OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 476 van 12.044 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Op de werkplek kunnen tal van problemen voorkomen die ervoor zorgen dat u niet effectief werkt. Stress, machtsverhoudingen of communicatiepatronen zijn een aantal voorbeelden van zaken die u belemmeren om constructief met situaties om te gaan. Vanuit de gedachte dat u zelf uw beste coach bent, heeft Hilde Veraart-Maas het boek 'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' geschreven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
In tijden van crisis is het van belang je ware kracht en missie te ontdekken. Voor Ignatius van Loyola was dit de leidraad bij het stichten van de Jezuïetenorde. Paul de Blot laat in 'Ignatius van Loyola als crisismanager' zien hoe de inzichten en aanpak van deze zestiende-eeuwse netwerker actueel en van belang zijn. Juist in de huidige turbulente tijd. Het motto van Ignatius luidt: doen wat goed is voor andere mensen en altijd streven naar meer en beter.
recensie
Algemeen management
7 april 2010
Perry Oostrum
Het is moeilijk te geloven dat één man verantwoordelijk is voor een revolutie in de computerindustrie in de jaren zeventig en tachtig (met de Apple II en de Mac), in animatiefilms in de jaren negentig (met Pixar) en in digitale muziek begin deze eeuw (met de iPod en iTunes). Want laten we wel wezen: dat heeft Steve Jobs toch maar op zijn cv staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige mensen hem vereren als een god. In 'Zo denkt Steve' laat Leander Kahney, die eerder 'The Cult of Mac' schreef, zien welke principes Jobs hanteert als hij nieuwe producten ontwikkelt en introduceert, een fanatieke klantenkring opbouwt en leiding geeft aan een aantal van de krachtigste merken ter wereld.
recensie
IT-management / ICT
7 april 2010
Perry Oostrum
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten? Tara Hunt laat in 'De whuffie factor' zien dat geld niet het kapitaal is dat gebruikt wordt in online communities. Het is whuffie, sociaal kapitaal. Hoe je deze vorm van kapitaal vergaart is de kern van dit boek. Hunt ontdekte dat online succes niet begint door een product uit te geven of een dienst te verlenen. Succes komt met het bouwen van communities en er vervolgens deel van uitmaken. Voor menigeen is dat een wel heel andere kijk op het doen van zaken…
recensie
Internet en social media
7 april 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Bijna iedereen weet van het bestaan van blogs, Twitter en andere sociale netwerken en heeft weleens gehoord van iemand die ze heeft gebruikt om er een enorm klantenbestand mee op te bouwen. Iedereen zou dat zelf ook wel willen doen: aan het roer staan en interactief zijn. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je dat? Red je het met het investeren van geld in online communities, een aanpak die je uit de 'oude wereld' kan verwachten?
recensie
Verandermanagement
7 april 2010
Perry Oostrum
'Werkvormen voor managers, veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom' van Peter de Roode is opgebouwd rondom het gegeven dat in het handelen binnen organisaties een bovenstroom en een onderstroom te onderkennen zijn. Hij is hiertoe onder meer geïnspireerd door het lezen van 'Veranderdiagnose' van Rob van Es, het Managementboek van het Jaar 2009. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. Dat leidde ertoe dat De Roode koos voor een 'werkvormenboek'.
recensie
Verandermanagement
7 april 2010
Gertjan de Groot
6-9 minuten leestijd
Alex Straathof schreef Zoeken naar de kern van cultuurverandering. Inzicht, meten, sturen.
Daarin heeft hij goed nieuws voor managers die snel een cultuuromslag willen doorvoeren, want daarvoor heb je niet meer dan een half jaar nodig. Het recept is vrij eenvoudig. Vervang de hoofdrolspelers in de groepsarena, daardoor krijgt de organisatie een andere mindset (overtuigingen en waarden) en daardoor verandert het gedrag van de medewerkers in de organisatie. Enigszins gechargeerd is dit de theorie over cultuurverandering waar Straathof op uitkomt op basis van zijn promotieonderzoek.
recensie
Organisatiekunde
6 april 2010
Projectleider-Worden.nl
Waar de vorige manuals absoluut niet uitnodigden om op te pakken en door te lezen, is Office of Government Commerce er nu goed in geslaagd om een aantrekkelijk én inhoudelijk goed handboek te presenteren; 'Managen van succesvolle projecten met Prince2'. Schokkende veranderingen in de methodiek zelf tref je niet aan. Immers, PRINCE2 was en is nog steeds gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en die is sinds het ontstaan van PRINCE2 niet écht veranderd.
recensie
Marketing
2 april 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Kent u Vilfredo Pareto nog? De Italiaans econoom gaf begin vorige eeuw zijn naam aan de beroemde ‘80-20 regel’. Deze verhoudingsregel gaat voor veel zaken op. Ook voor het lanceren van producten, zo leert ons het boek Hoe lanceer ik een nieuw product van Jeremy Deacon en Margit Smeekens.
