OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 362 van 19.574 resultaten
recensie
30 juli 2018
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De bijlesgeneratie van Louise Elffers is een schokkend boek over de effecten van het te vroeg selecteren van leerlingen in het Nederlandse onderwijsstelsel. Het Nederlands onderwijs is als een sorteermachine die lang niet optimaal functioneert.
recensie
Non-profit
30 juli 2018
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Met de opvallende en prikkelende titel Woef woef en nu je bek houden levert Ad de Jong een boek af voor alle docenten, onderwijsmanagers en begeleiders die van hun leerlingen de indruk krijgen dat ze ‘klootzakken’ zijn, maar zichzelf daar geenszins in herkennen.
recensie
Non-profit
27 juli 2018
Jan Hoogstra
4-5 minuten leestijd
De zorgsector is een van de sectoren in Nederland die sterk groeiend is. Door onder andere de vergrijzing zal er meer en meer een beroep op de zorg worden gedaan. Daarnaast gaat er veel geld in om, jaarlijks bijna 100 miljard.
recensie
Communicatie en media
27 juli 2018
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Klanten verwachten steeds meer transparantie van organisaties en dat maakt professionele communicatie met pers en via social media van cruciaal belang.
interview
27 juli 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
In Holy Fuck schetsen de auteurs Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens een caleidoscopisch beeld van de toekomst van seks. Met de snelheid van een Japanse bullet train beschrijven beide trendwatchers in dit iconische boek een toekomsttijdperk waarin we uiteindelijk geen mensen meer nodig hebben. Holy Fuck biedt je een verrassend en soms onthutsend venster op de toekomst van seks. Een toekomst die uiteraard voor het individu een enorme impact zal hebben, maar ook voor bedrijven, organisaties en merken.
recensie
Internet en social media
27 juli 2018
Ger van den Buijs
2-3 minuten leestijd
Dit is een geweldig boek. De aanprijzing Beste Businessboek van het jaar door Financial Times is helemaal terecht. Hoewel ik nooit echt fan ben geweest van Amazon of Jeff Bezos, was het boek de moeite van het lezen meer dan waard.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 juli 2018
Annett Keizer
3-5 minuten leestijd
Interactief aan de slag met het geven van feedback binnen je team is nu ook leuk dankzij de feedbackkaarten van Axelle de Roy. Want feedback moet je niet alleen óver praten, maar vooral doen.
preview
Marketing
26 juli 2018
Tina Gosravani
3-4 minuten leestijd
Anno 2018 is het nog nooit zo eenvoudig geweest om een e-commercebedrijf te starten. In grote lijnen heb je een product/dienst, webwinkel en marketingbudget nodig om aan de slag te gaan.
column
Persoonlijke effectiviteit
26 juli 2018
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Mensen met een hogere intelligentie hebben een betere intuïtie. Dat concluderen wetenschappers op basis van een experiment waarin mensen logische redeneringen kregen voorgelegd.
recensie
Mens en maatschappij
26 juli 2018
Marthe van der Molen
2-3 minuten leestijd
Je moet even flink de tijd nemen voor Homo Deus van Harari, dat mag gezegd worden. Het is geen makkelijke kost. Ik heb het vaak weggelegd en het is zeker geen boek wat je even tussen de bedrijven door leest.
recensie
Psychologie
26 juli 2018
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Identiteit van Paul Verhaeghe is een prachtig boek met een enorme diepgang. Verhaeghe stelt we niet met onze identiteit geboren worden. Wij worden vooral gevormd door de omgeving. Die omgeving heet het neoliberalisme met daarbinnen de meritocratie.
recensie
25 juli 2018
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
101 jaar geleden werd het algemeen kiesrecht ingevoerd en mochten ook vrouwen na veel discussie en strijd gekozen worden in politieke gremia. Zelf kiezen was er nog niet bij, dat werd pas 99 jaar geleden geregeld.
recensie
Advisering
25 juli 2018
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
Als organisatieadviseur (of in nieuw Nederlands: consultant) was ik erg benieuwd naar het betoog van van de Poll over mijn vak. Daarbij staan op de omslag van Muurtje Factuurtje verleidelijke verkoopargumenten.
preview
Marketing
25 juli 2018
Mascha Gerretsen
3-4 minuten leestijd
‘Hoe zorg ik voor meer en nieuwe business?’ en ‘hoe beïnvloed ik gedragsveranderingen?’ zijn prangende vragen voor managers.
interview
Leiderschap
25 juli 2018
Ger Post
5-7 minuten leestijd
De risicomanager is figuurlijk dood, lang leve de risicoleider. In zijn nieuwe boek Risicoleiderschap – doelgericht omgaan met onzekerheden pleit Martin van Staveren ervoor om op risico’s te sturen. ‘De koers uitzetten en op je doel afgaan ondanks de onzekerheden die je tegenkomt, dat vind ik risicoleiderschap tonen.’
recensie
Ondernemen
25 juli 2018
Sippy van Akker
3-4 minuten leestijd
Onlangs las ik, altijd geïnteresseerd in ondernemerschap ZZP'en voor Dummies door Robert-Jan Blom. Nederland telt inmiddels ongeveer een miljoen zzp'ers en het is een relatief laagdrempelige manier om ondernemer te worden.
recensie
Algemeen management
24 juli 2018
Liesbeth Tettero
1-2 minuten leestijd
Je zal toch maar mens zijn. Ingewikkeld hoor. De hele tijd keuzes maken en beslissingen nemen, zowel op het werk als privé. Met zo veel informatie tot je beschikking en zo veel belangen om rekening mee te houden. Hoe wanneer doe je dat nou goed?
recensie
Psychologie
24 juli 2018
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Dit is een when-to book als tegenhanger van de vele how-to-boeken. Het gaat om timing, zo betoogt Pink. Timing is geen kunst maar een wetenschap. Pink heeft drie jaar onderzoek gedaan en komt met opmerkelijke resultaten.
recensie
Verandermanagement
24 juli 2018
José Otte
2-3 minuten leestijd
Eerst op wetenschap, daarna op ervaring gekozen onderwerpen die laten zien hoe leiderschap, samenwerking en Appreciative Inquiry transformatie bevorderen.
preview
Communicatie en media
24 juli 2018
Ineke van den Berg
3-4 minuten leestijd
We praten wat af op het werk. Maar zeggen we ook wat we moeten of kunnen zeggen? Ineke van den Berg en Tineke Kanters reiken je in dit boek een variatie aan praktische en inspirerende inzichten en tips aan om je gesprekken nòg beter te voeren, nog leuker te maken en nog meer impact te realiseren.