OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 470 van 11.935 resultaten
recensie
9 april 2010
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Soms heb je geweldig veel geluk. Hugo Logtenberg en Marcel Wiegman zijn van die geluksvogels. Net nadat ze hun manuscript afhadden voor hun boek over Job Cohen, werd Nederland verrast met het bericht dat de burgemeester van Amsterdam lijsttrekker werd van de PvdA en wellicht de volgende premier van ons land wordt. Een betere stimulans om de verkoopcijfers van je boek omhoog te jagen kun je je niet dromen. En dus werd de titel van het boek alvast afgestemd op dat komende premierschap: 'Job Cohen - Burgemeester van Nederland'.
recensie
Algemeen management
9 april 2010
Carla Verwijs
Managen en macht lijken soms onlosmakelijk verbonden. Dat hoeft niet zo te zijn, zo lezen we in 'Einstein en de kunst van het managen zonder macht' van Anne de Graaf en Klaas Kunst. De lezer wordt uitgenodigd te onderzoeken of 'managen zonder macht te gebruiken' een optie is.
recensie
Leiderschap
9 april 2010
Marcel Boons
Mensen in hokjes plaatsen is soms een beladen onderwerp. We weten dat in een ontwikkelde wereld het stigmatiseren van personen tot genante en pijnlijke situaties kan leiden, vooral als we het overdrijven of het bij het verkeerde eind hebben. Van de andere kant... in hokjes plaatsen is wel lekker, want het schept duidelijkheid. Maar welke hokjes zijn zinvol en helpen je bij je rol als manager in een organisatie? Oscar David schetst in 'Het enneagram in management' niet alleen hoe het enneagram in elkaar zit, maar ook hoe je het kunt inzetten bij leiding geven en bij je persoonlijke ontwikkeling.
recensie
Coaching en trainen
9 april 2010
Bram Kolk
2-3 minuten leestijd
Teamcoaching is één van de middelen om slagkracht te organiseren. Als je, zoals ik, dan ook nog van koken houdt en je ziet het 'Kookboek voor teams' liggen, dan rest je nog maar één ding: aanschaffen en lezen. Esther de Haan gaat hierin dieper in op de inhoud en het doel van teamcoaching, ze behandelt de diverse fasen van teamontwikkeling en ze geeft per fase een aantal recepten voor interventies en geeft tot slot suggesties voor mogelijke 'energizers'.
recensie
Algemeen management
9 april 2010
Wardy Poelstra
3-4 minuten leestijd
Malcolm Gladwell is een fenomeen. Met de bestsellers 'Het beslissende moment', 'Intuïtie' en zijn voorlaatste boek 'Uitblinkers' heeft hij ook in ons land naam gemaakt als oorspronkelijk denker. Op een creatieve manier verbindt hij in zijn boeken ogenschijnlijk uiteenlopende zaken met elkaar en komt hij tot soms verrassende conclusies.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 april 2010
Mariska Fennema
2-3 minuten leestijd
'Wat je ook weet van spiritualiteit, het heeft niets om het lijf als je er niet naar handelt. Werk is bij uitstek het gebied waarin je gevraagd wordt te handelen.' De westerse samenleving is in een collectieve burn-out terecht gekomen en daarom is een nieuw soort leiderschap is nodig, maar hoe kun je als leidinggevende of als individu het verschil maken binnen de organisatie waar je werkt? Daarover gaat 'Het licht en de korenmaat' van Hans Wopereis.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 april 2010
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Heeft u ook altijd tijd tekort? Volgens Richard Koch is dat nergens voor nodig. We verdoen namelijk tachtig procent van onze tijd. Als u de juiste twintig procent aan activiteiten weet te ontdekken en uit te voeren, houd u ineens veel tijd over. Cruciaal is natuurlijk om de juiste twintig procent tijdsbesteding te vinden. Hoe u dat ontdekt leest u in 'Het 80/20 principe'.
recensie
Advisering
9 april 2010
Perry Oostrum
Professionalisering van het adviesvak is een onderwerp dat leeft. Zeker in de buitenwereld, die van klanten, de politiek en de media. Daar vinden voortdurend discussies plaats over de kwaliteit, het disfunctioneren van de beroepsgroep, de omvang van de inzet van 'externen' en de bijbehorende kosten. Vaak spitst de discussie zich toe op de negatieve kanten van het vak, over de uitwassen, de geldverslindende, door consultants binnengesleepte projecten en systemen waar een bedrijf of instelling bij nader inzien weinig aan blijkt te hebben. Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers, initiators en samenstellers van 'De lerende adviseur', vragen zich nuchter af of het wel zin heeft te reageren op dergelijke zichzelf versterkende mechanismen. Iedereen kent immers wel iemand die iets een keer volledig verprutst heeft, zeggen ze. Het lijkt hen dus van niet. Zij zijn van mening dat het niet aardig is om mensen hun favoriete gespreksspeeltje aan de borreltafel af te nemen en gooien het in 'De lerende adviseur' over een heel andere boeg.
recensie
Marketing
8 april 2010
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Productlancering is niet echt een nieuw onderwerp voor een marketingboek, er zijn hierover immers meer boeken geschreven. Toch biedt 'Hoe lanceer ik een nieuw product!?' van Jeremy Deacon & Margit Smeekens iets extra's. Ik moet bekennen dat de ervaren doorgewinterde marketeer er niet veel nieuws zal weten te ontdekken, maar dat zal zeker niet opgaan voor de beginnende productmanager.
