OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 485 van 12.043 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
11 januari 2010
Corella Slob
Een overzichtelijk boekje, hoewel 'Adviseren over motiveren voor de HRM-professional' op sommige punten te beperkt is. Herman Beuker beschrijft de zes motivatiewaarden op zeer basaal niveau.
recensie
Communicatie en media
11 januari 2010
Martin van 't Klooster
Eén van de spannendste publicaties over geschiedenis van een spraakmakend medium is 'Het geheim van de Telegraaf'. Mariëtte Wolf is op basis van het verslag van jarenlange onderzoek gepromoveerd tot doctor in de mediastudies. De publieksuitgave van haar inspanningen laat zich lezen als een schelmenroman. Maar ook wie alleen de 484 pagina's tekst wil lezen en de ruim 80 pagina's noten, bronnen en literatuuropgave voor gezien houdt, moet er wel de tijd voor nemen.
recensie
Algemeen management
11 januari 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Ze lezen nauwelijks managementboeken, weten goed wat ze willen en zijn per definitie extravert. Dit zijn een paar van de eigenschappen die Don Croonenberg vond bij de bovenbazen van Nederland. In zijn boek Een fascinerende hondenbaan maakte hij mooie, persoonlijke portretten.
recensie
Verandermanagement
8 januari 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Veranderen is leuk, luidt de centrale boodschap van het boek De Brown Paper-methode van Wessel Berkman en Marcel van der Schaaff. De manager die deze boodschap succesvol weet over te brengen op zijn werknemers, in het boek aangeduid als ‘de werkvloer’, heeft de belangrijkste slag gewonnen.
recensie
Marketing
6 januari 2010
Martin Hofstede RM
3-4 minuten leestijd
'Marketing van diensten' is inderdaad een studieboek. Het boek leest ook als een studieboek en dat is ook passend voor de primaire doelgroep. Koen Maegherman geeft veel schema's en opsommingen en mede daardoor is het soms wat minder toegankelijk.aarde.
recensie
Economie
6 januari 2010
Perry Oostrum
4-5 minuten leestijd
Voor Het Financieele Dagblad schreven Vasco van der Boom en Gerben van der Marel ongeveer honderd artikelen over 'de grootste Nederlandse fraudezaak ooit'. 'De vastgoedfraude' is, aldus de auteurs, het eerste boek over de verborgen kant van de vastgoedwereld.
recensie
Strategisch management
6 januari 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Gaat u linksaf naar marktrelevantie of rechtsaf richting uniek product. Of probeert u die twee wegen te combineren tot een prachtige snelweg zonder verkeer waar u knalhard, zonder concurrent, rechtuit kunt. In De strategieversnelling van Alfred Griffioen wordt u op weg geholpen om in een hogere versnelling uw business beter te kunnen runnen.
recensie
Economie
4 januari 2010
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
Waarom zijn bruine eieren duurder dan witte? Waarom zit bij sommige auto’s de benzinedop aan de kant van de bestuurder en waarom zit die bij andere auto’s juist aan de andere kant? Waarom zijn salarissen van mensen die goed verdienen zo veel sneller gestegen dan salarissen van andere mensen? Waarom krijg je bij fotowinkels het tweede setje afdrukken gratis? Wie antwoord wil hebben op deze (en andere) vragen, moet Economie verklaart alles van Robert Frank lezen.
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Financieel management
31 december 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Besturen is leuk. Er gebeurt van alles en u mag u zich overal mee bemoeien. Maar als het niet soepel loopt, is het van belang dat u door middel van dit bemoeien het besturen stroomlijnt. En aangezien besturen en financiën hand in hand gaan, geeft dat, indien u de financiën van de stichting begrijpt, de ruimte om de doelen te realiseren die u wenst. Het is wel van belang om als bestuur niet krampachtig om te gaan met de financiën en er juist voor te zorgen dat de financiën gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Maar hoe beïnvloedt u dat? 'Als u met geld kunt omgaan, kan er wat u wilt,' aldus Esther Schulte in 'Financiën voor bestuursleden'.
