OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 579 van 11.857 resultaten
recensie
Advisering
23 augustus 2002
Frederieke Eikeboom
4-6 minuten leestijd
Omvangrijker nog dan het in 1996 in Nederland uitgebrachte Basisboek 'Feilloos adviseren', is de vertaling van het bij dit standaardwerk horende Praktijkboek. Het bevat maar liefst 40 bijdragen van 29 auteurs, onder wie Peter Block zelf.
recensie
Verandermanagement
12 augustus 2002
Lisa van de Bunt
4-6 minuten leestijd
De ondertitel van dit boek is intrigerend. Het wekt de suggestie dat kwaliteitsprojecten (in het boek synoniem voor verbeterprojecten) de brug kunnen slaan tussen reorganisaties en echte verandering. Nog even afgezien van de vraag waaruit 'echte verandering' bestaat en of die werkelijk nagestreefd zou moeten worden.
recensie
recensie
Verandermanagement
12 augustus 2002
Fenna Luiting
Koeleman maakt in dit boek gebruik van drie andere boeken: 'leren veranderen' van de Caluwé en Vermaak, 'Strategisch management van communicatie' van van Ruler en 'interne communicatie als managementinstrument', een eerder boek van Koelemans hand.
recensie
Personeelsmanagement
9 augustus 2002
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties staan voor de opdracht medewerkers te binden, te boeien en zelfs te bezielen. De relatie tussen werk en leven is beduidend veranderd. Het boek 'Nieuwe keuzes in werken' beoogt een dialoog uit te lokken over die veranderde visie op arbeid.
recensie
Verandermanagement
9 augustus 2002
Erwin van de Pol
3-5 minuten leestijd
Het lijkt een uitgemaakte zaak: bij veranderprocessen is interne communicatie van wezenlijk belang. Sommigen zien interne communicatie zelfs als de kern van een verandertraject.
recensie
Personeelsmanagement
9 augustus 2002
Marjolein van Offenbeek
3-5 minuten leestijd
Dit praktijkboek is een aanwinst voor professionals die nooit klaar zijn met leren, en zoeken naar gereedschap om de leerprocessen van zichzelf en anderen te ondersteunen.
recensie
Advisering
9 augustus 2002
Jos Burgers
3-5 minuten leestijd
Wat maakt een managementboek al snel tot een bestseller? Daartoe is het nodig dat het boek in een duidelijke behoefte voorziet bij een omvangrijke doelgroep. Beide criteria zijn bij het boek 'Professionals & acquisitie' nadrukkelijk van toepassing. Van professionals en zakelijke dienstverleners, waarvan verwacht wordt dat zij voor zichzelf of voor hun organisatie opdrachten verwerven.
recensie
Leiderschap
9 augustus 2002
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Marijke Lingsma is sociaal pedagoog en werkte ooit als psychotherapeut. Monique Bolung zijn teamcoaches en verbonden een SVC School voor Coaching in Leiden. Teams, teambuilding en teamwork zijn geliefde thema's in de onafzienbare stroom van managementboeken die al decennialang van de drukpersen rollen.
recensie
Coaching en trainen
9 augustus 2002
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Marijke Lingsma is sociaal pedagoog en werkte ooit als psychotherapeut. Monique Bolung zijn teamcoaches en verbonden een SVC School voor Coaching in Leiden. Teams, teambuilding en teamwork zijn geliefde thema's in de onafzienbare stroom van managementboeken die al decennialang van de drukpersen rollen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 augustus 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
In de hectiek van alledag hebben velen de voeling met hun innerlijke waarden verloren. Aan diegenen die het beschreven proces volgen belooft het boek 'What matters most' innerlijke kracht en innerlijke vrede. 'Wie ben ik werkelijk? Wat zijn mijn rollen? Wat zijn daarbinnen mijn innerlijke, richtinggevende waarden, en hoe stel ik mijn eigen persoonlijke missieverklaring op? Hoe pas ik dit toe op mijn zakelijke leven?' Ik ben nieuwsgierig in hoeverre Smith die ambitieuze beloften waarmaakt.
recensie
Personeelsmanagement
7 augustus 2002
Bart Samson
3-4 minuten leestijd
Competentiemanagement is inmiddels over haar hype-status heen. Steeds meer organisaties krijgen interesse in het gedachtegoed rond competentiemanagement. Reden voor veel auteurs op HRM-gebied om een boek te schrijven over competentiemanagement. Dit levert een veelvoud aan inzichten op, evenals een woud vol definities.
recensie
Strategisch management
7 augustus 2002
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
De gedachte is niet nieuw: door te focussen op de kernactiviteiten kunnen organisaties meer winst behalen en sneller groeien. Chris Zook en James Allen hebben dit idee verder onderzocht (zowel in literatuur als via diverse cases) en beschreven in het boek 'Winst uit kernactiviteiten'.
recensie
Organisatiekunde
1 juli 2002
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
Met hun boek 'Facility management: strategie en bedrijfsvoering van de facilitaire organisatie' hebben Maas en Pleunis een inhoudelijk goed en prettig leesbaar naslagwerk geschreven. Het boek beschrijft facility management in de volle breedte, waardoor de diepgang slechts beperkt aan bod komt.
recensie
Algemeen management
26 juni 2002
Michael Geerdink
8-11 minuten leestijd
In 'Images of organization' beschrijft Gareth Morgan de metafoor van de organisatie als machine. Wat hem opvalt in dat organisatiebeeld is de standaardisatie van gedrag. Zo toont hij een checklist die wordt gebruikt om het personeel van een fastfoodketen te beoordelen. "Glimlacht naar de klant Ja/Nee", "Juiste hoeveelheid ijs Ja/Nee" etc. Ik moest sterk denken aan Morgan en zijn machinemetafoor toen ik het boek 'Het fastfood paradijs' van Eric Schlosser las.
recensie
recensie
Leiderschap
11 juni 2002
Jan Wouter van der Straaten
4-5 minuten leestijd
'Coaching in professionele organisaties' het boek van Van den Nieuwenhof, is eigenlijk een trilogie in een band. Drie aspecten van coaching worden op zeer praktische wijze besproken. Deel 1 geeft een taakgerichte aanpak van coaching in een professionele organisatie.
recensie
Organisatiekunde
7 juni 2002
Nicolaas Weeda
Ik geef een 8 Boeken als deze kunnen prikkelend zijn, anderen juist voorschrijvend terwijl weer anderen zich vooral richten op ondersteuning in praktijksituaties. Dit boek behoort zeker tot de laatste categorie, maar neigt ook sterk naar voorschrijvend met recepturen en is op verscheidene plaatsen prikkelend.
recensie
Organisatiekunde
6 juni 2002
Mieke de Haan
Ik geef een 7 Het boek is, zo melden de auteurs in de inleiding, bedoeld voor managers. Mensen die het druk hebben en geen tijd hebben om lang na te denken. Managers die snel informatie willen over de essenties van hun vak: organiseren, managen en veranderen.
recensie
Personeelsmanagement
5 juni 2002
Douwe van den Berg
5-7 minuten leestijd
De begrippen 'competenties' en 'competentiemanagement' werden en worden te pas en te onpas gebruikt (en soms misbruikt). Nu het nieuwe er af is verschijnen er boeken die gericht zijn op de praktische toepassing. 'Resultaat gericht competentiemanagement' is zo'n boek. Het is alleszins de moeite waard dit boek te lezen.