recensie
Marketing
8 april 2010
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Meerwaardecreatie is in balans zijn, schrijft Michel Jansen in zijn boek Brand Flow. Balans tussen de eigen competenties, relevantie voor de consument en onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Meerwaardecreatie is geen luxe, maar de essentie van het bouwen van een succesvol merk.
recensie
Coaching en trainen
7 april 2010
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Een conflict op zich is geen probleem. Thuis niet, en op het werk al evenmin. Sterker nog: conflicten kunnen ons verder helpen. Pas als we er niet goed mee omgaan, veroorzaken ze schade. In Einstein en de kunst van conflictmanagement zoeken Jannie Lammers en Elise Luijcx naar manieren om escalatie te voorkomen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Op de werkplek kunnen tal van problemen voorkomen die ervoor zorgen dat u niet effectief werkt. Stress, machtsverhoudingen of communicatiepatronen zijn een aantal voorbeelden van zaken die u belemmeren om constructief met situaties om te gaan. Vanuit de gedachte dat u zelf uw beste coach bent, heeft Hilde Veraart-Maas het boek 'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' geschreven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
In tijden van crisis is het van belang je ware kracht en missie te ontdekken. Voor Ignatius van Loyola was dit de leidraad bij het stichten van de Jezuïetenorde. Paul de Blot laat in 'Ignatius van Loyola als crisismanager' zien hoe de inzichten en aanpak van deze zestiende-eeuwse netwerker actueel en van belang zijn. Juist in de huidige turbulente tijd. Het motto van Ignatius luidt: doen wat goed is voor andere mensen en altijd streven naar meer en beter.
recensie
Algemeen management
7 april 2010
Perry Oostrum
Het is moeilijk te geloven dat één man verantwoordelijk is voor een revolutie in de computerindustrie in de jaren zeventig en tachtig (met de Apple II en de Mac), in animatiefilms in de jaren negentig (met Pixar) en in digitale muziek begin deze eeuw (met de iPod en iTunes). Want laten we wel wezen: dat heeft Steve Jobs toch maar op zijn cv staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige mensen hem vereren als een god. In 'Zo denkt Steve' laat Leander Kahney, die eerder 'The Cult of Mac' schreef, zien welke principes Jobs hanteert als hij nieuwe producten ontwikkelt en introduceert, een fanatieke klantenkring opbouwt en leiding geeft aan een aantal van de krachtigste merken ter wereld.
recensie
IT-management / ICT
7 april 2010
Perry Oostrum
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten? Tara Hunt laat in 'De whuffie factor' zien dat geld niet het kapitaal is dat gebruikt wordt in online communities. Het is whuffie, sociaal kapitaal. Hoe je deze vorm van kapitaal vergaart is de kern van dit boek. Hunt ontdekte dat online succes niet begint door een product uit te geven of een dienst te verlenen. Succes komt met het bouwen van communities en er vervolgens deel van uitmaken. Voor menigeen is dat een wel heel andere kijk op het doen van zaken…
recensie
Internet en social media
7 april 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten?
recensie
Verandermanagement
7 april 2010
Perry Oostrum
'Werkvormen voor managers, veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom' van Peter de Roode is opgebouwd rondom het gegeven dat in het handelen binnen organisaties een bovenstroom en een onderstroom te onderkennen zijn. Hij is hiertoe onder meer geïnspireerd door het lezen van 'Veranderdiagnose' van Rob van Es, het Managementboek van het Jaar 2009. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. Dat leidde ertoe dat De Roode koos voor een 'werkvormenboek'.
recensie
Verandermanagement
7 april 2010
Gertjan de Groot
Alex Straathof schreef Zoeken naar de kern van cultuurverandering. Inzicht, meten, sturen.
Daarin heeft hij goed nieuws voor managers die snel een cultuuromslag willen doorvoeren, want daarvoor heb je niet meer dan een half jaar nodig. Het recept is vrij eenvoudig. Vervang de hoofdrolspelers in de groepsarena, daardoor krijgt de organisatie een andere mindset (overtuigingen en waarden) en daardoor verandert het gedrag van de medewerkers in de organisatie. Enigszins gechargeerd is dit de theorie over cultuurverandering waar Straathof op uitkomt op basis van zijn promotieonderzoek.
recensie
Organisatiekunde
6 april 2010
Projectleider-Worden.nl
Waar de vorige manuals absoluut niet uitnodigden om op te pakken en door te lezen, is Office of Government Commerce er nu goed in geslaagd om een aantrekkelijk én inhoudelijk goed handboek te presenteren; 'Managen van succesvolle projecten met Prince2'. Schokkende veranderingen in de methodiek zelf tref je niet aan. Immers, PRINCE2 was en is nog steeds gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en die is sinds het ontstaan van PRINCE2 niet écht veranderd.
recensie
Marketing
2 april 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Kent u Vilfredo Pareto nog? De Italiaans econoom gaf begin vorige eeuw zijn naam aan de beroemde ‘80-20 regel’. Deze verhoudingsregel gaat voor veel zaken op. Ook voor het lanceren van producten, zo leert ons het boek Hoe lanceer ik een nieuw product van Jeremy Deacon en Margit Smeekens.