OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 549 van 11.861 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    2 april 2007
    Gertjan de Groot
    3-4 minuten leestijd
    Weisfelt wil met het boek 'De bestemming van het systeem', het derde en laatste deel van zijn trilogie, een aanzet geven voor een nieuwe en voor velen wellicht vreemde manier van denken over systemen. De gangbare opvatting is dat een systeem een door mensen geconstrueerd geheel is en dat door het veranderen van de constructie een systeem efficiënter kan worden.
    recensie
    Coaching en trainen
    2 april 2007
    Marjan Grootveld
    3-5 minuten leestijd
    U bent trainer of cursusbegeleider en u beheerst uw vak? U kent ook uw eigen schaduwen en inspiratiebronnen? Dan onderschrijft u vast de uitspraak van Anneke Dekkers: 'Trainen doe je voor een groot deel met je persoonlijkheid'. Maar hoe dragen persoonlijke vermogens precies bij aan een succesvolle training? 
    recensie
    Algemeen management
    2 april 2007
    Jaap Hollaar
    Het boek 'Eenzaamheid' van Peter J. Milovic staat in het teken van leiderschap. Als directeur-eigenaar van 'In Charge' adviseert hij de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven: aandeelhouders, bestuurders en topmanagers. Zijn werk speelt zich af in de vertrouwelijkheid van de bestuurskamer. Milovic doorbreekt de stilte om bestuurders en ondernemers te inspireren met zijn visie.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    28 maart 2007
    Frans van Schijndel
    'Zin. Leidinggeven aan jezelf en anderen' van André Meiresonne is niet een boek als andere (zelfhulp)boeken. Het wijkt af in materiaalgebruik (bordkartonnen kaft), typografie en opzet. Felle kleuren, (pers)foto's en ontelbare illustraties, zoals een sinaasappelkistje, een plastic badeendje, een tang, een inbussleutel en een balpen. Ook barst het boek van uitspraken en anekdotes die een hele of halve pagina in beslag nemen.
    recensie
    Coaching en trainen
    28 maart 2007
    Gérard Hendriks
    Insoo Kim Berg Peter Szabó beginnen hun boek 'Oplossingsgericht coachen' met een korte introductie over de grondbeginselen van oplossingsgericht werken. Daarna besteden ze veel aandacht aan het eerste gesprek, omdat dat tevens het laatste contact kan zijn (vanwege het succes). Tot slot bespreken Berg en Szabó een aantal moeilijke situaties die in de praktijk van het coachen voorkomen. Denk aan cliënten die niet vrijwillig naar een coach gaan of cliënten die een zware crisis doormaken of geen vooruitgang boeken. De appendix bestaat uit coachingsoefeningen en geheugensteuntjes.
    recensie
    Marketing
    26 maart 2007
    Pierre Pieterse
    4-5 minuten leestijd
    Al voordat dit boek was verschenen werd ik gegrepen door de uitdagende titel van dit boek en dan vooral de ondertitel: Zou u ons bedrijf aanbevelen? Vele managers zullen deze vraag niet durven stellen aan hun klanten uit angst een vernietigend antwoord te krijgen. Als medewerker van Managementboek.nl ben ik ongeveer de laatste die als objectieve recensent kan worden aangemerkt. Ik verzoek de lezer dan ook nadrukkelijk deze speedreview te lezen als een verslag van hoe ik namens Managementboek.nl het lezen van dit boek heb beleefd. Ik begin deze speedreview met een citaat dat ik aantrof op bladzijde 153. "Er zit iets ironisch in de geweldige populariteit van het mooie boek van Jim Collins, Good to Great. In gedachten zie je ceo's overal ter wereld laat opblijven om uit te zoeken hoe hun eigen bedrijf de grote sprong kan maken. Ondertussen zouden de klanten het al fantastisch vinden als deze bedrijven zouden opschuiven van rampzalig naar niet al te slecht." Van mij had dit ook de eerste alinea van het boek mogen zijn, want op nette wijze legt Reichheld volgens mij de vinger op een zere plek bij zeer veel bedrijven: de klantgerichtheid laat ernstig te wensen over. Uit eigen ervaring kan ik daar overigens aan toevoegen dat boeken over dit thema in het algemeen niet doordringen tot de toplijsten van Managementboek.nl. Met als positieve uitzondering de boeken van Jos Burgers trouwens.
