OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 677 van 19.889 resultaten
nieuws
Algemeen management
26 augustus 2013
Ger Post
Vroegah. Toen was nog duidelijk wat links was (PvdA, groene zeep en arbeiders), en wat rechts (VVD, blauwe stropdas en ondernemers). Ook in het brein. Zo zorgde een dominante linkerkant voor een wiskundeknobbel en oog voor detail, want daar ‘zat’ logica en analytisch denken. Had iemand een sterk ontwikkelde rechterkant, dan kon je hem of haar het beste zo snel mogelijk kleurpotloden geven, want dan was die persoon creatief. Die mensen zien ‘het grote plaatje’ en kunnen goed ‘abstract denken’.
column
26 augustus 2013
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
De relatie met de klant verandert, en dat eigenlijk
continu. Was de klant vroeger een afhankelijke afnemer of kritische consument,
vanaf eind jaren negentig praten we echt van ‘koning klant’.
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Na jaren van onderzoek heeft André de Waal zijn HPO-bouwwerk voltooid. Met als daverend slotakkoord de publicatie, dit voorjaar, van Hoe bouw je een High Performance Organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Reden voor een gesprek over ondermeer HPO-pijlers en -kenmerken, over excelleren versus aanmodderen, en de fout van te veel ambitie: ‘Veel organisaties gaan nat op de kant van de processen, vooral omdat ze veel te veel projecten doen.’
interview
Marketing
26 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Makeup.com van L’Oréal. Allerhande van Albert Heijn. Hele grote merken zetten steeds beter content in om klanten te binden en nieuwe klanten binnen te halen. ‘Voor marketeers is een goede content-marketingstrategie als een heilige graal. Je bindt mensen met iets wat ze écht leuk vinden. Wat wil je nog meer?’ Aldus Aart Lensink, auteur van Aan de slag met content marketing.
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
De publieke sector van Nederland moet beter presteren met een kleiner budget. Dat kan alleen lukken als publieke managers zich opnieuw uitvinden, stelt Wim Schreuders. Hij werkte decennia in het publieke domein. Met Meer door minder in het publieke domein wil hij eraan bijdragen dat publieke managers meer maatschappelijk resultaat boeken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 augustus 2013
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Daniel Pink is bekend van de boeken 'Drive' en 'Een compleet nieuw brein' en als ex-speechschrijver van Al Gore. Met zijn vlotte schrijfstijl weet Pink hoe hij de aandacht vast kan houden. In zijn nieuwste boek 'Verkocht!', betoogt hij dat we bijna allemaal verkopers zijn.
recensie
Reclame en verkoop
22 augustus 2013
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Daniel Pink is bekend van de boeken 'Drive' en 'Een compleet nieuw brein' en als ex-speechschrijver van Al Gore. Met zijn vlotte schrijfstijl weet Pink hoe hij de aandacht vast kan houden.
recensie
Strategisch management
22 augustus 2013
Arie Buvens
Bitsing is 's wereld eerste en enige methode waarmee je gegarandeerd doelstellingen bereikt. Het klinkt te mooi om waar te zijn en toch kan het! Het is wetenschappelijk beproefd en het wordt dagelijks in de praktijk bewezen. Aldus de schrijver van 'BITSing': Frans de Groot.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2013
Dick Bos
Wil je iemand die gehersenspoeld werd weer loskrijgen van die zaken die in zijn brein werden geplaatst, dan heet dat ´deprogrammeren´. Het boek 'Bullshitmanagement II' van Jos Verveen m.m.v. Roeland Jan Umans heeft ongeveer hetzelfde effect als het gaat om het loslaten van al die managementtheorieën en -instrumenten waar we zo mee worden overladen. De oproep zou dus kunnen luiden het is tijd om te 'demanageren', keer terug tot de essentie en gebruik je 'gezonde' verstand.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 augustus 2013
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
In 'Blah blah blah' leert Dan Roam ons dat je voor het oplossen van problemen ideeën nodig hebt. En dat je je ideeën moet kunnen presenteren, niet alleen door het gebruik van woorden. Dan Roam spoort ons aan om onze ideeën vooral ook te tekenen. Want een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden, toch?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 augustus 2013
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
In 'Bla-bla-bla' leert Dan Roam ons dat je voor het oplossen van problemen ideeën nodig hebt. En dat je je ideeën moet kunnen presenteren, niet alleen door het gebruik van woorden. Dan Roam spoort ons aan om onze ideeën vooral ook te tekenen. Want een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden, toch?
