OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 649 van 19.651 resultaten
recensie
Economie
10 januari 2014
Iris van Maurik
Geregeld bevind ik me tussen geografen. Mijn vriend is afgestudeerd geograaf en zijn vriendenkring bestaat ook uit een aantal personen met deze achtergrond. Nieuwsgierig geworden naar dit vakgebied bestelde ik 'De wraak van de geografie' toen het werd uitgegeven. Een mooie gelegenheid om me iets meer te verdiepen in die wereld van de geografie, maar daarbij raakvlak te houden met een onderwerp dat in mijn eigen studie aan bod kwam (politiek).
recensie
Reclame en verkoop
10 januari 2014
Simone Wevers
Koud bellen, het klinkt al naar. Telefoongesprekken voeren met vreemden is nooit mijn hobby geweest en alleen al bij het idee van telefonische acquisitie ga ik ongemakkelijk schuiven op mijn stoel. Ik ben geen verkoper, zoveel staat voor mij wel vast. Het liefst doe ik het helemaal niet, maar als het dan toch moet, kan ik een beetje hulp en een paar praktische tips wel gebruiken. Vol goede moed stort ik me op het boek 'Maak van de telefoon je vriend' van Michel Hoetmer.
recensie
Organisatiekunde
10 januari 2014
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
Het boek 'LEAN' van Andy Brophy geeft je net even wat meer inzicht in het proces en de ondersteunende theorieën dan een doorsnee boek over dit fenomeen. Een waardevol boek om te lezen als je net iets meer wilt weten over het Lean-concept. Alleen jammer dat een aantal figuren zo slecht te lezen zijn, zelfs met bril op!
recensie
Organisatiekunde
10 januari 2014
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
Het boek 'LEAN' van Andy Brophy geeft je net even wat meer inzicht in het proces en de ondersteunende theorieën dan een doorsnee boek over dit fenomeen. Een waardevol boek om te lezen als je net iets meer wilt weten over het Lean-concept. Alleen jammer dat een aantal figuren zo slecht te lezen zijn, zelfs met bril op!
recensie
Organisatiekunde
10 januari 2014
Janneke van Bemmel
2-3 minuten leestijd
Het lanceren van een nieuw product of een nieuwe dienst is niet altijd succesvol. In 'De Lean startup' wordt uitvoerig een methode beschreven die zich in de loop van tijd bij menig (Amerikaans) bedrijf heeft bewezen. Omdat het boek zo duidelijk vanuit Amerikaans standpunt is beschreven, wordt de gebruikte methode wel duidelijk, maar het zou meer aanspreken als het naar de Europese markt vertaald zou kunnen worden.
recensie
Algemeen management
10 januari 2014
Rob van Nes
'The Official Guide for GMAT Review' is de officiële, door de organisatie achter de GMAT uitgegeven, gids. Het boek is essentieel voor een ieder die voornemens is om de GMAT te maken en biedt een gedegen voorbereiding tot de test.
recensie
Verandermanagement
10 januari 2014
Nico Jong
De huidige management- en organisatiepraktijk werkt met aannames over hoe organisaties functioneren en veranderen. Aannames bovendien, die meestal impliciet blijven, maar wel veel invloed hebben op hoe we tegen onze eigen organisatiewerkelijkheid aankijken en onze ervaringen interpreteren. Hoogleraar Thijs Homan herkent de populaire gangbare managementverhalen met hun aannames en modellen in de dagelijkse praktijk echter nauwelijks. Reden voor hem om dan maar eens uit te werken hoe de organisatiewereld echt functioneert. Dit resulteerde in 'Het et-cetera-principe'.
recensie
Coaching en trainen
10 januari 2014
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Diane Lennard biedt in 'Gids voor de ontwikkeling van je eigen coachingsmethode' een praktische en stapsgewijze uiteenzetting die u helpt om uw eigen coachingsmethode te (blijven) ontwikkelen en toetsen.
recensie
Marketing
10 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
'Jos Burgers over klantgerichtheid' bevat de drie prijswinnende boeken van Jos Burgers integraal gebundeld. Wat leren zijn lezers over klanttevredenheid?