recensie
Advisering
1 april 2010
José Otte
Hubert Rampersad schrijft in 'Personal branding' over leiderschap vanuit authenticiteit. Personal branding is simpel gezegd weten wie u bent en dat steeds duidelijker verwoorden en er naar leven. Door de verschillende spirituele zienswijzen weten we dat we allemaal op aarde zijn met een doel. Het vinden van dat doel en er naar leven is de basis van dit boek. Omdat Rampersad van huis uit een technische achtergrond heeft, weet hij dingen die wellicht wollig overkomen bij andere auteurs, op heldere wijze te vertellen.
recensie
Marketing
29 maart 2010
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Van de drieduizend emoties consumeren we er een kleine duizend. Roland en Rogier van Kralingen verdiepten zich in de rol van emoties met betrekking tot merken. In 'Emotionele innovatie' beschrijven zij ook het proces van emotie-innovatie. Op de shortlist van marketingboek van het jaar wat mij betreft!
recensie
Advisering
29 maart 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
De kennis die bedrijven nodig hebben, zit in de hoofden van professionals. Deze kennis moet van het hoofd van die expert naar het hoofd van de geadviseerde. In 'Overtuigend adviseren' gaat Bert Ruck dieper in op een aantal vaardigheden die essentieel zijn bij het optreden als adviseur. De opbouw van zijn betoog is logisch en gestructureerd, wat juist die professionals erg zal aanspreken.
recensie
29 maart 2010
2-3 minuten leestijd
In 'Essenties voor samenwerking in wonen en zorg' geven Hugo van den Beld en Dave van Zalk, beide adviseur bij Twynstra Gudde, een kijkje in de keuken van de vastgoedpartijen en van de zorgpartijen. Als zorgaanbieder of vastgoedpartij zult u zich zeker herkennen, maar of dat voldoende is om tot samenwerking te komen?
recensie
Internet en social media
29 maart 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Wat kun je nog meer over Google zeggen? Er is al zoveel over dit bedrijf geschreven, in boeken en in het nieuws. En wie maakt geen gebruik van Googletools? Google is geheel geïntegreerd in ons werken en onze vrije tijds activiteiten online. We weten alles van Google, zoals Google alles van ons lijkt te weten. Toch, toen ik 'Planeet Google' van Randall Stross las, was er nog veel wat ik niet over Google wist. Een kijkje in de Googlekeuken.
recensie
Algemeen management
29 maart 2010
Eric van Arendonk
Wat een onzin! Dat is zo ongeveer mijn eerste reactie na het lezen van de titel van dit boek; 'Waarom feedback niet werkt'. Maar aan de andere kant intrigeert het me. Ergens in mijn hoofd roept iets 'er moet meer in dat boek zitten'. Dat komt waarschijnlijk door het woord 'waarom'. De ondertitels 'En andere managementlessen uit de neurowetenschap' en 'Dit boek zet de theorie over management op zijn kop' wekken voldoende nieuwsgierigheid om het boek ter hand te nemen. Nu ik dit boek van Charles Jacobs gelezen heb, ben ik daar blij om.
recensie
Werk en loopbaan
26 maart 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Een dik doe-boek. Dat is De droombaan veroverd van coach/consultants Iris Dorreboom en Rudi de Graaf. In op de kop af 568 pagina’s - die gelukkig niet al te dicht zijn beschreven - nemen de auteurs hun lezer mee op een zoektocht naar diens eigen talenten, waarden, mogelijkheden en blokkades, om hem of haar in staat te stellen daadwerkelijk een baan te vinden die zowel vervullend is als in lijn met hun talenten.
recensie
Leiderschap
23 maart 2010
Thea de Feyter
3-4 minuten leestijd
Wat een kanjer van een boek is dit! Wanneer u, net als ik, dit voortreffelijke boek in een weekendje verslindt, dan leert u meer over uw eigen gedrag dan sommige managementcursussen beloven. Voorwaarde is wel om open te staan voor gedragsverandering en zelfreflectie niet te schuwen. In 'De ladder van leiderschap' helpt auteur Bart de Bondt u een handje om kritisch in de spiegel te kijken.
recensie
Financieel management
23 maart 2010
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Schandaalblaadje Quote heeft ervan gesmuld: het bizarre verhaal van Palm invest, het investeringsvehikel waarmee twee handige verkopers Nederlandse beleggers miljoenen wisten af te troggelen. Advocaat Dion Bartels die een belangrijke rol speelde in de ontmaskering, heeft er in samenwerking met freelance journalist Philip Dröge een boekje over geschreven: Palm invest.
recensie
Verandermanagement
22 maart 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Met Integraal managen. Blijvend veranderen hebben Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers een degelijk maar taai boekje afgeleverd.
recensie
Economie
19 maart 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Economie, of liever: economisch denken, verklaart veel, stelt Robert H. Frank in zijn boek 'Economie verklaart alles'. Frank is docent economie aan Cornell University en schrijft een maandelijkse column voor The New York Times.