OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 535 van 19.647 resultaten
recensie
Leiderschap
26 april 2016
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Moedige leiders maken het verschil, maar lang niet alle leiders tonen moed op het moment dat het erop aan komt. Volgens Andor de Rooy worstelen zij met kwetsbaarheid en slagen ze er vaak maar moeizaam (of helemaal niet) in effectief om te gaan met het dilemma tussen pijn en angst en doen wat nodig is. Met zijn boek Moed - Over gedurfd leiderschap wil hij sterke leiders helpen kritisch naar hun eigen ‘moed-factor’ te kijken en vervolgens ‘niet de makkelijkste, maar wel de beste weg’ te kiezen.
preview
Algemeen management
25 april 2016
Kees Gabriëls
3-4 minuten leestijd
In zijn boek De Talentafdeling beschrijft Kees Gabriëls op een prikkelende manier hoe je tegelijkertijd op de belangen van je organisatie en je team kunt sturen, door een talentafdeling te bouwen. In deze preview geeft Gabriëls de 9 ingangen van de vlam-aanpak.
recensie
Mens en maatschappij
25 april 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De vaste structuren in onze samenleving maken plaats voor een nieuwe orde waarin mensen veel vrijer bewegen. De vaste vorm wordt vloeibaar. Het is vooral de computertechnologie en de onderlinge verbondenheid die de samenleving doet kantelen. Traditionele vormen als instellingen en organisaties maken plaats voor de vloeibaarheid en transparantie van netwerken. Deze transformatie werkt van onder naar boven. In de vloeibare samenleving lossen onderkant en midden in elkaar op. Inmiddels zijn we beland bij het midden: de winkelier, de reisagent, de ambtenaar, de manager en de docent. Deze functies gaan verdwijnen volgens tijdgeestonderzoeker Farid Tabarki.
preview
Reclame en verkoop
25 april 2016
Laura Nuhaan
3-4 minuten leestijd
In haar boek Social Selling licht Laura Nuhaan toe hoe je social media slim kunt inzetten zodat je meer en betere leads genereert en uiteindelijk ook meer omzet en winst behaalt. In deze preview legt Nuhaan uit wat het is, en wat u ermee kunt.
recensie
Algemeen management
25 april 2016
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Even de rust nemen, een wandeling maken en reflecteren op waar u mee bezig bent. Of juist met een sparringpartner gesprekken lang bomen over de koers die u vaart. Gestructureerd met een mentor aan de slag om keuzes te maken, kan ook.
nieuws
Organisatiekunde
22 april 2016
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Tijdens het Managementboekengala op de SS Rottterdam is De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer bekroond tot Managementboek van het Jaar 2016. ‘Een boek waar je volgens de jury helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: ik wil meer', zei juryvoorzitter Mirella Visser.
recensie
IT-management / ICT
20 april 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De omgeving versnelt en veel organisaties hebben moeite om dat tempo bij te houden. Consumenten zijn geen passief doelpubliek meer, maar communiceren zelf actief.
preview
Personeelsmanagement
20 april 2016
Mirjam Baars
2-3 minuten leestijd
Welke technieken zetten topsportcoaches als Guus Hiddink, Marc Lammers en Louis van Gaal in om de talenten van hun spelers optimaal te benutten ? Hoe kunnen leidinggevenden deze technieken op het werk toepassen? Deze vragen staan centraal in het boek Leidinggeven aan talentontwikkeling. Het boek bevat belangrijke lessen voor managers. Een preview.
interview
Psychologie
20 april 2016
Carsten de Dreu
3-4 minuten leestijd
Creativiteit, er bestaan vele mythen over en het wordt gezien als belangrijke succesfactor voor bedrijven. Toch is er geen goed overzicht van de psychologische grondslagen. Met Creativiteit krijg je niet voor niks van Carsten de Dreu en Daniel Sligte komt daar verandering in. Een gesprek.
