OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 572 van 11.859 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    12 januari 2004
    Remko van der Honing
    2-3 minuten leestijd
    Over corporate governance wordt in de nasleep van menig affaire gesproken. Enron, Worldcom, Ahold raakten alle verzeild in crises die te maken hadden met 'deugdelijk bestuur' (de wat ouderwetse Nederlandse vertaling van corporate governance).
    recensie
    Verandermanagement
    7 januari 2004
    Wim Oolbekkink
    'Doen!' biedt een aantal inzichten en modellen die toepasbaar zijn in je eigen leven, blijken te werken en daarmee een zeer goed bruikbaar instrument vormen in een trainingsomgeving.
    recensie
    Verandermanagement
    7 januari 2004
    Rob Kruse
    Ik geef een dikke 8 Doen! is niet alleen doen omdat er doen op staat 'Doen!' van Ben Tiggelaar komt als geroepen voor een trainer/adviseur die de laatste tijd veel bezig is met onderwerpen als beleidsontwikkeling, -bijstelling en verandering.
    recensie
    Strategisch management
    6 januari 2004
    Hans Strikwerda
    4-6 minuten leestijd
    Prof. Richard D'Aveni is vooral bekend vanwege zijn boek Hypercompetition (1994), vertaald onder de titel 'Hyperconcurrentie' (1998). In dat boek beargumenteerde hij dat in essentie elke strategie op langere termijn onhoudbaar is. Ondernemingen moeten regelmatig met een nieuwe strategie komen. In zijn nieuwe boek komt D'Aveni met een heel ander verhaal, een verhaal vooral op een hoger niveau.
    recensie
    Non-profit
    4 januari 2004
    Gertjan de Groot
    Alle verhalen over vernieuwingspogingen bij de overheid in de bundel 'Spelen met betekenis' ademen het gedachtegoed uit van Ruud Voigt, één van de oprichters van het organisatie adviesbureau De Galan & Voigt. Door de samenwerking met Ruud Voigt zijn de andere interne en externe adviseurs die een bijdrage aan deze bundel leveren, geïnspireerd geraakt door zijn werkwijze. Daardoor is een uitermate intrigerende en inspirerende verhalenbundel ontstaan, die licht werpt op de zoektocht die het veranderen en vernieuwen van overheidsorganisaties is.
    recensie
    Coaching en trainen
    4 januari 2004
    Gérard Hendriks
    2-3 minuten leestijd
    Julie Starr is directeur van Chrysos, een organisatieadviesbureau in Engeland. Haar boek 'The Coaching Manual' wordt in recensies beschreven als één van de beste boeken over coaching. Dat maakt nieuwsgierig... Voor wie? Dit boek is aan te raden voor beginnende coaches, omdat op gestructureerde wijze de grondbeginselen, het proces en de structuur van 'het coachende gesprek' worden behandeld.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    4 januari 2004
    Remko van der Honing
    1-2 minuten leestijd
    De belangstelling voor inkoop houdt ongeveer gelijke tred met de stijging van het inkoopaandeel (percentage van de omzet dat wordt ingekocht) in veel organisaties. Steeds vaker beseffen organisaties dat besparingen op inkoop een rechtstreekse en grote invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Inkoop ontwikkelt zich van een administratieve functie (bestellen en bewaken) naar een strategische bedrijfsfunctie. Ook binnen opleidingen krijgt inkoop meer aandacht, zowel op HBO als academisch niveau. Albronda en Gelderman beogen met hun boek 'Professioneel inkopen' (als tegenhanger van het onprofessioneel inkopen dat in de praktijk veelvuldig wordt aangetroffen) kennis, vaardigheden en beroepshoudingen aan te reiken aan eenieder die zich met inkoop bezighoudt.
    recensie
    internet en social media
    4 januari 2004
    Remko van der Honing
    1-2 minuten leestijd
    Nog maar een paar geleden kenden we het fenomeen, internetgekte. Elk bedrijf moest miljoenen investeren in internet en via beursgangen overstegen kleine bedrijfjes in de nieuwe economie de multinationals uit de oude economie. Alle ontwikkelingen uit de beginperiode van internet en de ontstane hype zijn beschreven in het boek met de toepasselijke titel 'Gekte.com'.
    recensie
    Strategisch management
    4 januari 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    In deze 4e druk van 'Instrumenten voor strategisch beleid' biedt de auteur een handzaam overzicht aan van beleidsinstrumenten ten behoeve van marktanalyses, doorlichten organisaties, opzetten ontwikkelmogelijkheden van een onderneming en het samenstellen van een strategisch plan.
    recensie
    Algemeen management
    4 januari 2004
    Gert-Jan Hospers
    3-4 minuten leestijd
    Managers vormen de snelst groeiende beroepsgroep in ons land, zo becijferde het CBS eind 2003. Tussen 1994 en 2003 steeg het aantal managers met 75% tot 175.000. Vooral in de (semi)publieke sector zoals de zorg en het onderwijs is de manager in opkomst. Wie wil weten wat daarvan de achtergrond is, moet zeker 'Het nieuwe werken' van Ben Ligteringen lezen.
