OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 476 van 19.601 resultaten
recensie
Mens en maatschappij
28 januari 2017
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
‘In het mij laatstgezondene halve brood (zijn) eenige stukjes schil van aardappelen, en zelfs ook een stukje aardappel met de schil omkleed, ter grootte van een kleine noot, door mij gevonden.'
interview
Strategisch management
27 januari 2017
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Hoe weten nieuwkomers een markt naar hun hand te zetten? De kern van het succes van spelveranderaars zit ‘m in de ontdekking dat zij heel anders naar de wereld kijken dan bestaande bedrijven, blijkt uit Gamechangers, een boek over hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen.
column
Verandermanagement
27 januari 2017
Peter Camp
2-3 minuten leestijd
De verhouding tussen de generaties wijzigt. Door nieuwkomers, de stijgende gemiddelde leeftijd en de veranderende gezinssamenstelling wordt onze samenleving steeds kleurrijker.
recensie
Verandermanagement
27 januari 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Verandering moet beklijven, anders heeft zij weinig zin. Een verandering die beklijft wordt zichtbaar in ander (organisatie)gedrag. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe boek van Jaap van ’t Hek en Leike van Oss. In Onomkeerbaar bieden zij hun kennis, kunde en ervaring op dit gebied in compacte vorm aan.
recensie
Strategisch management
27 januari 2017
Sonja van Vuren
6-8 minuten leestijd
Ken je het milkshake verhaal? Een fastfoodketen wilde meer milkshakes verkopen. Dus ondervroegen zij klanten die in 'het typische milkshake drinker profiel' pasten. Moest het goedkoper, dikker, dunner, met meer chocoladesmaak?
preview
Non-profit
27 januari 2017
Johan Faber
3-4 minuten leestijd
In Het werkt! beschrijft Johan Faber hoe zorginstelling Philadelphia het roer een paar jaar geleden radicaal omgooide. Minder systeem en minder regels, meer aandacht voor de cliënten – voornamelijk mensen met een verstandelijke beperking. Een preview.
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
recensie
Verandermanagement
27 januari 2017
Henny Portman
4-6 minuten leestijd
Rini van Solingen en Vikram Kapoor hebben de businessroman De responsive enterprise, in 9 stappen naar een snelle en wendbare organisatie geschreven. In dit boek volgen we Ron, directeur bij een groot internationaal maar bureaucratisch bedrijf, en Mark, directeur-eigenaar van een jong snelgroeiend bedrijf.
recensie
IT-management / ICT
26 januari 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Alles wordt digitaal. Een uitmuntende digitale ‘customer experience' wordt daarom steeds belangrijker in het gevecht om de klant. Voor de meeste organisaties een flinke uitdaging. In The digital excellence challenge lees je wat koplopers doen voor het bieden van een excellente digitale ervaring en wat je ervan kunt leren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2017
Veronique Kilian
4-5 minuten leestijd
Een naar binnen gerichte glimlach. Zo heet het eerste hoofdstuk. Wat ben ik hier blij mee. Laat de innerlijke glimlach nu een van de basisbeginselen zijn van de Chinese vitaliteitskunde Healing Tao. Ook Dijksterhuis refereert aan een Oosterse wijsheid. Geluk, stelt hij, is een naar binnen gerichte glimlach.
recensie
Leiderschap
26 januari 2017
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek over leiderschap? Kunnen we het nu nog niet? Maar ik moet toegeven dat ik zelden zo’n integer boek over leiderschap heb gelezen als Groeien in leiderschap van Frans Wilms.
recensie
Strategisch management
26 januari 2017
Nico Jong
2-4 minuten leestijd
Donald Norman benadert complexiteit vanuit een ontwerpoptiek. Hij maakt onderscheid tussen complexiteit en gecompliceerdheid. Complexiteit beschrijft de staat van de wereld. Het gaat over zaken met veel ingewikkelde en onderling samenhangende delen.
recensie
Leiderschap
26 januari 2017
Theo Sikkema
2-3 minuten leestijd
Diversiteit is hot. En iets wat hot is, daarover wordt geschreven. Veel geschreven. De vraag die rijst, is of deze boeken zelf wel een beetje divers zijn. De schrijver van Succes in Veelvoud, Esther Mollema, lijkt aan de oppervlakte gewoon het mainstream gender-thema te behandelen. Het tegendeel blijkt echter waar als je het boek goed tot je neemt. En dat is zeker de moeite waard.
recensie
Strategisch management
25 januari 2017
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
We kijken verlekkerd naar de successen van ondernemers die het volledig anders aanpakken dan we gewend zijn. Je zou het niet verwachten, maar elke ondernemer kan een ‘spelveranderaar’ worden die de regels van het marktspel weet te veranderen of een heel nieuw spel weet te creëren. In het boek Gamechangers lees je daar meer over.
recensie
Strategisch management
25 januari 2017
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De ondertitel van De Feel Good-factor verraadt waar het heen gaat: ‘emotie = business’. In een zeer goed leesbaar boek brengt de auteur een uitstekende lijn aan die gebaseerd is op het goede gevoel hebben in je organisatie.
interview
Verandermanagement
25 januari 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe gaat een manager of bestuurder effectief om met complexe vraagstukken? Door als een sterke, daadkrachtige leider knopen door te hakken? Eric Spaans, Gemma van der Ploeg en Rolf Resink vinden van niet. In Hoe richt je een zwerm? Een eenvoudige aanpak voor complexe vraagstukken stellen de drie auteurs dat complexe vraagstukken een andere visie en aanpak vereisen. Een aanpak waarmee je duurzame veranderingen realiseert door productieve ontmoetingen of werkateliers te organiseren voor de betrokken partijen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 januari 2017
Theo Sikkema
2-3 minuten leestijd
Taco Oosterkamp geeft in Schaamteloos delegeren handige tips voor meer efficiëntie. Hij legt daarbij de focus op het thema delegeren, omdat het kan bijdragen aan een goede inrichting van allerlei werkprocessen. In deze recensie licht ik kort toe hoe hij in zijn belofte slaagt.
recensie
Coaching en trainen
24 januari 2017
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Als coach wil je het beste voor je coachees én het beste voor jezelf. Je wil je werk goed, zelfverzekerd en effectief doen. Je ziet het als je taak ‘om iemand anders te helpen zichzelf te vinden op volstrekt gelijkwaardig niveau. Je laat je coachees in hun waarde, bent oordeel-loos nieuwsgierig, staat open voor de mogelijkheden en de grenzen van elke coachee.
opinie
Coaching en trainen
24 januari 2017
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Marianne van der Pool is Master Certified Coach bij de International Coach Federation en psycholoog-psychotherapeut. Ze is werkzaam als executive coach en opleider professioneel coachen, onder andere bij de CoachingSchool Amsterdam. Ze vertelt over haar favoriete boeken.