OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 683 van 19.624 resultaten
interview
Verandermanagement
10 april 2013
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Een gedeeld inzicht in verwachtingen en ambities is een belangrijke voorwaarde voor een succesvol verandertraject. Dat inzicht is misschien niet nieuw, maar het had in ieder geval nog geen naam. Sinds het verschijnen van het boek Batenmanagement draait om mensen van Michiel van der Molen heeft dat het wel: het heet ‘bateneigenaarschap’. Managementboek Magazine sprak met de auteur over een aanpak die in Nederland nog onvoldoende bekendheid geniet.
recensie
Verandermanagement
10 april 2013
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Gedoe komt er toch, en wel bij iedere verandering. Swieringa en Jansen stelden in 2005 al een aantal klassieke wijsheden over organisatieverandering aan de kaak.
recensie
Non-profit
10 april 2013
Henk den Uijl
Gezag in Nederland is tanende, dat is het sentiment van het publieke debat. De bundel 'Gezagsdragers', een vierde in een reeks over professionals in de semipublieke sector, probeert de huidige status van het gezag van professionals uit verschillende sectoren te duiden. Het sentiment is dat er vroeger heldere gezagsstructuren waren, en die nu zijn verdwenen. De redacteuren geven een aantal aanknopingspunten die als uitgangspunt gelden voor de verschillende onderzoeken die in dit boek worden gepresenteerd.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
1-2 minuten leestijd
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
nieuws
Economie
9 april 2013
Justin van Lopik
‘Het belastingparadijs - Waarom niemand hier belasting betaalt - behalve u’ van Martin van Geest, Joost van Kleef en Henk Willem Smits doet veel stof opwaaien in de media.
recensie
Organisatiekunde
9 april 2013
Ger Mouthaan
4-6 minuten leestijd
Geert Mikkers, jongste van de drie zonen van Ton Mikkers, directeur grootaandeelhouder van de Boekos Food Groep, heeft de trieste teloorgang van het familiebedrijf en de familieverhoudingen op indringende wijze beschreven in zijn boek 'Valkuilen bij bedrijfsoverdracht, a family business affair'.
recensie
Marketing
9 april 2013
John van der Stam
Roland en Rogier van Kralingen hebben een bijzonder boek geschreven. Zij zijn op zoek gegaan naar een werkbare verfijnde methodiek in het merkdenken. Het bedrijf van de van Kralingens, Innoa, heeft een methodiek ontwikkeld (emotuning) waarin de emoties van de consument centraal staan bij het bouwen van merken en merkbeleving.
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
1-2 minuten leestijd
Veel boeken op het gebied van e-marketing zijn van (zeer) matige kwaliteit. De auteurs vluchten in lange verhalen over de vele online instrumenten en zien door al die online bomen het strategische bos niet meer. Bovendien ontbreekt het de meeste e-marketing auteurs aan historisch besef en doen zij alsof de traditionele marketingliteratuur niet langer relevant is. Van Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-Marketing aan de EUR, mag je hopen dat hij dit soort fouten niet maakt. Dat is gelukkig ook geenszins het geval. Er zijn verschillende redenen om '(e)Marketing' aan te raden.
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Eind 2009 verscheen 'Het nieuwe winkelen; Shoppen, internet of beide' van Cor Molenaar. Molenaar weet op een fraaie wijze de historische lijn op te pakken. Hij maakt duidelijk hoe sociologische, technologische en economische ontwikkelingen effect hebben op het consumentengedrag en dus ook op het gedrag tijdens het winkelen.
recensie
Marketing
9 april 2013
Paul Riegen
1-2 minuten leestijd
'Marketing 3.0' is het nieuwste boek van Philip Kotler en twee Aziatische auteurs. Opmerkelijk is dat het voorwoord is geschreven door de president van Indonesië. Opmerkelijk omdat daaruit blijkt dat een nieuwe manier van marketingdenken haar oorsprong niet automatisch in de oorspronkelijke marketinglanden heeft.
