OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 504 van 19.611 resultaten
nieuws
Coaching en trainen
21 september 2016
Bertrand Weegenaar
2-4 minuten leestijd
Een boek lezen, dat kunnen we allemaal. Elementen uit een boek toepassen, dat is even een stuk lastiger. ‘Braintrainer’ Erik Bertrand Larssen heeft er zijn beroep van gemaakt mensen te stimuleren om veranderingen te starten. Starten, beginnen, dat is het moeilijkste. In NU! sluit hij zijn persoonlijke ‘verander-drieluik’ af (De Bertrand-methode) die begon met Helweek en Genadeloos.
nieuws
Algemeen management
20 september 2016
Bertrand Weegenaar
Patrick Lencioni is auteur van een reeks van fabels en parabels over leiderschap en teamwerken. Titels als De vijf frustraties van teamwork en het recent verschenen De 3 kenmerken van een ideale teamspeler. De kern zijn werk heeft Lencioni een paar jaren geleden beschreven in De beslissende voorsprong Een gezonde organisatie als basis voor duurzaam succes. Geen fabel, wel veel praktijkervaringen.
interview
Leiderschap
20 september 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Superbazen zijn niet de makkelijkste personen om voor te werken, maar voor mensen die professioneel willen groeien zijn ze een geschenk uit de hemel, stelt Dartmouth-hoogleraar Sydney Finkelstein in Superbosses. Over Koesteraars, Iconoclasten en Glorieuze Hufters. ‘Superbazen kijken naar ruw talent, niet naar leeftijd.’
preview
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2016
Rogier van Hoorn
3-4 minuten leestijd
Rogier van Hoorn is fysiotherapeut en executive coach en geeft je in 10 gezonde werkgewoontes inzichten en praktische tips over hoe je in kleine stapjes jouw wensen kunt realiseren en hoe je gezond gedrag volhoudt. Een preview.
nieuws
Psychologie
19 september 2016
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Wat moeten we met de toename in zelfhulpboeken? Jop de Vrieze (coauteur van het onlangs verschenen De karakterman (‘Een nuchtere kijk op de mannelijke lifestyle’) onderzoekt die vraag.
preview
Marketing
19 september 2016
Stefan Stremersch
3-5 minuten leestijd
Kiezen voor winst laat je kennismaken met organisaties die winnen en legt uit hoe ze dat doen. De vele voorbeelden inspireren en versterken jouw ambitie om te sturen naar meer winst. Het toont hoe je de juiste keuzes maakt en hoe je mensen meekrijgt in de juiste richting. In deze preview licht Stefan Stremersch een tipje van de sluier.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
19 september 2016
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Een goed idee, dat hebben de meesten van ons regelmatig. Maar dat idee vervolgens oppakken en daar een kans van maken, dat is even andere koek. Vorige week overleed Arthur del Prado op 84-jarige leeftijd, oprichter van ASM, de voorloper van ASML. De ‘chip-bakkers’. Hij zag een kans, deed onderzoek en nam de grote sprong. Veel mensen zouden hem dat niet nadoen. Bang om te beginnen. Bang om te falen.
recensie
Algemeen management
19 september 2016
Mathijs Oosterhuis
1-3 minuten leestijd
Het onderwerp van deze biografie is de voormalig topman van mijn eerste werkgever, namelijk KPN. In eerste instantie was ik bang dat het boek te veel over KPN zou gaan, maar de schrijver, René van Rooij, heeft er zorg voor gedragen dat het boek echt over Ad Scheepbouwer gaat.
preview
Marketing
19 september 2016
Zanna van der Aa
3-4 minuten leestijd
Klantsignaalmanagement is een methodiek die klantbeleving bestuurbaar maakt op klanttevredenheid én op kosten. Zanna van der Aa schreef er een boek over. In haar preview legt ze uit waarom je pas succesvol kunt zijn met klantbeleving als je de taal van de organisatie spreekt.