achtergrond
Non-profit
9 januari 2014
Jaap Jan Brouwer
4-5 minuten leestijd
Meer dan vijftig zorgorganisaties waren bereid hun kennis en ervaringen met Koplopers in de zorg te delen. Hieruit komen acht succesfactoren naar voren die de ‘performance’ van organisaties in positieve zin beïnvloeden: ze leiden tot een hogere kwaliteit van zorg en tot ‘meer tijd per cliënt én tijd voor meer cliënten’. In deze ‘koplopers’ staan het kwaliteits-en risicomanagement en structuurinnovaties centraal.
nieuws
Marketing
8 januari 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Het is een vraag die bedrijven al sinds het begin van de internetrevolutie hoofdbrekens bezorgt: hoe geld te verdienen in een wereld waarin gratis de norm is? En wat heeft het voor zin om games, muziek of software te creëren als piraten er toch onmiddellijk mee aan de haal gaan? De vrees is begrijpelijk, maar een typisch voorbeeld van pre-internet denken, zegt de Amerikaanse internetadviseur Nicholas Lovell in De Curve.
recensie
Communicatie en media
8 januari 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het gros van zowel managers als medewerkers houdt hun mond stijf dicht over alles wat hun organisatie aangaat. Kritiek wordt hooguit stiekem gedeeld bij de koffieautomaat. Mark Blok beschrijft in Kop dicht, mond open hoe je die desastreuze stilte effectief kunt doorbreken.
opinie
Algemeen management
8 januari 2014
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
Bij de formatie van het eerste kabinet-Rutte in 2010, onderhandelde verkiezingswinnaar VVD met de fractievoorzitters Maxime Verhagen van het CDA en Geert Wilders van de PVV over de vorming van een coalitie. Met de nodige moeite kwam er een voorstel ter tafel voor een minderheidskabinet VVD-CDA met een gedoogconstructie, waarbij de PVV besluiten over in een ‘gedoogakkoord’ bepaalde onderwerpen zou steunen.
interview
Leiderschap
8 januari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Leiderschap is in een crisis geraakt, stelt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in The End of Leadership. Topbestuurders zien hun macht afbrokkelen terwijl gewone mensen steeds mondiger worden. Het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats komt. ‘De eisen van volgers zijn vaak onrealistisch.’
preview
IT-management / ICT
8 januari 2014
Eric Tiggeler
3-4 minuten leestijd
nieuws
IT-management / ICT
7 januari 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het mag nog een paar dagen: goede voornemens. Als projectmanager niet zo gek om dit jaar eens in ‘scrum’ te duiken. In menig boek (bijvoorbeeld over de implementaties van ‘lean’) duikt 'scrum' op als methode te pas en te onpas op. Het volgende trio recente titels is een prima start van dit voornemen.
recensie
Verandermanagement
7 januari 2014
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Organisatieontwikkeling moet je goed managen, anders komt er niks van terecht. Tenminste, dat is wat de literatuur ons wil doen geloven. Maar wat, vraagt Thijs Homan zich af in Het et-cetera-principe - Het nieuw perspectief op organisatieontwikkeling als bij nadere beschouwing het management amper invloed op het resultaat blijkt te hebben? Wat, als er in de praktijk van alledag hele andere dynamieken aan het werk zijn?
column
7 januari 2014
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Omdat ik altijd al journaliste wilde worden, ging ik als jong grietje naar Amsterdam in de hoop daar een baantje bij een krant te vinden. Maar meer dan een carrière van koffiejuffrouw (die had je toen nog) tot directiesecretaresse zat er voor mij niet in. Ik moest iets anders verzinnen.
interview
Marketing
7 januari 2014
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Hersenonderzoek is hot, vandaar dat Eric van Arendonk, Adriaan Polderman en Karel Smit in Neuromarketing - Maximale impact met marketing en communicatie, op een rijtje zetten wat marketeers hebben aan de bevindingen uit neuro-onderzoek. Arendonk: ‘Wat communiceert gaat altijd voor, geen discussie.’
column
Internet en social media
3 januari 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Spannende tijden. Niet alleen vanwege de woekerende crisis die menig ondernemer of manager de handen in de lucht doet gooien maar vooral omdat we toeschouwer zijn in een toneelstuk dat we zelf schrijven. Waar we als actieve figuranten de voortgang van het script zelf bepalen. Waar we als coauteur realtime digitaal even terug lezen. En waar we als consument streaming de cliffhanger naar morgen bekijken. Op het apparaat dat onmiskenbaar de katalysator en aanjager tegelijk is van al die veranderingen die zich op het wereldpodium voltrekken. De iPad dus.