achtergrond
Leiderschap
20 april 2016
Robert Buisman
4-5 minuten leestijd
Op tweederde van zijn aankoopproces staat de prospect open voor persoonlijk contact, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Dus van de bewustwording ‘Ik moet iets aan mijn probleem gaan doen’, tot aan de daadwerkelijke plaatsing van de order, heeft hij het grootste deel zelf al gezocht op bruikbare informatie. De verschuiving van push- naar pull-communicatie betekent dus dat marketeers moeten nadenken over de manier waarop potentiële klanten zich oriënteren en tot aankoop overgaan. Maar dat is niet het enige. Dichtbij huis kun je dat proces beïnvloeden.
recensie
Algemeen management
19 april 2016
Robert Buisman
3-4 minuten leestijd
Binnen organisaties is de term agile een veelgehoorde kreet. Te pas en te onpas wordt het gebruikt. Alle reden voor auteur Mike Hoogveld om met een boek duidelijkheid te verschaffen over wat het wel en niet inhoudt.
preview
IT-management / ICT
19 april 2016
Arjan Burger
2-4 minuten leestijd
Data staat in de belangstelling. Big Data zijn hot! Succes met Big Data van Wiebe en Bert van der Zee is het jongste boek over dit onderwerp. Een preview.
achtergrond
Persoonlijke effectiviteit
19 april 2016
Yolanda van Heese
7-9 minuten leestijd
‘Pfoe, ik heb vandaag de hele dag zo hard gewerkt. En toch heb ik weer niet afgekregen wat ik had willen doen...", zo hoorde ik laatst weer iemand verzuchten. Herkenbaar?
recensie
Psychologie
18 april 2016
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Na het lezen van Nooit meer te druk durf je als antwoord op de vraag: ‘Hoe gaat het met je?' nooit meer te antwoorden: ‘Druk'. Want wie het altijd te druk heeft, heeft het niet begrepen. Het druk hebben is uit!
preview
Verandermanagement
18 april 2016
Rob Adams
3-4 minuten leestijd
Verbeteren en vernieuwen zijn twee verschillende takken van sport. Toch is het voor elke organisatie van belang ze beide tegelijk op te pakken. Hoe je dat doet lees je in Versus van Rob Adams. Een preview.
achtergrond
Leiderschap
18 april 2016
Peter Siebbeles
11-15 minuten leestijd
Dat een proces de invoer omzet in uitvoer is geen nieuws. De ontvanger van de uitvoer, dus van het resultaat van het proces, stelt de eisen hieraan vast. Niet de maker, dat is ook niet nieuw. Het maakt niet uit of het een interne - of externe afnemer is toch? Is dat bij het proces van leidinggeven ook het geval?
recensie
Marketing
18 april 2016
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wat hebben merkorganisaties exact nodig om grip te krijgen op het nu? Die vraag staat centraal in Verhalen om niet te verdwalen van Jan Spackler en Ruud Heijenga. Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet allereerst duidelijk zijn wat dat ‘nu’ precies is en daar beginnen volgens de auteurs de problemen al. Met name de ICT-ontwikkelingen van de 21ste eeuw zorgden voor wat zij een ‘logaritmische versnelling van tijd’ noemen.
recensie
Strategisch management
15 april 2016
Freija van Duijne
5-6 minuten leestijd
The Oxford Scenario Planning Approach is an established paradigm in strategic foresight. The Oxford Scenario Programme offers a world class education in scenario planning. Therefore, it is great news that the two main faculty representatives, Angela Wilkinson and Rafael Ramirez , have coauthored this book building on their shared and different experiences and insights.
preview
Persoonlijke effectiviteit
15 april 2016
Cris Zomerdijk
3-4 minuten leestijd
De marathon als metafoor om met meer energie, motivatie en succes in actie te komen en veranderingen te starten. Dat is wat Kom in beweging van Cris Zomerdijk te bieden heeft. Een preview.
preview
Organisatiekunde
14 april 2016
Joop Swieringa
3-4 minuten leestijd
Waarom managers niet zeggen wat ze bedoelen en doen wat ze niet zeggen, zo luidt de ondertitel van Joop Swieringa's Inburgeringscursus voor managers. In deze preview legt Swieringa uit wat u eraan kunt doen, en waarom dat van belang is.