recensie
Coaching en trainen
21 augustus 2013
Marjolein Boeren-Hermans
3-4 minuten leestijd
Zelfreflectie, nuanceren en jezelf verplaatsen in de ander. Drie vaardigheden die naar mijn mening hoofdvakken vanaf de basisschool zouden moeten zijn. Veel mensen hebben er veel moeite mee, en daardoor lopen mooie projecten fout, gaan prachtige ondernemingen toch failliet en hebben veel mensen meer stress dan nodig is.
recensie
Strategisch management
21 augustus 2013
Martin van Staveren
Na je vakantie zin om weer op reis te gaan? De vakantiedagen zijn echter op en je bent veroordeeld tot dromen op de bank, 's avonds na je werk. Lees dan 'The Innovation Expedition: A Visual Toolkit to Start Innovation' van de Nederlandse innovatieman Gijs van Wulfen. Dit oogstrelende boek neemt je mee op reis, en je leert er nog van innoveren ook.
recensie
Verandermanagement
21 augustus 2013
Robert Paul Schwippert
2-3 minuten leestijd
Het is algemeen bekend dat in onze snelveranderende wereld innoveren een voorwaarde is voor succes. Maar toch verwaarloost een op de drie bedrijven zijn businessmodel. In 'Re-Inventing Business' geven Volberda c.s. op systematische wijze een inzicht in businessmodellen van bedrijven en instellingen. Uitgangspunt hierbij is niet of je je businessmodel verandert, maar wanneer, in welke mate en vooral hoe. Welke factoren zijn hierbij van belang? Wat is de rol van het management? Dat zijn de vragen die dit boek stelt. Mag dan niets meer hetzelfde blijven? Toch wel. Aldus deze praktische wetenschappelijke visie op businessmodelinnovatie.
recensie
21 augustus 2013
Bert Thiel
3-4 minuten leestijd
Op de achterflap van 'Het nieuwe schrijven, creatief, crossmediaal, zakelijk' zegt Dolf Weverink: 'Ben je communicatieprofessional, tekstschrijver, schrijftrainer, student of docent en wil je dat jouw teksten werken? Stap dan vandaag nog over op het nieuwe schrijven'. Misschien een goed advies, maar dan niet aan de hand van dit boek.
recensie
Algemeen management
20 augustus 2013
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Meervoudig kijken is de sleutel tot succesvol functioneren van iedere professional. Dat is in het kort de belangrijkste boodschap van het boek Multifocus (‘Anders kijken, anders doen’) waarin Gitta Overmaat en Lenneke Overmaat een methode beschrijven die mensen helpt zich te krijgen op hun eigen manier van waarnemen, op die van anderen en om ze te leren op het juiste moment van perspectief te veranderen. Met als uiteindelijk doel: succesvol (samen)werken.
interview
Non-profit
19 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Wat hebben De Efteling, Duvel, Illy, Ajax en Ikea wel wat andere bedrijven niet hebben? Een briljant businessmodel. Je kunt ook zonder maar dan zal de wereld niet blijvend veranderen. Het boek Briljante businessmodellen (‘een bijzondere benadering voor betere business’ biedt - voor wie dat wil - een drietrapsraket naar eeuwige roem.
recensie
Psychologie
19 augustus 2013
Hilde Veraart-Maas
2-3 minuten leestijd
Een conflict is soms onvermijdelijk, maar 'Relaxed omgaan met lastige types', een boek van Bert van Dijk over lastige types, is erop gericht om ze te voorkomen als het onnodig is. Iedereen wordt weleens lastig gevonden. Maar dat ligt niet perse aan de 'lastige' persoon. Vaak vind je zo iemand vooral zelf lastig. Je wordt boos op hen en vanuit die emotie beïnvloed je die relatie. Dat patroon kun je doorbreken door relaxed met lastige types om te gaan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 augustus 2013
Amber Zwartbol
Kent u dat? U woont een presentatie bij waarbij de ene na de andere indrukwekkende dia in PowerPoint wordt getoond. De dia's worden voller en voller, tabellen en cijfers rollen over elkaar heen, vechtend om uw aandacht. Tevergeefs. Na drie sheets kunt u uw aandacht er niet meer bij houden. U kijkt eens om u heen en ziet dat meerdere aanwezigen het opgegeven hebben. Dan ontdekt u de klok. U probeert de wijzers vooruit te dwingen. Wanneer de presentatie eindelijk voorbij is, kunt u maar aan twee dingen denken: 'wat is er precies verteld?' en 'dit kan toch anders?'
nieuws
Psychologie
19 augustus 2013
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Voor veel mensen is het maken van een fout geen feestje. Toch het vieren van fouten de kern van een nieuwe, snel aan populariteit winnende filosofie in Silicon Valley: het ‘fail fast’ principe.