OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 685 van 19.889 resultaten
recensie
Psychologie
12 juni 2013
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Bent u een marionet op het werk? Zijn uw handen en voeten gebonden aan touwtjes die door een ander (uw manager waarschijnlijk) worden bediend? Dan is 'Je werkt anders dan je denkt' van Naomi Ellemers en Dick de Gilder een boek voor u. De voorkant laat het al zien: een man die machteloos omhoog kijkt naar wat degene die de touwtjes vasthoudt, mogelijk gaat doen. Ellemers en De Gilder zien dat anders: ook al heeft u niet alle touwtjes in handen, dat maakt u nog geen marionet.
recensie
Leiderschap
12 juni 2013
Birgit Smit
We krijgen het steeds drukker. We hollen voortdurend achter de feiten aan en ervaren geen moment rust. We zijn overtuigd dat het allemaal niet anders kan. We moeten wel hard werken want anders gaat alles mis. Herkenbaar? J. Keith Murnighan geeft in het boek 'Niks doen' de simpele oplossing: stop met werken en begin met leiden.
recensie
Marketing
12 juni 2013
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
Wat een fantastisch boek is 'Firms of Endearment' van Raj Sisodia, Jag Sheth en David B. Wolfe. Organisaties die zich Firm of Endearment mogen noemen, nemen alle belanghebbenden in gelijke mate mee in hun strategie en besluitvorming. Zij houden evenveel rekening met partners, de maatschappij, klanten, medewerkers en investeerders. Dit soort bedrijven denkt in langetermijnresultaten in plaats van kortetermijnwinst of -gewin.
recensie
Strategisch management
12 juni 2013
Nico Melkert
In 'Wat bezielt mijn klant!?' Ondernemen in onzekere tijden raakt auteur Gerco Rietveld een open zenuw van veel B2B-verkopers: de inkoper! Als professioneel en ervaren inkoper weet Gerco Rietveld hoe het spel tussen inkoop en verkoop onder zakelijke afnemers wordt gespeeld. Hij beschrijft, analyseert en concludeert met een fijne penvoering en op een verrassend toegankelijke wijze.
interview
Persoonlijke effectiviteit
12 juni 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Vergaderingen kunnen stukken efficiënter dankzij het gebruik van tekeningen, zegt de Amerikaanse consultant Dan Roam in Op de achterkant van een servet. Dat is niet stom of kinderachtig: ‘Doe je verhaal aan de hand van een beschrijving van je illustraties. Je krijgt dan een veel dynamischere presentatiestijl.’
recensie
Verandermanagement
11 juni 2013
Dick Bos
3-5 minuten leestijd
Dit is een van die boeken die je niet mag missen! In eerste instantie geen idee waar het naartoe zou kunnen gaan met dit boek, maar naarmate ik de bladzijden van het boek 'Systemisch transitie management' omsloeg, werd het uiterst boeiend. Je merkt naar mate je het boek leest dat de auteurs Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw over heel veel ervaring beschikken. Zet die bril op die u via het boek wordt aangeboden en ervaar/kijk naar het veranderingsproces van een systeem.
recensie
Algemeen management
11 juni 2013
Sonja de Bruin
Dat zo'n klein boekje zoveel ondernemerswijsheid kan bevatten! Ik werk inmiddels bijna vijf jaar met heel veel plezier als ZZP-er en ben, naast mijn interesse in mijn vakgebied, mateloos gefascineerd door het 'vak' ondernemen.
recensie
Marketing
11 juni 2013
Daniëlle de Jonge
Als het gaat om e-mailmarketing dan is mijn interesse snel gewekt. Ik zie veel bedrijven die er 'iets' mee doen. Heel verstandig als u het mij vraagt, want het is een uitstekende manier om contact te leggen en houden met klanten.
recensie
Non-profit
10 juni 2013
Henk den Uijl
In een wereld die gedomineerd wordt door negatieve media-aandacht, politieke druk en hoge salarissen voor bestuurders is dit boek een verademing. Alleen daarom al is het aardig om te lezen hoe verschillende organisaties hun best doen om voor hun patiënten en cliënten te zorgen.
recensie
Algemeen management
10 juni 2013
Henk den Uijl
2-3 minuten leestijd
De oudere recensie bij 'The Management Mythe' van Matthew Stewart vond ik weinig recht doen aan de boodschap van Stewart, dus even een ander geluid. Hoewel de andere recensent natuurlijk helemaal gelijk heeft dat Stewart zelf er wel erg goed vanaf komt en de hele wereld om hem heen zichzelf voor de gek houdt, zitten in zijn betoog toch een aantal zeer waardevolle analyses. Het is natuurlijk ook op zijn minst verdacht als een adviseur dit geen goed boek vindt.
