OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 461 van 11.946 resultaten
recensie
Economie
19 juli 2010
Rudy van Stratum
Hoewel beide boeken eenzelfde onderwerp en focus hebben, vullen 'Vrije val' van Joseph Stiglitz en 'Wat als de markt faalt?' van John Cassidy elkaar prima aan, een reden om ze beiden in een bespreking op te nemen.
recensie
Economie
19 juli 2010
Rudy van Stratum
4-5 minuten leestijd
Hoewel beide boeken eenzelfde onderwerp en focus hebben, vullen 'Vrije val' van Joseph Stiglitz en 'Wat als de markt faalt?' van John Cassidy elkaar prima aan, een reden om ze beiden in een bespreking op te nemen.
recensie
Financieel management
16 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Veel managers raken lichtelijk in de stress bij alleen de gedachte al om de onuitputtelijke hoeveelheid beschikbare 'Financiële kengetallen' te leren onderscheiden en begrijpen. Econoom en accountant Ciaran Walsh heeft na vijftien jaar ervaring in het bedrijfsleven de overstap gemaakt naar de universitaire wereld.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
2-3 minuten leestijd
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
16 juli 2010
Marinus Grootenboer
2-3 minuten leestijd
'De Wereld in 2100', geschreven in 2009 door George Friedman, doet een aantal voorspellingen over de politieke verhoudingen voor de komende 100 jaar. George Friedman is een Amerikaanse politicoloog en futuroloog die politieke en strategische adviezen geeft aan het bedrijfsleven. Hij is dus beroepsmatig dagelijks bezig het politieke toneel te analyseren. Vanuit deze ervaring geeft hij een 'totaalvisie' over hoe het verder zal/kan verlopen met de spelers op het wereldtoneel.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Jan Boerstra
Sociale media zijn hot. Ieder zichzelf respecterend bedrijf denkt op z'n minst na over de kansen die sociale media hebben te bieden. Overheden zijn er nog niet uit welke mogelijkheden digitale netwerken voor hen in petto hebben. Ondertussen heeft Obama op indrukwekkende wijze getoond hoe je klinkende én politieke munt kunt slaan uit een strategische inzet van sociale media. Met 'De Conversation Manager' reikt Steven van Belleghem de helpende hand aan iedereen die het pad van de sociale media wil verkennen of bewandelen. Zijn aanpak is: observeer, faciliteer en participeer. Oftewel, zit niet stil maar zoek contact en het gesprek met klanten en alle anderen die iets van je product weten of vinden.
recensie
Psychologie
15 juli 2010
Sandra Barendrecht
Al 30 jaar publiceert Wijnberg populair wetenschappelijke boeken over psychologie en provocatieve therapie. Gemiddeld een boek per jaar, waaronder gebundelde columns die eerder in De Telegraaf verschenen. Hoe verrassend en vernieuwend kun je dan nog zijn? 'Dat moet ik nog een plekje geven' heeft Wijnberg naar eigen zeggen geschreven om psychologische taal van loze kreten te ontdoen. Hij veegt grappend en grollend de vloer aan met uitdrukkingen als: 'in je kracht staan', 'je kwetsbaar opstellen' en 'profiteren van een leermoment'. En dat wederom in zijn geliefde provocatieve stijl.
recensie
Advisering
15 juli 2010
Martin van 't Klooster
Het lijkt een aantrekkelijke titel; 'De lerende adviseur; trends in professionalisering'. Wie wil er niet leren en tegelijk een handzaam inzicht in wat het vak verder moet brengen?. Even de waan van de dag ontstijgen en met een helikopterview ook op de zin van het vak kauwen? Lees dan de bundeling van uiteenlopende artikelen en visies door Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers niet. Zij roepen in de eerste pagina's vragen op en stellen in de sluiten in de epiloog het boek af met nog meer vragen. Willen adviseurs wel leren en een relevant antwoord vinden op trends in professionalisering?
recensie
Marketing
14 juli 2010
Bas van Vlierden
De consument is uitgekeken op betekenisloze belevenissen. Na het 'experience' tijdperk is het nu tijd voor 'authenticity': echtheid. Dit concluderen Pine en Gilmore in hun boek 'Authenticity'. De auteurs proberen het begrip uit te leggen aan de hand van de begrippen 'waarachtigheid' en 'geloofwaardigheid'. Dit lukt hen slechts ten dele.
