OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 433 van 12.047 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    22 september 2011
    Carla Verwijs
    1-2 minuten leestijd
    Mensen die zich richten op succes of geluk, zijn vaak juist niet de meest succesvolle of gelukkigste. Zij die andere doelen beogen, zijn indirect vaak het succesvolst. Dat is het thema van John Kay's boek 'De omweg naar succes'. Vooral hogere doelen bereiken mensen of organisaties veelal niet op de rechtstreekste manier, daarvoor is het leven en is de wereld te complex. Kay geeft vele voorbeelden, maar aan het eind blijft bij mij de vraag hangen 'Wat kan ik hiermee?'
    recensie
    Algemeen management
    22 september 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Hoe kun je in korte tijd de kennis van de Nederlandse managementgoeroe's tot je nemen? Ze treden vaak genoeg op, dus je kunt al hun lezingen aflopen. Dat is een kostbare zaak, zowel in tijd als in geld. Slimmer is het om ze te laten interviewen door een goede journalist. Dat is Dominique Haijtema. De interviews heeft ze verzameld in 'De Goeroegids'.
    recensie
    Leiderschap
    20 september 2011
    Nico Vreeswijk
    Luc van Berkestijn heeft een praktisch en handzaam boek geschreven waarin hij de lezer in korte tijd wegwijs maakt in de verschillende gesprektechnieken. Hoe geef je iemand op een constructieve wijze feedback of hoe breng je een slecht nieuwsbericht? Dat zijn zaken en onderwerpen die Berkestijn in 'Een goed gesprek' bespreekt aan de hand van korte hoofdstukken, omkleed met casussen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 september 2011
    Sonja van Vuren
    'Groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken'. De ondertitel van 'De kracht van gedachten' van Martijn Frijters zegt precies waar het boek over gaat. De inhoud is net zo compact en duidelijk. Overzichtelijk en overtuigend word je op een pad gezet dat uitzicht geeft op een wezenlijke verandering. Als je maar volhoudt! 40 dagen, om precies te zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 september 2011
    Joost van Driessen
    Veel mensen hebben een mening over het werk van Frederick Winslow Taylor, zonder dat ze ooit een boek van hem hebben gelezen. In veel managementboeken komen bepaalde citaten van Taylor terug, maar doorgaans benadrukken die de negatieve kanten van zijn werk. Daarom is het goed dat het boek 'The Principles of Scientific Management' uit 1911 opnieuw vertaald en opnieuw uitgegeven is, zodat iedereen het werk kan lezen in de context waar het voor bedoeld is.
    recensie
    IT-management / ICT
    20 september 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Een boek met als titel 'Cloud computing' loopt het risico bij het verkeerde publiek terecht te komen. Het boek van Jeroen Horlings lijkt zo op het eerste gezicht misschien voor de hardcore ICT-er bestemd. Dat is zeker niet het geval. Het boek is juist zeer geschikt voor de manager of adviseur die op zoek is naar basiskennis over deze nieuwe manier van werken. Basiskennis van ICT is wel nodig om het boek te kunnen doorgronden, maar dat is tegenwoordig voor de gemiddelde manager vaak niet meer zo'n groot probleem.
    recensie
    Advisering
    19 september 2011
    Amber Zwartbol
    'Het waarderend werkboek' is zo'n boek dat je niet meer wilt wegleggen wanneer je er aan begonnen bent. Robbert Masselink en Jelmer IJbema gaan verder waar Masselink met 'Waarderend organiseren' is gestopt en maken de overgang naar de praktijk van appreciative inquiry (AI). Met 'Het waarderend werkboek' heb ik een inspirerend en praktisch werkboek in handen dat mij uitnodigt om elke dag weer een nieuwe oefening in te zetten.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Een boek voor fijnproevers, bedoeld voor die mensen, die in hun organisatie leer- en denkprocessen willen bevorderen. 'Learning for action', biedt een overzicht van denkgereedschappen die ingezet kunnen worden ter bevordering van leerprocessen, zonder evenwel 'voorschrijvend' te zijn. De denkwijze waarop het boek is gebaseerd wordt aangeduid met SSM (Soft Systems Methodology). Een term overigens die snel tot verwarring kan leiden.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Joost van Driessen
    Paul van den Brink en Rosan Gompers hebben een boek samengesteld over 'De kunst van het nieuwe werken'. Het is een compilatie van cases van bedrijven die hiermee ervaring hebben en die met anderen willen delen. De ervaringen zijn geordend aan de hand van een theorie van de schrijvers die verder gaat dan wat gebruikelijk is.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    19 september 2011
    Marianne Eussen
    'Debatteren om te winnen'. Wie wil dat nou niet? Niet alleen de titel, maar ook de mooie uitvoering van dit boek trekt de aandacht. De auteurs Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras geven een duidelijke structuur om uw presentaties te verbeteren of uw standpunt in vergaderingen duidelijk(er) te maken. Zij slagen erin om u de kunst van het overtuigen bij te brengen. In het boek staat een praktische vertaalslag van de theorie met concrete opdrachten en tips voor uw persoonlijke situatie.
    recensie
    Coaching en trainen
    19 september 2011
    Maarten Fijnaut
    2-3 minuten leestijd
    Eén grote verzameling van allerhande coachingsmethoden, 'Het Coachingsmethoden Boek' biedt precies wat de titel doet vermoeden. Susan van Ass heeft een hele waslijst aan bekende en minder bekende coaches geselecteerd om vele verschillende coachingsmethodieken toe te lichten. 