recensie
Marketing
10 juni 2013
Max Kohnstamm
4-5 minuten leestijd
Vijf jaar geleden publiceerden Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts 'Internal Branding in de praktijk'. Nu is er een nieuwe versie: 'Het succes van Internal Branding'. De grote vraag is uiteraard of 'Het succes van Internal Branding' een wat opgelapte tweede editie is van 'Internal Branding in de praktijk' of een volwaardige opvolger zoals de subtitel 'Een sterk merk bouwen en onderhouden' doet geloven.
recensie
Marketing
10 juni 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Hoe kan je als merk nog opvallen tussen alle concurrenten die om de aandacht van de consument schreeuwen? Na uitvoerige analyse van een groot aantal cases heeft Roland van der Vorst een origineel antwoord geformuleerd: je moet de concurrentie wegcamoufleren.
recensie
Reclame en verkoop
10 juni 2013
Max Kohnstamm
Fons van Dyck heeft zichzelf – bij het schrijven van Reclame: Dood of Levend – een ambitieus doel gesteld. Hij wil in zijn boek de volgende vragen beantwoorden: wat is de functie van reclame in de marketing van merken vandaag en wat is de impact van reclame op consumenten in een digitaal tijdperk? Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat de auteur in dit boek duidelijk wil maken wat 'la raison d' être' van reclame in dit digitale tijdperk nog is.
recensie
Reclame en verkoop
10 juni 2013
Corien Plaisier
De recessie en de veranderende wereld zorgt ervoor dat bedrijven zich meer gaan verdiepen in wat de klant wil. Simpel een boodschap de wereld insturen, 'koop bij mij, want ik ben de beste of de goedkoopste' werkt niet meer. Door de komst van het internet is de wereld kleiner en transparanter geworden en zijn dit soort boodschappen heel makkelijk te controleren. Het lezen van 'Verleid de klant' is een mooie voorbereiding als u wilt weten hoe uw bedrijf de klant optimaal kan bedienen.
nieuws
10 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
‘Er is een speciale plek in de hel voor vrouwen die andere vrouwen niet helpen.’ Zo verwoordde voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright in 2006 haar frustratie over wat zij ervoer als een gebrek aan vrouwelijke solidariteit.
recensie
Reclame en verkoop
7 juni 2013
Aad van Endhoven
Als Managing Partner en Consultant W&S heb ik veelvuldig contact met zowel mijn vaste klanten/opdrachtgevers als met prospects. Dit contact vindt op alle denkbare manieren plaats (zowel telefonisch als fysiek) en ik probeer natuurlijk altijd een positieve en professionele indruk achter te laten.
opinie
Organisatiekunde
7 juni 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Aty Boers is als organisatiedeskundige al twintig jaar betrokken bij grote verandertrajecten op het raakvlak van business en ICT. Sinds 2011 is zij partner bij Valuebridge. Ook is ze bestuurslid van het BPMforum Nederland. Zij is medeauteur van de Coachingskalender en schrijft veel over de menselijke factor in procesmanagement. Wat leest zij zoal?
column
Leiderschap
7 juni 2013
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
De laatste tijd zie ik met enige regelmaat artikelen verschijnen in navolging van het boek 'Begin met het Waarom' van Simon Sinek. De auteur poneert in dit boek het idee dat uw klanten geïnteresseerd zouden zijn naar uw waarom. Het zou allemaal draaien om 'waarom u doet wat u doet' in uw bedrijf.
achtergrond
Algemeen management
6 juni 2013
Aart G. Broek
6-9 minuten leestijd
Mensen hunkeren in wezen overal naar hetzelfde. Het maakt niet uit of je lid bent van een raad van commissarissen of van een streetgang of van een terreurorganisatie We worden allen gevoed door een hartstochtelijk verlangen naar koesterende waardering (geborgenheid) en, de keerzijde, een driftige angst voor vernederende afwijzing (schaamte). Deze emoties hebben een kracht waarmee we ernstig rekening moeten houden.
nieuws
Algemeen management
6 juni 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Volgens Malcolm Gladwell zijn ‘onderzoekers overeengekomen wat het magische nummer voor echte expertise is: tienduizend uur’. Maar is dat wel zo. Recent onderzoek plaatst minimaal serieuze vraagtekens bij deze ‘overeenkomst’.