    recensie
    Financieel management
    4 januari 2004
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    Het boekje 'Ontwikkelingen en trends in de financiële functie' is het 58e deel in de reeks 'Controlling in de praktijk'. Het is opgebouwd rondom het 'Tijdschrift Controlling'. In dit dunne boekje worden aan de hand van de resultaten van enquêtes en interviews de belangrijkste ontwikkelingen in de financiële functie besproken. Hoofdstuk 1 gaat over de financiële functie van de toekomst. 
    recensie
    Algemeen management
    12 december 2003
    Rene ten Bos
    Er bestaat een oude opvatting van ethiek die we in de huidige, antimulticulturele tijden van normen en waarden bijna vergeten zijn. Volgens die opvatting, die teruggaat tot Aristoteles, is ethiek dat onderdeel van de filosofie dat zich niet zozeer bezighoudt met vragen over goed en kwaad of vragen over het geslaagde leven, maar met vragen over de wijze waarop mensen met al deze vragen omgaan. Deze opvatting wordt door veel ethici vandaag de dag afgeschoven naar het domein van de meta-ethiek, dat wil zeggen: naar een domein waar een soort niet-ethisch (bijvoorbeeld antropologisch of sociologisch) discours over ethiek heerst. Daarmee is in mijn ogen een zeer belangrijke invalshoek voor ethische studies in het verdomhoekje geraakt.
    recensie
    Personeelsmanagement
    10 december 2003
    Renze J. Klamer
    3-4 minuten leestijd
    Plezier is decadent. Alleen als je echt geld te veel hebt dan ga je zo werken dat het ook nog leuk is. Dit algemene, bijna calvinistische standpunt is inmiddels bijna maatgevend voor ons doen en laten en meestal ook op onze visie op ons werkzame leven en op de organisaties waar we in en voor werken.
    recensie
    Algemeen management
    3 november 2003
    Jan Dirkx
    Ik geef een 9 Een feest der herkenning! Zonder in cliché's te willen vervallen geldt dit in belangrijke mate voor dit boek. Het beschrijft heel helder de werking van het mechanisme om organisaties op te stuwen naar meer resultaat en plezier in het werk.
    recensie
    Personeelsmanagement
    3 november 2003
    Marian Bakker
    1-2 minuten leestijd
    Plezier én prestatie zijn voorwaarden, die ik als 'must' bij werken zie, vandaar dat de overweging om het boek aan te schaffen snel gemaakt was en er gelijktijdig hoge verwachtingen bij ontstonden.
    recensie
    Algemeen management
    3 november 2003
    Arnold van der Beek
    Ik geef een 8 'Plezier & prestatie', hét managementprincipe voor organisaties. Toen ik de titel en de korte introductie las, dacht ik, hé totaalvoetbal! De passie en het enthousiasme van de auteurs is terug te vinden in de stijl van het boek zonder dat het stoort.
    recensie
    Marketing
    3 november 2003
    John Koster RM
    Eerlijk gezegd lukt het mij niet om een boek met als titel 'Visionaire Marketing' geheel onbevooroordeeld open te slaan. Wat kan er zo visionair zijn aan marketing? Is het niet zo dat visionair vooral betrekking heeft op personen? En als er al zoiets is als 'Visionaire Marketing', is er dan ook 'Niet-Visionaire Marketing'? Dit boek vraagt enige gewenning; het leest alsof je een college volgt. Een goed college, welteverstaan. Het staat werkelijk boordevol voorbeelden (meer dan 80% van de tekst), die in een soort geletterde spreektaal zijn beschreven. Uitgesproken Amerikaans van opzet, maar niet onplezierig door de zweem van vlotheid en milde ironie, zij het soms wat onrustig van de hak op de tak springend.
    recensie
    Financieel management
    3 november 2003
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    In veel ondernemingen is men de afgelopen jaren voortvarend aan de slag gegaan met prestatiemanagement door het introduceren van concepten als de balanced scorecard, activity based management en value based management.
    recensie
    Verandermanagement
    3 november 2003
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Je zou zeggen dat er in de loop van de jaren toch wel genoeg boeken over veranderingsprocessen geschreven zijn. Waartoe dan nog steeds nieuwe titels uitgeven? Wel, moeten ze bij uitgeverij Het Spectrum gedacht hebben, omdat die enorme hoeveelheid publicaties niet verhindert dat heel veel veranderingen niet het gewenste resultaat opleveren. Er moet dus nog ruimte zijn voor een nieuwe how to. Zeker een die, als we de auteur mogen geloven, nu eindelijk eens in kaart brengt waardoor veranderingsprocessen te vroeg stranden en hoe je dat kunt voorkomen.
    recensie
    Algemeen management
    24 oktober 2003
    Marc Berkenbosch
    Boek

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden