OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 273 van 19.539 resultaten
interview
Algemeen management
17 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Zelfs in deze tijd van zelforganiserende teams en agile werken zijn veel managers nog altijd besmet met het controlevirus. Ze controleren actief of medewerkers hun taken naar behoren uitvoeren en strooien onbedoeld voortdurend zand in de machine. Deze top-down managementstijl, gebaseerd op wantrouwen en angst, kenmerkt het Anglo-Amerikaans denken. Een denkwijze die volledig is achterhaald, zo stelt Bart Stofberg in Vertrouwen. De huidige markt vraagt om snelle en wendbare bedrijven die hun medewerkers volop vertrouwen en alle vrijheid geven om zelfstandig te opereren.
achtergrond
Coaching en trainen
16 maart 2020
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Veranderingen in organisaties zijn onvermijdelijk, maar niet vanzelfsprekend. Bijna 70% van alle veranderingen in organisaties behaalt niet het beoogde resultaat. Een belangrijke reden voor het falen van veranderingen is dat de traditionele manier van geplande verandering niet past bij de hedendaagse uitdagingen van organisaties. Is er een alternatief?
interview
Mens en maatschappij
13 maart 2020
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Betekenisvol of moreel organiseren is een belangrijk thema in de hedendaagse managementliteratuur. Het confronteert organisaties met de noodzaak zich te bezinnen op hun maatschappelijke meerwaarde én daar ook naar te leven. Eigenbelang moet plaatsmaken voor geluk en welzijn van velen, aldus Raymon Geurts in zijn boek De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van wat uiteindelijk een krachtig pleidooi voor wederkerigheid blijkt te zijn.
recensie
Algemeen management
12 maart 2020
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Een organisatie waar de energie vanaf spat, bevlogen medewerkers en goede ideeën die voor innovatieve producten en diensten zorgen. Utopie? Niet in Arjen Banachs overtuiging. In Organisatievibe beschrijft hij de principes voor een toekomstbestendige organisatie met een vibe.
interview
Marketing
12 maart 2020
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het ligt niet aan de smartphone dat we zo snel zijn afgeleid, maar aan onszelf, zegt de Amerikaanse denker Nir Eyal. In Indistractable biedt hij een manier om de diepere oorzaken van ons concentratiegebrek te lijf te gaan. ‘Met een to-do-lijstje kom je er niet.’
recensie
Communicatie en media
11 maart 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Storylistening van Annet Scheringa en Simone Beemster schudde mij - hopelijk net op tijd - wakker. Aan storytelling alleen hebben we namelijk in het meenemen van onze medewerkers en klanten niet genoeg. Om een goed verhaal te kunnen vertellen, zullen we daarom eerst goede verhalen moeten ophalen. In dit boek leren wij hoe dit effectief te doen.
preview
Leiderschap
11 maart 2020
Hylke Faber
3-4 minuten leestijd
We staan elk moment op een tweesprong. Luisteren we naar onze geconditioneerde gedachten, vaak ingegeven door angst en ego-bescherming, of naar een diepere, wijzere, meer compassievolle stem?
recensie
Algemeen management
11 maart 2020
Anke Tijtsma
2-3 minuten leestijd
Kun je een beetje in iets geloven? Een prachtige vraag. En zo staan er nog meer mooie vragen in dit boek waarin de lezer meereist met antropoloog Jitske Kramer naar Togo. We stappen in de wereld van de voodoo van voodoo-priester Messanh.
recensie
Marketing
10 maart 2020
Dymph Neeteson
3-5 minuten leestijd
Dymph Neeteson las Thuis ben ik niet zo leuk! Van Jos Burgers: ‘Ik had nog veel meer over dit onderwerp willen lezen. Meer feitjes, meer onderzoekjes, meer voorbeelden...' Een review.
recensie
Communicatie en media
10 maart 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Een effectieve toespraak houden, is aan te leren. Door veel te oefenen en door je bij de hand te laten nemen door experts, zoals Isaäk Mol en Johannes Kooistra. Binnen zonder kloppen biedt een interessant inkijkje in het brein van onze toehoorders en geeft praktische tips om hen te bereiken met je boodschap.
preview
Leiderschap
10 maart 2020
Dees van Oosterhout
2-3 minuten leestijd
Wat bepaalt of je succesvol bent in je werk? Of je die mooie klus krijgt toegeschoven, op beslissende momenten aan tafel zit, draagvlak vindt voor je ideeën of die felbegeerde aanstelling weet binnen te slepen?
recensie
Marketing
10 maart 2020
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Een organisatie waar jouw klanten echt warm voor lopen en waar ze graag bij willen horen. Wie wil dat niet? Dat lukt alleen als je de klantbeleving (CX) structureel en consistent verbetert. In De CX Travel Guide lees je hoe dat aanpakt.
interview
Leiderschap
10 maart 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Hiërarchie is ingesleten in corporate Nederland. Maar wie piramides bouwt met macht bovenin, slaat figuurlijk innovatie door medewerkers aan de onderkant dood. Managers hebben een overlevingsmechanisme: ze houden informatie achter om zo hun positie te verdedigen en te rechtvaardigen. Arko van Brakel: ‘Geef je mensen vrijheid en verantwoordelijkheid dan krijg je als bonus innovatie en eigenaarschap.’ De tijd is rijp voor psychologische veiligheid en fuck-up friday.
recensie
Psychologie
10 maart 2020
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Achtereenvolgens verschenen Hoe overleef ik moeilijke mensen (2018), Hoe overleef ik mezelf (2019) en nu het Hoe overleef ik moeilijke collega's (2020). De titels doen denken aan de beroemde serie van Francine Oomen Hoe overleef ik de brugklas, pubertijd, gescheiden ouders etc.
recensie
Strategisch management
9 maart 2020
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
Over innovatie is al veel geschreven. Alles is al geanalyseerd zou je zeggen. Maar Safi Bahcall is niet zo maar iemand. Deze summa cum laude natuurkundige, wetenschapsadviseur van Obama, oprichter van een beursgenoteerd biotechbedrijf heeft een dijk van een boek afgeleverd.
recensie
Ondernemen
9 maart 2020
Désirée Wassing-Boerema
3-4 minuten leestijd
Impact - Zet vanuit je purpose case de wereld naar je hart van Matthijs Bobeldijk is een vernieuwend, praktisch en inspirerend boek dat je aanzet tot denken én direct op weg helpt om in impact-actie te komen.
preview
Algemeen management
9 maart 2020
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
In Maatschappelijk verantwoord besturen vertellen door de wol geverfde bestuurders, toezichthouders, bestuurssecretarissen en bestuursadviseurs over hun praktijkervaringen met het besturen van hun organisatie. Een preview.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 maart 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Het voelt een beetje alsof ik de laatste Nederlander ben die Grip nog niet las. Maar wat ben ik blij dat ik alsnog achter in de rij aansloot. Niet veel vaker ervoer ik namelijk bij een ‘zelfhulpboek' dat toepassing van de aangeboden tips direct werkt. Een bijzonder productieve dag en rust in m'n hoofd als gevolg. Dank, Rick Pastoor!
interview
Algemeen management
7 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven die op het moment een hoofdrol vervullen in de huidige netwerkeconomie en vooroplopen in verandering zijn in de laatste decennia opgericht.
recensie
Algemeen management
6 maart 2020
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Een reputatie is dat wat de wereld van een persoon of organisatie vindt; het beeld dat men heeft. Wanneer een reputatie eenmaal gevestigd is, is het lastig om dat beeld te keren of te buigen. Maar het kán wel. Hoe? Frank Peters doet het uit de doeken in Reputatiemanagement voor iedereen.