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2007 won The Trade Marketing Dimension de PIM literatuurprijs. En dat was een wijs besluit van de PIM jury. Dat kan bepaald niet over alle besluiten van de PIM jury worden gezegd, maar dit terzijde.
recensie
Financieel management
9 april 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Roger Peverelli en Reggy de Feniks hebben een bijzonder ambitieuze titel voor hun boek bedacht: 'Reinventing Financial Services'. De afgelopen jaren is op pijnlijke wijze duidelijk geworden dat er buitengewoon veel mis is in de financiële wereld. Het lijkt welhaast onmogelijk om een boek te schrijven dat dit probleem in een keer oplost. Bovendien moet dan voor een boek gevreesd moeten worden dat alleen actuarissen kunnen snappen.
recensie
Internet en social media
9 april 2013
Max Kohnstamm
Erwin Boogert heeft een praktisch en lekker toegankelijk boekje geschreven. Verwacht geen diepgravende analyses. 'Scoren met social media' is duidelijk gericht op 'social media starters' en zeker voor deze groep is het een prima boek.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'Empowered' verdient onze aandacht, want auteur Josh Bernoff is niet bepaald de eerste de beste. Hij publiceerde 'Groundswell', een boek dat in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen is tot beste marketingboek van 2009. Groundswell wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van Social media. 'Empowered' kan eigenlijk beschouwd worden als 'Groundswell deel 2'. Deel 1 gaat voornamelijk over het groeiende belang van Social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord 'Groundswell' is 'vloedgolf'. De auteurs omschrijven het begrip als: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2010 zorgde Steven van Belleghem van InSites Consulting met 'The Conversation Manager' voor het marketingboek van het jaar. Dit jaar komt Joeri Van den Bergh, Steven's collega en mede oprichter van Insites Consulting met 'How cool brands stay hot, Branding to Generation Y'. Dit boek schreef hij samen met Mattias Behrer van MTV. Een veelbelovende combinatie van auteurs, die over opmerkelijk veel kennis over 'jongerenmarketing' beschikken. Weten de auteurs hun kennis ook te gebruiken voor het schrijven van een boek dat waardevol is voor de beroepspraktijk? Maakt Joeri de reputatie van InSites Consulting waar? Of verschijnt er een boek dat lijkt op een kruising van een company brochure van InSites en een sponsored magazine van MTV?
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2010 zorgde Steven van Belleghem van InSites Consulting met 'The Conversation Manager' voor het marketingboek van het jaar. Dit jaar komt Joeri Van den Bergh, Steven's collega en mede oprichter van Insites Consulting met 'How cool brands stay hot, Branding to Generation Y'. Dit boek schreef hij samen met Mattias Behrer van MTV. Een veelbelovende combinatie van auteurs, die over opmerkelijk veel kennis over 'jongerenmarketing' beschikken. Weten de auteurs hun kennis ook te gebruiken voor het schrijven van een boek dat waardevol is voor de beroepspraktijk? Maakt Joeri de reputatie van InSites Consulting waar? Of verschijnt er een boek dat lijkt op een kruising van een company brochure van InSites en een sponsored magazine van MTV?
recensie
IT-management / ICT
9 april 2013
Rick van Midde
Content organizing gaat volgens Atie de Heer verder dan het managen van content alleen. Het begint met het uitdenken van een strategie. De focus ligt in dit boek op de klant, en content organizing moet vanuit die klant worden benaderd.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'This is Service Design Thinking' is een buitengewoon leuk boek over een bloedserieus onderwerp. Het boek zorgt voor een nieuwe en bredere kijk op dienstenmarketing, een bijzonder relevante discipline binnen ons vakgebied. Bovendien is het boek op vernieuwende wijze vormgegeven. Op deze wijze wordt 'design thinking' ook direct in de praktijk toegepast. Want hoe tastbaar een boek ook moge zijn, uiteindelijk levert ook dit 'studieboek' in essentie een dienst. En de dienst van dit boek over dienstenmarketing is: hoe kan ik beter diensten verlenen. Een soort Droste effect, dus eigenlijk.
recensie
Internet en social media
9 april 2013
Max Kohnstamm
De vierde editie van 'Internet Marketing' is al in 2009 verschenen, maar blijft tot dusverre vrijwel het enige boek dat het gehele terrein van internet marketing behandelt. Op internationaal gebied is het zonder meer het bekendste boek op dit terrein. Het Nima heeft het boek dan ook terecht op de verplichte literatuurlijst voor het nieuwe Nima e Marketing B examen gezet. Kortom er zijn voldoende goede redenen het boek alsnog te recenseren. De belangrijkste vraag hierbij is: Kan 'Internet Marketing' nu ook als de Kotler van online marketing worden beschouwd? Is dit het boek dat alle traditionele marketeers moeten lezen om bijgepraat te worden?