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Martin van Staveren
    2-3 minuten leestijd
    Het is tien jaar geleden dat de oorspronkelijke Engelstalige uitgave van 'Management van het onverwachte' verscheen. Raadselachtig, dat het een decennium heeft geduurd voordat het boek in het Nederlands is uitgebracht. Vooral omdat het over een tijdloos en paradoxaal onderwerp gaat. Want wat valt er te managen aan iets wat onverwacht, en dus per definitie onbekend is? Veel, zoals de auteurs Karl E. Weick en Kathleen M. Sutcliffe overtuigend uitleggen.
    recensie
    19 september 2011
    Maarten Fijnaut
    Mijn eerste indruk was: 'Dik boek, indrukwekkende titel en vast zware kost'. Arnold Cornelis maakte deze verwachtingen in dit 'Book of the year' (1990) meer dan waar. Het boek heeft een groot lettertype, toch zijn de bijna 800 pagina's voor mij fors. Na meer dan 20 jaar onderwijs in en onderzoek naar de filosofie en sociale theorie van de kennis valt er heel wat te vertellen. Cornelis doet dit uitvoerig waardoor het lezen van dit boek regelmatig veel energie vergt. De zinnen zijn vaak lang en ingewikkeld. Toch zorgen de humoristische, simpele voorbeelden, zijn passie en de kunstige manier van schrijven regelmatig dat het lezen in een stroomversnelling raakt. 'Logica van het gevoel' blijft op deze wijze boeien.
    recensie
    Marketing
    16 september 2011
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Cool is hot. Cool is noodzaak. Cool is cool. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je je merk cool? Joeri van den Bergh en Mattias Behrer, twee experts op het gebied van jongerenmarketing, geven in Maak je merk cool het antwoord.
    recensie
    Algemeen management
    15 september 2011
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Excellente ondernemingen' dateert van 1982, maar is zeker nog actueel. De auteurs, destijds werkzaam bij McKinsey, doen verslag van een onderzoek dat ze hebben uitgevoerd bij Amerikaanse organisaties. Tom Peters en Robert Waterman onderzochten het waarom van excellente ondernemingen. Ze hebben vanaf het moment dat hun boek uitkwam veel kritiek gekregen over de wetenschappelijke onderbouwing van hun conclusies. In mijn optiek is het echter een bron van inspiratie voor managers die proberen de doelstellingen van hun bedrijf beter te realiseren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    15 september 2011
    Paul Hassels Mönning
    recensie
    Leiderschap
    15 september 2011
    Louis Thörig
    Staat u ook zaterdag op het voetbalveld? En neemt u zich ook op maandag weer voor om van uw team weer één team te maken? Björn Heisterkamp en Curtis Martels behandelen in 'De topmanager speelt 4-4-2' op een originele manier wat een coach een topcoach maakt in het voetbal en wat een manager een topmanager maakt in het bedrijfsleven.
    recensie
    Marketing
    15 september 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    De aandachteconomie, een economie die niet alleen draait om geld, is het onderwerp van 'Uitverkocht!' Jim Stolze werkt het op een speelse en intrigerende wijze uit. Het boek van is een prettig geschreven en inspirerend boek. Als je opzoek bent naar nieuwe inzichten over en een frisse blik op ondernemen, dan is dit boek iets voor jou.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 september 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoewel dit boek reeds in 2001 in de VS verscheen, is de inhoud totaal niet verouderd. Sterker nog: 'Management van het onverwachte' is eigenlijk zeer actueel met de vele onverwachte gebeurtenisssen waarmee organisaties te maken hebben, zoals natuurrampen, crises en terrorisme. Karl Weick en Kathleen Sutcliffe illustreren op duidelijke wijze wat organisaties kunnen leren van organisaties die dagelijks zeer alert moeten zijn op het onverwachte. Want dat doen ze significant beter dan andere organisaties. Een fraai boek voor iedereen die steeds meer tegen de grenzen van hoge verwachtingen en wishful thinking-plannen aanloopt.
    recensie
    Marketing
    13 september 2011
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Citymarketing is ‘hot’. Dat er niets boven Groningen gaat, is inmiddels een open deur, en wie ‘Limburg’ zegt, zegt automatisch ‘Liefde voor het leven’. U wist natuurlijk al dat Den Haag zichzelf heeft uitgeroepen tot ‘Legal capital of the world’, en het is u ongetwijfeld opgevallen dat Enschede zich als dé sportgemeente van Nederland beschouwt. Dit alles is maar een kleine greep uit een steeds groter wordende hoeveelheid voorbeelden van citymarketing. Daarmee groeit ook de behoefte aan een theoretisch kader, want citymarketing is nog steeds vooral een bonte verzameling ongefundeerde succesverhalen en best practices. Met het Handboek City- en Regiomarketing van Elise van Dijk-Bettenhaussen is zo’n kader nu ook beschikbaar.

      Personen

        Trefwoorden