OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 534 van 12.043 resultaten
recensie
Verandermanagement
27 augustus 2008
Cynthia van der Zwan
3-4 minuten leestijd
Hoe krijg je als veranderaar medewerkers mee? Annemarie Mars omschrijft in 'Hoe krijg je ze mee?' vijf krachten, waar een veranderaar invloed op moet uitoefenen, wil een verandering succesvol zijn. Allen als middel om 'te streven naar verbinding'. Geen baanbrekende nieuwe inzichten op het gebied van verandermanagement. Wel een boek dat verklaringen geeft voor stagnatie en heel toepasbaar is.
recensie
Algemeen management
27 augustus 2008
Carla Verwijs
We wisten natuurlijk altijd al dat emoties een rol spelen bij management, maar nu mag er ook openlijk over gesproken worden. Een manager mag tegenwoordig emoties tonen. Niet te veel natuurlijk, hij of zij blijft tot slot van rekening een manager. Een verschuiving van aandacht voor ratio naar emoties vraagt om een andere managementaanpak. In hun boek 'Emoties in bedrijf' beschrijven Willem Verhoeven en Huib Verhage wat emoties zijn, wat ze betekenen voor het gedrag van mensen in organisaties en hoe we als manager deze emoties en bijbehorend gedrag kunnen managen.
recensie
Organisatiekunde
26 augustus 2008
Hans Strikwerda
6-8 minuten leestijd
Wat het boek Post-Capitalist Society (in het Nederlands verschenen onder de titel De post-kapitalistische maatschappij) van Peter Drucker tot een klassieker maakt, is een aantal voorspellingen die ook vijftien jaar na publicatie hun intrigerende karakter nog altijd niet hebben verloren.
recensie
Werk en loopbaan
26 augustus 2008
Marjan Grootveld
'Mannen waren vroeger niet zozeer autonomer dan vrouwen, ze vonden het alleen vanzelfsprekend dat ze het leeuwendeel van de aandacht en bevestiging kregen.' Aldus Anna Fels in 'Vrouwen en ambitie'. Wat je al lezend hier achteraan denkt, is dat vrouwen dit even vanzelfsprekend vonden. Ze gingen - en gaan? - er immers voor een groot deel in mee, door mannen zowel binnens- als buitenshuis die aandacht en bevestiging te schenken. Dit helpt mannen om hun ambities te realiseren, maar wat levert het vrouwen op?
recensie
Marketing
26 augustus 2008
Eric van Arendonk
Is Greenmarketing een belangrijk issue voor de komende tijd? Deze vraag hield me al een tijd bezig. Een manier om hier achter te komen, is om je in het onderwerp verder te verdiepen. Dat deed me dan ook besluiten om 'The Green Marketing Manifesto' te gaan lezen. Een Engelstalig boek, omdat ik niet direct een Nederlands boek over dit onderwerp kon vinden.
recensie
Non-profit
26 augustus 2008
John Daamen
4-6 minuten leestijd
Managers zouden allerlei problemen veroorzaken en schuldig zijn aan kwaliteitsverlies bij publieke dienstverlening. In 'Professioneel bestuur´ houdt Mirko Noordegraaf de aantijgingen tegen publieke managers tegen het licht. Zijn deze terecht of niet? In zijn rede aan de Universiteit Utrecht van begin 2008 zijn er zijns inziens een vijftal redenen aan te geven, op basis waarvan dit beeld genuanceerd dient te worden.
recensie
Algemeen management
24 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Tussen circa 800 en 1100 na Christus hielden de Vikingen (of Noormannen) huis in Europa. 'Als de Noormannen komen, berg je dan maar.' Dat leerde en leer je althans op school. Maar dat deze 'barbaren' door menig innovatie en een bijzonder sterke cultuur in staat waren tot hun tochten, en zo en passant als eerste Europeanen ruim voor Columbus meerdere malen voet hebben gezet op Amerikaanse bodem, was en is geen onderdeel van de les. Lessen in Noorse innovatie kunnen we lezen in het boek De Vikingen zijn terug - en deze keer met een strak businessplan van Steve Strid.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2008
Peter de Roode
De populariteit van de dialoog in organisaties neemt toe. Nu veel traditionelere en snellere methoden niet altijd het beloofde effect opleveren, is het de beurt aan het inmiddels eeuwenoude fenomeen van de wat tragere dialoog. In 'Het rondetafelboek' doen de auteurs verslag van een bepaalde dialoogmethode. Hoewel de lezer inzicht wordt geboden in het voeren van een dialoog, komt de betreffende 'rondetafel'-methode niet goed uit de verf.
recensie
Strategisch management
21 augustus 2008
Paul Breman en Fenneke de Nooij
In dit uitgebreide en goed gedocumenteerde boek introduceert Ghemawat verschillende strategieën voor organisaties om op internationaal niveau waarde te vermeerderen. Hij gaat hierbij in op de vraag welke globale strategie waar en wanneer toepasbaar is.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 augustus 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Het nieuwste boek van Susanne Piët, Waar ik loop schijnt de zon, is ‘een veilig antidepressivum – gegarandeerd zonder bijwerkingen’.
