OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 503 van 19.611 resultaten
preview
Leiderschap
23 september 2016
Annemarijke van Etten
3-4 minuten leestijd
Aan vrouwelijk leiderschap is grote behoefte. Maar vrouwen in leidinggevende posities twijfelen erg over hun kunnen, en veel talent haakt vroegtijdig af. Annemarijke van Etten schreef Elke dag champagne, waarin ze vrouwen helpt om hun typische talenten optimaal in te zetten. Een preview.
interview
Marketing
23 september 2016
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Veel bedrijven zijn minder winstgevend dan zou kunnen. Hoogleraar marketing en innovatie Stefan Stremersch daagt ondernemers uit meer ambitie aan de dag te leggen en helpt hen die ook waar te maken. In Kiezen voor winst stelt hij een leiderschapsmodel voor dat een structurele oplossing belooft voor drie klassieke strategische dilemma’s.
recensie
Strategisch management
23 september 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Een van de karakteristieken die de mens van de dieren onderscheidt, is het vermogen tot strategisch gedrag. Mensen gedragen zich onderling vaak strategisch. Dat kan het vertrouwen ernstig schaden, of het kan irrationele uitkomsten van besluitvorming verklaren.
recensie
Marketing
23 september 2016
Martijn Anderson
Een paar simpele handelingen op de smartphone uitvoeren. Meer hoeft een gast of klant van uw organisatie niet te doen om zijn ongezouten mening over uw organisatie de wereld in te sturen. Het drenken van uw product (diensten, goederen) in een alles lekker makende marketingsaus gaat daarom al een tijdje niet meer op.
recensie
23 september 2016
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Succesvol beïnvloeden is niet alleen een kwestie van wát je zegt, maar ook wannéér je het zegt, zegt Robert Cialdini in Pre-suasion. In zijn eerste solo-boek in dertig jaar beschrijft de Amerikaanse psycholoog de onderliggende principes van voorbereidende overtuiging, en corrigeert hij tegelijkertijd een lacune in zijn eigen gedachtegoed.
opinie
Algemeen management
23 september 2016
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Als businesscoach hielp Laura Babeliowsky de afgelopen 13 jaar met haar Bouw een bloeiend bedrijf-programma duizenden zzp’ers aan meer klanten, meer geld en meer plezier. Ze vertelt over haar favoriete boeken.
recensie
Projectmanagement
22 september 2016
Henny Portman
2-3 minuten leestijd
Boeken voor projectondersteuners, projectassistenten, PMO’ers zijn er niet veel. Het PMO als pop-up shop zou je daaronder kunnen rangschikken. Het boek Het projectassistentboek. Jouw rol en positie in projecten geschreven door Pieter Hoekstra, Peter Vos en Jakob Zwinderman past prima in dit rijtje.
preview
Persoonlijke effectiviteit
22 september 2016
Yolanda Buchel
4-5 minuten leestijd
Generatie V is een boek voor veertigers en vijftigers. De generatie die op een kruispunt staat en de balans opmaakt van het leven tot nu toe. Een preview.
interview
Communicatie en media
22 september 2016
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Aan marketingboeken geen gebrek, maar wie het naadje van de kous wil weten over Merkpositionering, heeft heel wat minder keus. Zeker als zo’n boek ook voorzien moet zijn van praktische tools, denk aan toetsvragen of aan cases om te oefenen. Merkpositionering van Karel Jan Alsem (Lector Marketing en universitair docent) en Erik Kostelijk (docent en onderzoeker HBO) voorziet in die behoefte en kan daarom een belangrijke kennisbron zijn voor zowel studenten als professionals.
recensie
Communicatie en media
22 september 2016
Alice de Groot
1-2 minuten leestijd
Natuurlijk, elke leraar, elke coach, teamcoach, organisatie-verandermanager, iedereen werkt met verhalen. We noemen dat nu allemaal storytelling, als een soort wondermiddel. Als Storytelling Atlas echter iets duidelijk maakt, dan is het wel dat storytelling niet zomaar een vaardigheid is, maar een echte eigen methodiek kent. En vooral: dat het een professional vereist om er goed, deskundig en effectief mee te kunnen werken.
