OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 251 van 19.889 resultaten
recensie
Strategisch management
11 november 2020
Peter van der Wel
2-3 minuten leestijd
How to Future van Scott Smith en Madeline Ashby mag met recht een meesterwerk worden genoemd. Geschreven door twee meesters in het vak van toekomstverkennen, die in dit boek een groot deel van hun verzamelde kennis en ervaring hebben neergelegd. Een echt en mooi ‘how to' boek. En toch.... en toch.
recensie
11 november 2020
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
John Hattie pakt een draad op die hij in een van zijn eerdere werken kort had toegelicht. Nu vond hij het de tijd om, het zoals hij het toen noemde, deze ‘denkkaders’ uitgebreid te beschrijven en de lezer te trakteren op de meest recente inzichten. De belangrijkste boodschap die de Nieuw Zeelandse hoogleraar voor onderwijsmensen in petto heeft: Hoe we denken over de impact van wat we doen, is belangrijker dan wàt we doen.
preview
Coaching en trainen
10 november 2020
Adrie Dolman
3-4 minuten leestijd
Er is een schreeuwend tekort aan échte agile coaches. Dit boek beschrijft welke overtuigingen je helpen om een succesvolle agile coach te worden, zonder jezelf uit het oog te verliezen. Een preview.
recensie
Internet en social media
10 november 2020
Rick Lindeman
1-2 minuten leestijd
Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem belooft antwoord op vragen als: Waarom zitten er alleen maar lelijke mannen op Tinder? Waarom wil je winnen van je navigatiesysteem? Waarom lijken je selfies niet op jou? - Rick Lindeman las het boek voor Managementboek.nl
recensie
Verandermanagement
10 november 2020
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Benader veranderen als een vak, en dat betekent concreet: stel jezelf de juiste vragen. Dat is de boodschap van Jelger Spijkerboer in Veranderkompas.
recensie
Algemeen management
10 november 2020
Rob van Nes
2-4 minuten leestijd
Zo af en toe schrijf ik een managementboek en als dat af is dan is er een idee voor een volgende, al duurt het dan weer een paar jaar voordat het er is. Het volgende thema dat ik op mijn lijstje had is een boek over het internationaal ondernemen vanuit een zakelijk cultureel perspectief...
preview
Coaching en trainen
10 november 2020
Yolanda van Dongen
4-6 minuten leestijd
Sinds het begin van de Coronacrisis vliegen de online borrels, koffie-uurtjes, vrimibo's (vrijdag middag borrels) en andere sociale activiteiten je om de oren. Alles om de betrokkenheid bij elkaar te behouden en te versterken. En hoe makkelijk het soms is om de verbinding live te krijgen, online is het zoeken naar de juiste manier.
recensie
Leiderschap
9 november 2020
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Dames, willen jullie carrière maken? Serieus genomen worden? Overtuigend kunnen communiceren? Tuurlijk, dóén, vindt de Amerikaanse comedian Sarah Cooper. Op één voorwaarde: het ego van man moet natuurlijk koste wat kost beschermd worden.
preview
Marketing
9 november 2020
Ed Stibbe
3-4 minuten leestijd
Echte winnaars zoals Cool Blue, Nike en IKEA, blinken uit in het sturen op merkvoorkeur; ze ontwikkelen specifieke proposities, geïnspireerd op de voorkeuren van verschillende typen klanten en nog-niet klanten.
interview
Algemeen management
9 november 2020
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Iedereen heeft de mond vol van de noodzaak om te veranderen en te innoveren. Maar in de praktijk geven managers vaak te weinig ruimte aan innovatieprocessen, aan leren, aldus organisatieadviseur, docent en schrijver Tjip de Jong.
preview
Coaching en trainen
9 november 2020
Joost Crasborn
2-3 minuten leestijd
Samen sterk klinkt niet alleen veel belovend, het levert ook veel op. Het verlangt aandacht en investeren. We weten allemaal dat samen sterk niet altijd op gaat. Soms is het gewoon even minder sterk samen of is het effectiever en prettiger om het zelfstandig te doen.
interview
Algemeen management
9 november 2020
Patrick Davidson
6-9 minuten leestijd
De tech-bedrijven die ons leven zijn binnengedrongen, weten precies wat we willen. Vaak zelfs beter dan wijzelf. Neem Netflix. Dat heeft in een paar jaar tijd in veel huishoudens de televisieprogrammering vervangen. Oprichter en CEO Reed Hastings beschreef samen met professor Erin Meyer wat de psychologie achter de groei van Netflix. Patrick Davidson wist Erin Meyer te strikken voor een interview.
recensie
Leiderschap
9 november 2020
Sjia Cornelissen
4-5 minuten leestijd
Het valt meteen op dat Freek Peters met de publicatie Face the Future zowel in beeld als tekst uitnodigt om je te laten onderdompelen in de vereiste vaardigheden om leiding te kunnen geven aan de komende generatie. Waarbij hij het begrip ‘leidinggeven' ook aardig op de schop neemt.
preview
Marketing
6 november 2020
Tom Van den Bergh
3-5 minuten leestijd
Beyond brands schrijft een verhaal over merken: over waar ze vandaag staan, en misschien morgen naartoe gaan. Ervan overtuigd dat merken ons leven mooier en makkelijker moeten, kunnen en zullen maken.
recensie
Strategisch management
6 november 2020
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Soms kom je een boek tegen over een onderwerp waarvan je denkt ‘had ik dat zelf maar bedacht'. Zo'n boek is Stop. Met een punt. Het gaat over een sterk verwaarloosd mechanisme in veel organisaties, namelijk stoppen met dat wat niet meer werkt.
recensie
Mens en maatschappij
6 november 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Nog geen week na de inauguratie van Donald Trump liep ik over The Mall in Washington DC. De witte planken die ter bescherming van de te verwachte mensenmassa op de grasmat waren gelegd, werden nog opgestapeld.
recensie
Marketing
6 november 2020
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
Uit onderzoek blijkt dat er een direct causaal verband bestaat tussen merkvoorkeur en marktaandeel. De des te meer mensen een sterke voorkeur hebben voor jouw bedrijf of merk, des te groter jouw marktaandeel.
preview
Algemeen management
6 november 2020
Glenn van der Burg
3-5 minuten leestijd
Elk managementboek begint met de razendsnelle, turbulente, disruptieve ontwikkelingen. Tjonge wat gaat het allemaal snel. En dat terwijl jouw organisatie natuurlijk ook nogal wat achterstallig onderhoud had.
interview
Algemeen management
6 november 2020
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
Op disruptieve verandering speel je in door de verbinding met de klant en de medewerkers te zoeken, schrijven mediadirecteuren Xavier van Leeuwe (Mediahuis/De Telegraaf) en Matthijs van de Peppel (NRC Media) in Mensenwerk - Grote en kleine stappen om organisaties wendbaar en weerbaar te maken (The Human Touch in het Engels). De twee oud-collega’s vertalen een vracht aan managementliteratuur in concrete stappen. ‘We begonnen met experimenteren en zijn gaandeweg ook managementboeken gaan lezen.’
preview
Leiderschap
5 november 2020
Guido van de Wiel
4-5 minuten leestijd
Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar is gebaseerd op columns die Guido van de Wiel schreef voor de e-magazines van het Tijdschrift voor Coaching en het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties. Een preview.