    recensie
    Economie
    21 maart 2007
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe Wal-Mart economie en samenleving ingrijpend beïnvloedt' luidt de ondertitel van het boek 'Het Wal-Mart effect' van Charles Fishman. Deze op dit moment grootste retailer van de wereld heeft door zijn consequent uitgevoerde strategie ('always low prices') en omvang een absolute invloed op de samenleving en economie van de VS. Het effect daarvan wordt door Fishman helder en objectief uiteen gezet. Zowel de positieve als de negatieve effecten komen uitgebreid aan bod.
    recensie
    Advisering
    20 maart 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Hoe zit het eigenlijk met uw kennis, of dat van de medewerkers in uw bedrijf? Hoe onderscheidt die kennis zich van de concurrentie? Zien uw klanten dat ook zo? En welke kennisstrategie hanteert u om de concurrentiepositie te versterken? Lastige vragen? Mogelijk, maar professionele dienstverleners moeten steeds ondernemender met kennis omgaan, zo betoogt Marcel 't Hart in zijn boek 'Professionals & kennisconcurrentie'. 
    recensie
    Strategisch management
    20 maart 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Het wil maar niet lukken met innovatie in Nederland. De noodklok is zelfs geluid: Nederland is uit de top-10 van competitieve landen! Bedenk dat ons land ooit een derde plek innam. En als we niet uitkijken, zakken we nog verder. Om het tij te keren, werd het Innovatieplatform in het leven geroepen, onder voorzitterschap van de premier, om innovatie in Nederland te stimuleren. 
    recensie
    Financieel management
    15 maart 2007
    John Daamen
    3-4 minuten leestijd
    Hebt u het idee dat het traditioneel budgetteren binnen uw organisatie onvoldoende aansluit bij de realiteit? Zo ja, dan biedt het boek 'Beyond Budgeting' van André de Waal, Eelco Bilstra en Pascale Ottens uitkomst. Meer grip krijgen op de realiteit en, wanneer mogelijk, op de toekomst. Wie wil dat niet?
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 maart 2007
    Jaap Hollaar
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Performance' van Robin Stuart-Kotze is bestemd voor managers die willen weten wat 'performance' belemmerend gedrag is, hoe zij hun medewerkers fluitend naar hun werk kunnen laten gaan, en welke impact managementstijlen op 'performance' hebben. Performance, of in gewoon Nederlands presteren, is de eerste stap naar een optimaal presterende organisatie met enthousiaste medewerkers.
    recensie
    Psychologie
    15 maart 2007
    Gertjan de Groot
    3-5 minuten leestijd
    Piet Weisfelt betreurt dat veel leidinggevende zich vooral druk maken over het managen van hun groep en niet om wat hij werkelijk leidinggeven noemt: het structureren van het groepsproces. Leidinggevenden zouden groepsleden moeten inspireren tot een optimale inzet van eigen kwaliteiten, de groep beschermen tegen externe krachten, en de groep en de groepsleden toestemming geven om zich volledig te ontplooien. 
    recensie
    Algemeen management
    7 maart 2007
    Pierre Pieterse
    Overal lezen we dat de wereld om ons heen verandert. De wereld is plat geworden, aldus Thomas Friedman. Samenwerken heeft een geheel andere betekenis gekregen, aldus de auteurs van Wikinomics. Daniel Pink gaat in zijn boek A whole new mind nog een stapje verder. We gaan in de toekomst meer de rechterhelft van onze hersenen gebruiken, meent hij. De logische, lineaire vermogens die we in het 'Informatietijdperk' nodig hadden, worden vervangen door empatische, creatieve vermogens in wat hij het 'Conceptuele tijdperk' noemt. Slecht nieuws dus voor eenieder die zich heeft omgeschoold tot programmeur of net z'n MBA heeft gehaald: in de toekomst is er namelijk juist behoefte aan artiesten, ontwerpers, verhalenvertellers, die gebruik maken van de rechterhersenhelft.
    recensie
    Algemeen management
    6 maart 2007
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Het is altijd interessant te vernemen hoe succesvolle 'captains of industry' denken over de business. Jeroen Bertrams sprak met diverse bestuursvoorzitters en legde hen achttien thema's voor. Aan de hand van de gegeven antwoorden zou de lezer moeten kunnen vaststellen waarom sommige managers wel succesvol zijn en andere niet. Hoewel deze formule veel belooft, wordt die belofte in het boek 'Op naar de top' niet waargemaakt.