recensie
Internet en social media
31 december 2009
Pierre Spaninks
4-5 minuten leestijd
Hoe kom je als zelfstandig professional in contact met je potentiële klanten? ‘Er is maar één manier’, zegt Erno Hannink, ‘via internet.’ Daarom schreef hij Laat de klant naar jou komen: een praktische gids voor online marketing. Internet maakt veel mogelijk, maar de vraag wie je bent en wat je wilt doen voor wie moet de professional nog steeds zelf beantwoorden.
recensie
Organisatiekunde
30 december 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Ligt het nieuwe werken u zwaar op de maag, of krijgt u zelfs meer trek van de vrijheid die u als manager uw mensen geeft? Het Klein receptenboek voor het nieuwe werken helpt u in ieder geval op weg om de eetlust van het nieuwe werken op te wekken.
recensie
Algemeen management
29 december 2009
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Een debat op een juiste wijze kunnen voeren. Dat is wat iedereen, die zich wel eens in een debatachtige situatie bevindt, wel zou willen. Hiervoor zijn natuurlijk trainingen te volgen, maar daarnaast hebben twee 'superdebaters' een boek geschreven over het onderwerp.
recensie
Economie
29 december 2009
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
De kredietcrisis heeft een stroom publicaties opgeleverd die allemaal – op z’n minst – een antwoord willen geven op de onvermijdelijke vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen. Ook Een menselijke economie van Ad Broere raakt aan deze vraag. De banken hebben het gedaan, is kortweg de uitkomst, ook bij Broere. Maar hij blijft niet oeverloos terugblikken op de rampspoed die ons reeds is overkomen. Broere is geïnteresseerd in het vinden van een oplossing: een structurele, wel te verstaan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 december 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Is er een manager die zijn hersens niet gebruikt? Dat is toch een overbodige vraag zult u zeggen. Kennelijk niet. Jan-Willem van den Brandhof heeft toch gemeend om een boek te schrijven met de prikkelende titel: 'Gebruik je Hersens'. Vooral de subtitel: 'Werk slimmer win tijd' zal menig manager nieuwsgierig maken. Maar heeft Jan-Willem zijn hersens zelf wel gebruikt? Heeft hij wel een vernieuwend boek op de markt gebracht waarmee de lezer eindelijk handvatten krijgt om slimmer te gaan werken? Krijgt de lezer nu wel bruikbare tips om tijd te winnen?
recensie
Verandermanagement
29 december 2009
Louis Thörig
2-3 minuten leestijd
Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Organisatiecultuur is iets waarop je moeilijk grip krijgt en dat niet zo gemakkelijk is te veranderen. Beoordeling van een organisatiecultuur kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de interne communicatie van een organisatie te wensen overlaat en voor verbetering vatbaar is.
recensie
28 december 2009
Ton Horrevorts
Ted Kennedy, de jongste broer, had al vroeg de naam van drinkebroer en womanizer. Dat werd er niet beter op toen Ted met zijn auto te water raakte en zijn medepassagier, Mary Jo Kopechne, verdronk. De mensen die gehoopt hadden in zijn autobiografie het fijne van dit soort affaires te vernemen, komen bedrogen uit. Maar voor ieder ander is 'Het verhaal van mijn leven' een intrigerend en interessant boek.
recensie
Algemeen management
28 december 2009
Kees Groeneveld
1-2 minuten leestijd
'Creatief denken' van Edward de Bono heeft als ondertitel: 'Slimme technieken om problemen op te lossen'. Het is een kapstok van de eerdere uitgaven van De Bono. Hoewel het weinig nieuwe inzichten bevat, doet het een voortdurend appèl om na te denken over het denkproces zelf en niet alleen maar bezig te zijn met de oplossing van het probleem. De Bono heeft voor deze uitgave bovendien enkele kleine aanvullingen gemaakt op zijn eerdere technieken.
recensie
Algemeen management
28 december 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Voor veel mensen is het schrijven van een businessplan voor het starten van een eigen zaak een verplicht nummer om de financiering rond te krijgen. Wilt u echter echt goed beslagen ten ijs komen, dan is het businessplan nog maar het begin. Clement Claesen helpt u verder om niet alleen aan de verplichte nummers te voldoen, maar vooral om u goed voor te bereiden op het ondernemerschap.