recensie
Non-profit
19 augustus 2008
Annelies Bakelaar
4-6 minuten leestijd
Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2008
Peter de Roode
Ondanks het feit dat er over management boekenkasten vol geschreven zijn, blijft het onderwerp nog steeds een enorme aantrekkingskracht houden - op zowel de lezer als ook op auteurs. Gevaar en realiteit zijn daarbij dat veel managementboeken 'wijsheden' bevatten die nauwelijks iets toevoegen aan de bestaande literatuur. Zo niet bij Marc Buelens en Annick van Rossem. Zij zijn er in geslaagd een boek te schrijven dat zeer goed wegleest, eigentijdse voorbeelden bevat, nergens afgezaagd is en een prima boodschap heeft voor de lezer. Een aanrader dus!
recensie
Organisatiekunde
19 augustus 2008
John Daamen
Bij het zoeken naar boeken over methodologie vallen twee dingen op: er is heel veel over het vakgebied geschreven en de meeste boeken zijn tamelijk dik. Misschien dat hierin ook wel een belangrijke verklaring ligt voor het feit dat het vak nogal eens stiefmoederlijk behandeld wordt. Dik nodigt namelijk niet uit. Met 'De kern van methodologie' proberen de auteurs Jan Jonker en Bert Pennink hier wat aan te doen en zetten in kort bestek het vakgebied methodologie uiteen.
recensie
Werk en loopbaan
18 augustus 2008
Anne-Mieke Vermeer
Anna Fels is praktiserend psychiater en publiciste, won diverse prijzen en woont met man en kinderen in New York. Zelf zag ze dus kans om gezin en ambitie te combineren. In haar praktijk zag ze dat het veel vrouwen niet lukte om aan hun ambities vast te houden, zeker wanneer ze een gezin hadden. Op zoek naar het waarom, ontdekte ze dat er nooit structureel onderzoek gedaan is naar (het vervullen van) ambitie en verschil daarin tussen mannen en vrouwen. Haar boek 'Vrouwen & Ambitie' vult die lacune op.
recensie
Verandermanagement
18 augustus 2008
Annelies Bakelaar
Deel 4 van 'De verandermanagementbox' gaat in op het krachtenveld van verandermanagement en het leren van het spelen van het veranderingsspel. Binnen veranderingen heb je tenslotte te maken met diverse invloeden, spelers en geschreven en ongeschreven spelregels. Dit is de laatste aflevering in het kader van verkennen en diagnosticeren binnen deze verandermanagementbox. Deze theoretische aflevering geeft vooral de verschillen tussen project- en procesmanagement duidelijk weer.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Gustav Mahler's compositie-strategie, het Trojaanse Paard, de winkelstraten van Tokio. Ze maken allemaal onderdeel uit van het voorbeeldenpallet in het boek Big Think Strategy - met als ondertitel 'How to leverage bold ideas and leave small thinking behind' - van Bernd H. Schmitt.
recensie
Organisatiekunde
15 augustus 2008
John Daamen
7-10 minuten leestijd
'Je ziet het pas als je het door hebt', is inmiddels een gevleugelde uitspraak. Geldt dat ook voor het ontwerp van organisatiestructuren? Het antwoord is ja. Wat moet je dan doorzien? In 'Structuur doorzien' maken Doede Keuning en Matthijs Wolters u deelgenoot van het inzicht dat de organisatiestructuur de organisatie volgt en niet andersom; maar ook dat er bij het ontwerpen van een organisatiestructuur veel meer komt kijken dan het tekenen van een organogram alleen. Waarbij we niet mogen vergeten dat de klant degene is waarvoor we het allemaal doen.
recensie
Mens en maatschappij
13 augustus 2008
Harold Janssen
3-5 minuten leestijd
Het is een eigenaardige paradox die de Kentse hoogleraar Frank Furedi blootlegt in 'Waar zijn de intellectuelen?' Aan de ene kant wordt in brede kring de opvatting gekoesterd dat we leven in een kennismaatschappij. Aan de andere kant heerst er een ronduit anti-intellectueel klimaat en heerst cynisme over de vraag of objectieve kennis nastrevenswaardig of zelfs mogelijk is.
recensie
Coaching en trainen
13 augustus 2008
Joke Verplanke
4-5 minuten leestijd
Fredrike Bannink combineert in haar boek 'Oplossinggerichte mediation' oplossingsgericht werken met mediation. Deze aanpak kan ze terecht 'een nieuwe richting in mediationland' noemen. Het boek is bedoeld voor en vooral geschikt voor mediators. Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en ervaren mediator. Een verfrissend boek, dat ook in de praktijk goed werkt!
recensie
Non-profit
13 augustus 2008
Marjan Grootveld
3-4 minuten leestijd
Wat een aantrekkelijk boek, 'Het einde van de krekelspecialist'. Mooi vormgegeven en met een boeiende en goed leesbare afwisseling van analyse, citaten en theorie. En natuurlijk met een prikkelende titel, die verwijst naar het verdwijnen van bepaalde specialistische kennis uit organisaties.