recensie
Marketing
14 juli 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
De consument is uitgekeken op betekenisloze belevenissen. Na het 'experience' tijdperk is het nu tijd voor 'authenticity': echtheid. Dit concluderen Pine en Gilmore in hun boek 'Authenticity'. De auteurs proberen het begrip uit te leggen aan de hand van de begrippen 'waarachtigheid' en 'geloofwaardigheid'. Dit lukt hen slechts ten dele.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 juli 2010
Robert Haringsma
2-3 minuten leestijd
Op de omslag van het boek 'Effectief tijdbeheer' staat: 'Met een minimum aan theorie en een maximum aan praktische richtlijnen'. Op basis van daarvan verwachte ik een praktisch handboek over timemanagement. Dat is echter niet het geval. Ineke Kievit-Broeze heeft een rijk boek geschreven, maar het sterke punt van het boek is nu juist de theorie en veel minder de praktische kant.
recensie
Algemeen management
13 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Internetaanbieder World Online ging in het jaar 2000 naar de beurs. Een aantal dagen later stortte de koers volledig in. Wat volgde was een jarenlang onderzoek naar onder andere de optimistische persberichten die voor de beursgang verspreid waren en de misleidende uitspraken in de prospectus. Maar de aandacht richtte zich vooral op de aandelen van Nina Brink, die zij vlak voor de beursgang had 'overgedragen'. Eric Smit schreef met 'Nina' een ongeautoriseerde biografie waarin hij het leven van een zakenvrouw beschrijft die maar één doel heeft. En dat is winnen.
recensie
Coaching en trainen
13 juli 2010
Marianne Eussen
Onze multimediale wereld, waarin mensen meerdere kanalen tegelijkertijd gebruiken om informatie te vergaren, vraagt om een gecombineerde aanpak bij leren. Naar analogie van het concept 'blended learning' uit 2000, verwerken Aldert van Buuren en Rob Remie dit idee in hun boek 'Blended coaching'.
recensie
Economie
13 juli 2010
Mark Hooftman
De economische crisis raakt me als adviseur letterlijk. Niet alleen klanten hebben en krijgen er mee te maken, de gevolgen van de economische recessie zijn ook binnen mijn eigen organisatie voelbaar. Deze gevolgen, maar ook de oorzaken, komen veelvuldig aan bod in discussies in en over het werk. Bovendien staan kranten vol met ontwikkelingen, kwesties en debatten. Die kan ik op hoofdlijnen prima volgen, maar details zijn niet echt aan mij besteed, simpelweg omdat te weinig zicht heb op het functioneren van 'de economie'. Daarnaast weet ik van veel termen wel ongeveer wat ze betekenen, maar in een precieze discussie is 'ongeveer' niet voldoende. Kortom: redenen genoeg voor een korte opfriscursus in de basisbeginselen en terminologie met '50 inzichten economie' van Edmund Conway.
recensie
recensie
Projectmanagement
13 juli 2010
Projectleider-Worden.nl
3-4 minuten leestijd
In 1998 introduceerden Jo Bos en Ernst Harting 'Projectmatig creëren': een projectmanagementmethode waarin persoonlijke verbondenheid, leiderschap, energie en bezieling prevaleren boven harde structuren en beheersaspecten. 'Op veler verzoek' hebben de auteurs nu een compacte, Engelstalige uitgave van PMC uitgebracht; 'Project Driven Creation'.
recensie
Projectmanagement
13 juli 2010
Projectleider-Worden.nl
3-4 minuten leestijd
In 1998 introduceerden Jo Bos en Ernst Harting 'Projectmatig creëren' : een projectmanagementmethode waarin persoonlijke verbondenheid, leiderschap, energie en bezieling prevaleren boven harde structuren en beheersaspecten. 'Op veler verzoek' hebben de auteurs nu een compacte uitgave van PMC uitgebracht.
recensie
Algemeen management
8 juli 2010
Harold Janssen
'De laatste manager' is zo'n boek dat je gelezen moet hebben. Gewoon, omdat het past in het tijdsbeeld. Want wie gelooft er nog dat managers de problemen gaan oplossen die ze zelf veroorzaakt hebben? De twijfel knaagt, zwelt aan. Maar een alternatief zien velen nog niet. Veel mensen die ik spreek, beschouwen managers nog als van God gegeven. Dat organisaties nu eenmaal iets is met managers. Ben Kuiken doet dat niet. Hij stelt de noodzaak van managers bij het organiseren nadrukkelijk ter discussie. De titel zegt dat al. Maar hard maken doet Ben Kuiken de titel van zijn boek niet. Daarvoor blijft hij teveel de waarnemer, de journalist die hij is. En moet de lezer maar zijn eigen conclusies trekken.
recensie
Verandermanagement
8 juli 2010
Henk van Tent Becking
1-2 minuten leestijd
Anton Cozijnsen, Peter van Dun en Eduard Kimman geven in 'Het theater van verandering' hun kijk op regie en rolverdeling bij veranderprocessen, met een theaterproductie als metafoor. Het is een toegankelijk boek dat vanuit de invalshoek van de regisseur en de scriptschrijver de rol van de spelers bekijkt. Zeker de moeite van het lezen waard.