recensie
22 september 2016
Hanneke Tinor-Centi
Dit vierde deel van de serie ‘Barbara politievrouw’ van Carla Vermaat boeit zeker niet minder dan de vorige drie. Het is Vermaat opnieuw gelukt een heerlijke politiethriller af te leveren met Rechercheur Barbara Roorda in de hoofdrol. Roorda is een personage dat je in je hart sluit. Toegegeven, ze piekert wat veel. De volharding waarmee ze de zaken aanpakt en naar haar hand zet zijn echter weer heerlijk en bewonderenswaardig. Juist de tegenstellingen in het karakter van Roorda, maken haar zo boeiend én zijn uitstekend uitgewerkt door de auteur.
recensie
IT-management / ICT
22 september 2016
Gerhart van Dorp
Informatietechnologie ontwikkelt zich in razend tempo, of zoals Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg in hun boek ‘CIO 3.0’, stellen: ‘technologie staat in de hoogste versnelling’. Technologie speelt een sleutelrol bij de het experimenteren met en transformeren naar nieuwe bedrijfsmodellen. De auteurs van dit boek houden een spiegel voor welke impact dit heeft op de functie van Chief Information Officer.
recensie
22 september 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Doordat de cover van dit boek mij intrigeerde, begon ik eerlijk gezegd met vrij hoge verwachtingen aan ‘Het ware verhaal van haar en mij’. Ook het thema en het feit dat het een autobiografisch verhaal betreft, zijn elementen die mijn hoop lieten groeien dat ik wellicht een juweeltje in handen had. En ach, wat een bewaarheid! ‘Het ware verhaal van haar en mij’ is een literair hoogstandje.
column
22 september 2016
Michel Hoetmer
4-6 minuten leestijd
Stel dat u een verkoper het advies geeft: ‘Je moet
vooral heel goed luisteren!’ Gerede kans dat hij u met een minachtende blik
aankijkt en geïrriteerd vraagt: ‘En jij denkt dat ik dat niet wist?’ Inderdaad,
het wordt verkopers met de paplepel ingegoten. Luisteren en vooral de emoties
van gesprekspartners leren begrijpen is de heilige graal van de verkoop.
recensie
Marketing
22 september 2016
Rein Hof
5-7 minuten leestijd
In dit boek geeft David Meerman Scott zijn visie op Sales en Service, volgens nieuwe regels. De oude manier van verkopen is voorbij. Het kan en moet echt anders. De nieuwe regels van sales en service geeft een antwoord op de vraag hoe.
column
Economie
22 september 2016
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
In de jaren zeventig was Jolanthe (1935) directiesecretaresse. ‘Het was toen heel onbeleefd brieven zonder aanschrijftitels te versturen. De meeste kende ik uit mijn hoofd. Als ik er niet zeker van was wat ik moest schrijven zocht ik het op in mijn agenda.’
recensie
21 september 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Op meesterlijke wijze weet Visser de sfeer op te roepen van het revolutionaire Peking. Je waant je –als lezer- aanwezig bij de parades ter ere van de Volksrepubliek en je ‘ervaart’ als het ware de hongersnood. Visser beschrijft op indrukwekkende wijze hoe de Rode Gardisten alles wat Westers is, vernielen.
recensie
21 september 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-3 minuten leestijd
Mariette Zweers debuteert overtuigend met ‘Maakbaar’. De schrijfstijl van Zweers is realistisch maar vooral fraai. Alles klopt. Het verhaal is origineel en zit goed in elkaar. Bovendien weet Zweers de spanning – onder de oppervlakte en dus uiterst subtiel - heerlijk op te bouwen.
preview
Persoonlijke effectiviteit
21 september 2016
Remko van der Drift
3-5 minuten leestijd
Fouten maken moed belooft te helpen de moed te ontwikkelen om een andere mindset aan te nemen, gericht op leren en ontwikkelen. Zodat je veel meer uit jezelf gaat halen dan nu het geval is. Een preview.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 september 2016
Annett Keizer
2-3 minuten leestijd
Je leert het meest door het te doen. Dat geldt zeker voor feedback geven en vragen omdat we dat ook vaak eng en confronterend vinden. Vanuit die gedachte daagt de auteur de lezer uit om vijftien dagen lang feedback te vragen aan collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers en jezelf.