijnwereld van cijfers en controle met een luide knal, dwars door de geluidsbarrière, terug in de realiteit.
recensie
Algemeen management
14 maart 2014
Roy van den Anker
Voor veel mensen is het pad naar ondernemerschap een droom. De zelfstandigheid en vrijheid verleiden elk jaar weer veel mensen om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en al dan niet parttime als ondernemer aan de slag te gaan. Eén van de belangrijkste zaken die bepaalt of succes volgt is de achterliggende drijfveer. Het motief om van start te gaan, en vooral door te zetten bij tegenwind is van groot belang. In het boek(je) ‘Ondernemen met Passie’ - geschreven door Elaine Romein en Karlijn Smeets-Van Basten Batenburg- vertellen 20 ondernemers wat hun drijfveer was en delen ze praktische tips met de lezers.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 maart 2014
John Manschot
Dagelijks zeggen we het of horen we het: ‘Veel succes!’ Vooral als dat succes tot stand komt in een complexe professionele omgeving is het niet altijd direct duidelijk wat dat succes nu precies is, laat staan hoe dat succes gerealiseerd kan worden. Helaas worden we niet veel wijzer van het boek van Frans Wijngaarden met de veelbelovende titel ‘Veel succes! Handboek voor het behalen van resultaten.’
recensie
Strategisch management
14 maart 2014
Joost Hagenaar
Elke onderneming of organisatie moet keuzes maken in haar strategie, organisatie en klanten. In het boek ‘Klantgestuurde businessmodellen, innoveren tot in het hart van de organisatie’, geschreven door Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, wordt vanuit de Klant en Klantvoordelen toegewerkt naar een businessmodel met Kernstrategie, Klantcontacten, Strategische bronnen van de organisatie en het Waardenetwerk.
recensie
Marketing
13 maart 2014
Esther van der Hoorn
‘De staatsgreep van de klant’ is de waarschuwende titel van dit boek. Dat klinkt als slecht nieuws, maar dat is het niet. In dit boek vind je stappenplannen en tips om je klanten extreem centraal te stellen. Zo kun je als ‘shining star’ het beste omgaan met deze nieuwe wereld. Echt nieuwe oplossingen staan er niet in, maar het geeft wel praktische handvatten om aan de slag te gaan en heldere methoden om toe te passen.
recensie
Algemeen management
13 maart 2014
Tim Dees
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Advocaat van de duivel’ wekte meteen mijn interesse. Een blik op de inhoudsgave met onorthodoxe hoofdstuktitels hielp mij over de streep om dit boek te bestellen. Een kleine greep uit deze titels: ‘Vraag de bruid ten dans’, ‘Gebruik een advocaat als een condoom’ en ‘Wees een psychopaat’. Onorthodox is misschien wel de meest treffende omschrijving voor dit boek. Toch valt er meer over te zeggen.
recensie
Leiderschap
13 maart 2014
Sonja de Bruin
‘Nederland zoekt Leiders, de stap naar buitengewoon leiderschap’ van John Schrederhof is een mooi en wijs boek waarin leiderschap aan de hand van de leiderschapscyclus, een model voor persoonlijk leiderschap, wordt uitgelegd. In dit model zijn zowel de westerse als de oosterse leiderschapsfilosofieën vervat. De wereld zou, volgens mij, zoveel leefbaarder zijn als we de cyclus met z’n allen zouden omarmen.
recensie
Psychologie
13 maart 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Met ‘Tem je geest’ heeft Ruby Wax niet alleen een humoristisch boek geschreven over depressie, maar vooral ook een zeer informatief boek over mindfulness, vol tips die je helpen om de kritische stemmetjes in je hoofd tot rust te manen. Zelden heb ik zo gelachen om een boek dat gaat over een ernstige ziekte zoals depressie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 maart 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Wie in korte tijd letterlijk wil 'zien' hoe Dan Roams manier van problemen oplossen met behulp van tekeningen eruitziet heeft met 'Het uitgevouwen servet' een prima werkboek in handen. Je gaat letterlijk met pen en papier aan de slag en leert in vier dagen hoe je problemen kunt oplossen met behulp van het maken van tekeningen.
recensie
Marketing
12 maart 2014
Johan Bel RM
Nirmalya Kumar, professor marketing en mededirecteur van de Aditya Birla India Centre aan de London Business School, en Jan-Benedict Steenkamp, professor marketing aan UNC Kenan-Flagler, leveren een uitstekende prestatie met hun boek 'Brand breakout'. Het heeft de ondertitel 'Hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 maart 2014
José Otte
1-2 minuten leestijd
In ‘De knikkers en het spel’ beschrijven Niels Klinkenberg en Erica Rietveld een alternatieve benadering. Onzekerheid wordt niet langer als probleem gezien, maar als een gegeven. Organisaties worden beschouwd als netwerken van mensen met verschillende ambities en opportunistisch gedrag. Dit maakt ‘De knikkers en het spel’ een inspirerend en uiterst praktisch boek voor managers.
recensie
Projectmanagement
11 maart 2014
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
‘Scrum voor managers’ van Rini van Solingen en Rob van Lanen is een overzichtelijk boek. Maar is het nu echt zo anders als goed uitgevoerd project- of programmanagement? Over de vormgeving is goed nagedacht. Het kiezen voor aansprekende foto’s en passende teksten versterken het effect van het daaropvolgende hoofdstuk en daarmee het boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 maart 2014
Jont Groenendaal
De term ‘onderhandelen’ riep bij mij altijd twee associaties op, waar ik na het lezen van ‘Onderhandelen als het heet wordt’ van George van Houtem op teruggekomen ben.
recensie
7 maart 2014
Iris van Maurik
2-3 minuten leestijd
Een nieuw boek van de ZoZa’s! Het eerste boek, ‘Zo Zuidas’, las ik met veel plezier. Benieuwd was ik dan ook naar het tweede boek van deze drie jonge vrouwen uit de advocatuur en het bankwezen.