recensie
IT-management / ICT
19 september 2016
Melle de Vries
3-5 minuten leestijd
Het is geen nieuws dat we leven in een zeer dynamisch tijdperk met een steeds belangrijkere rol voor ICT. Organisaties hebben mensen nodig die de hiermee gepaard gaande transities kunnen vormgeven om succesvol te zijn.
preview
Non-profit
17 september 2016
Erik Gerritsen
6-8 minuten leestijd
Een cruciale motor voor de noodzakelijke transformatie van de zorg voor de jeugd is de energie van professionals. Zij staan het dichtst bij kinderen en gezinnen en hebben daarom zicht op de mogelijkheden die daar kunnen ontstaan.
preview
Reclame en verkoop
16 september 2016
Marian Dingena
3-4 minuten leestijd
Het commerciële landschap verandert, reden voor een herziene editie van Key-accountmanagement. Marian Dingena legt in deze preview uit waarom.
interview
Psychologie
16 september 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
In plaats van ‘think fast, act now’, pleit de Deense hoogleraar psychologie Svend Brinkmann in zijn boek Standvastig voor een ‘stand-still’. ‘Slow down’ wanneer het over belangrijke beslissingen gaat. ‘Een beetje conservatief is anno nu heel progressief’, betoogt Brinkmann. Zijn ook in het Nederlands vertaalde boek is een besteller in Denemarken.
recensie
Strategisch management
16 september 2016
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De wereld verandert snel. Technologische doorbraken zijn aan de orde van de dag. Het duurt niet lang meer of machines zijn intelligenter dan de mens. Blommaert, van den Broek en Kolthof laten in Management in Singularity zien wat dat betekent voor het managen van bedrijven en organisaties.
recensie
Financieel management
15 september 2016
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Soms attendeert iemand je op een boek met de woorden: ‘Dit is echt iets voor jou. Je moet het echt lezen!'. Je krijgt het, op het eerste gezicht niet eens zo aantrekkelijk uitziend boek, blauw met grijze wolken op de kaft, beetje dun, in handen en begint te lezen...
recensie
Advisering
15 september 2016
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Veel onderzoek naar de effectiviteit van veranderprojecten is er niet, maar de studies die er zijn, laten weinig ruimte voor twijfel: de meeste mislukken. Zeker als het om veranderingen gaat die doorgaans onder de noemer ‘cultuurverandering’ worden beschreven, daar geldt twintig procent succes zo’n beetje als het hoogste haalbare. Tijd voor een andere aanpak schrijven de auteurs van Waarderend veranderen.
interview
Algemeen management
15 september 2016
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Wereldwijd gaat er vijftig miljard dollar om in alles wat met taal en vertalen te maken heeft. Een industrie die jaarlijks groeit met tien procent. Toch wordt taal nog altijd onderschat, en worden er veel fouten gemaakt met claims tot gevolg. En belangrijker: enorm veel potentie blijft onbenut. ‘We zitten te schreeuwen om nieuwe studenten die zich (economisch) in taal willen verdiepen.’ Frieda Steurs, professor vertaaltechnologie en terminologieleer aan de faculteit Letteren KU Leuven, schreef er een boek over: Taal is business.
preview
Marketing
15 september 2016
Marc van Eck
2-3 minuten leestijd
Merken die zich baseren op een oerkarakter zijn succesvoller. Vanuit een karakter kan elke organisatie verschil maken in wie ze is en hoe ze dingen doet in plaats van wat ze doet. Hoe dat eruitziet? U leest het in Karaktervol positioneren. Een preview.
nieuws
15 september 2016
Helmar Niemeijer
5-7 minuten leestijd
Ik heb een aantal dingen die ik erg graag doe. Eén daarvan is mij inzetten voor het welzijn van kinderen. Een ander is boeken lezen en daarover schrijven.
preview
Non-profit
14 september 2016
Kees Verhaar
4-5 minuten leestijd
Nieuwe uitdagingen vertalen zich in eisen aan de competenties van die verschillende professionals. In dit verband wordt vaak over het T-profiel gesproken, als manier om de nieuwe professional te beschrijven. A new cup of T biedt handvatten. Een preview.