    recensie
    Communicatie en media
    6 maart 2007
    Sandra Barendrecht
    Wanneer je de krant er op naslaat, zie je dat het veel mensen lukt hun opinie gepubliceerd te krijgen. Uit de ingezonden brieven blijkt dat gebrek aan feitelijke kennis niet voor iedereen een belemmering is om de redactie van hun mening kond te doen. Maar hoe komen 'gewone' burgers aan gedegen kennis op grond waarvan zij een onderbouwde mening kunnen vormen? De media vervullen hier een belangrijke rol in. Zij kunnen echter op hun beurt niet zonder de 'input' van inhoudsdeskundigen. Hoe kan een wetenschapper die vaak heel veel weet van weinig, effectief zijn in het ondersteunen van het maatschappelijk debat over onderwerpen die voor grote groepen relevant (kunnen) zijn? Huub ter Haar beantwoordt deze vraag in zijn boek 'Uw opinie in de krant'.
    recensie
    Marketing
    5 maart 2007
    Victor Blom
    Het boek 'Exploring Public Relations' is bedoeld als inleidende tekst voor studenten communicatiewetenschappen en PR op bachelorniveau. Aan het boek is meegewerkt door een groot aantal docenten op het vakgebied. Maar de twee belangrijkste auteurs zijn dr. Ralph Tench en Liz Yeomans, beiden werkzaam als docent Public Relations aan de Leeds Metropolitan University. De aanleiding om dit boek samen te stellen, is het ontbreken van een standaardwerk waarin een verbinding wordt gelegd tussen de theorie en de praktijk van PR.
    recensie
    Marketing
    20 februari 2007
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    'The Long Tail' ofwel 'De lange staart' is nu niet direct een titel die je koppelt aan een managementboek. De ondertitel brengt wat meer duidelijkheid: 'Waarom we in de toekomst minder verkopen van meer'. 
    recensie
    Marketing
    5 februari 2007
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Massamarketing is een begrip dat je nog zelden aantreft in de moderne marketingliteratuur. Tegenwoordig draait alles om relatiemanagement, laterale marketing, customer value, added value, internetmarketing, of experience. Andere tijden, andere benaderingen. Natuurlijk zijn de tijden veranderd, dat wil zeggen: maatschappelijke ontwikkelingen vereisen soms een meer genuanceerde en meer verfijnde marktbenadering. Met de nadruk op soms. Dus soms ook gewoon niet. Net zoals wielen bij auto’s nog altijd een sine qua non zijn, al wil men doen geloven dat het de verfijnde techniek is die het vehikel laat rijden.
    recensie
    Communicatie en media
    30 januari 2007
    Pierre Pieterse
    Zeg communicatie, en je zegt massamedia. Nou nee, zei massamedia, want met de komst van internet, sms, msn en mobiel bellen heeft zich een revolutie in de communicatie voorgedaan. Communicatie is vooral gericht op het binnenhalen van het ‘grootste’ marktaandeel. Ook al niet meer waar. Concepten als The Long Tail maken duidelijk dat ‘groot’ vele vormen kent. Gelukkig is het verder grosso modo bij het oude gebleven, dat wil zeggen: alles wat gebeurt tussen produceren tot consumeren. Of informeren en beïnvloeden. Voorlichten, omgaan met de media, presenteren, emotie, lichaamstaal zoals oogcontact, stilte en lawaai.
    recensie
    Marketing
    30 januari 2007
    Eric van Arendonk
    Een combinatie van de vakgebieden marketing en HRM om te komen tot het beter binden en boeien van klanten. Dat is de kern van het boek 'De gelukswinkel' van Paul Postma en Maurits Bruel. Een combinatie waar ik een groot voorstander van ben. Deze combinatie kan er namelijk voor zorgen dat de driehoek van organisatie, klant, en medewerker ijzersterk wordt. Paul Postma schreef diverse boeken over marketingen klantgerichtheid, Maurits Bruel schreef samen met Clemens Colsen het populaire boek 'De geluksfabriek'. De ontstaansgeschiedenis van dit nieuwe boek laat zich dus raden.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden