OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 701 van 19.889 resultaten
recensie
Strategisch management
22 maart 2013
Kees Groenewoud
'Klant in de driver's seat' van Sjors van Leeuwen gaat over klantgedreven innoveren. Het boek legt uit hoe je als bedrijf de slagingskans van nieuwe producten en ideeën kunt vergroten door de klant centraal te stellen in het innovatieproces. Dit is overigens meteen Van Leeuwens definitie van klantgedreven innoveren, hetgeen illustratief is voor het boek: niet ingewikkeld, praktisch en hands on.
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2013
Lodi Planting
Bas van de Haterd, professioneel bemoeial, geeft in zijn boek (R)evolutie van werk inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen die anno 2013 plaatsvinden. De ondertitel – sociaal kapitaal in organisaties – vat mijn inziens het boek het beste samen. Bedrijven maken namelijk een transitie door (of gaan deze meemaken) van Human Capital naar Social Capital. Hoe dit gebeurt en waarom dit gebeurt beschrijft Van de Haterd tot in detail. Hoe bedrijven deze transitie moeten managen blijft helaas achterwege.
recensie
Marketing
22 maart 2013
Linda Poort
1-2 minuten leestijd
Voor schrijvers die in een handomdraai willen leren hoe je SEO-vriendelijke teksten schrijft, is 'De kleine SEO voor Dummies' niet geschikt. Ondernemers die willen leren hoe ze hun website het beste kunnen vormgeven en waarom, zullen wel wat opsteken van dit kleine boekje, dat je gemakkelijk overal mee naartoe kunt nemen.
recensie
Marketing
22 maart 2013
Max Kohnstamm
Het doel van marketeers in het algemeen en reclamemakers in het bijzonder is om het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Om dat te bereiken bestaan in essentie drie middelen: dwingen, argumenteren of verleiden.
recensie
recensie
Marketing
22 maart 2013
Jeanine Dijkhuis
Dat in deze tijd van toenemende mediaconsumptie mensen steeds meer prikkels krijgen, is bekend. Men ontvangt dus ook vaker commerciële boodschappen en dat levert keuzestress op. Het kan niet anders, dan dat dit gevolgen heeft voor de media aandacht die je als organisatie inkoopt.
recensie
Marketing
22 maart 2013
Max Kohnstamm
Ik ben een aanrader' gaat over de markt van aanraders. De markt van aanraders, dat klinkt natuurlijk merkwaardig. Ter toelichting een citaat uit bet boek: 'aanraders zijn een zeer grote groep doodgewone mensen die collectief hun hoogstpersoonlijke ervaring met een product of dienst in een gigantische database dumpen en op diverse platformen delen met andere consumenten'.
recensie
Marketing
22 maart 2013
Max Kohnstamm
3-4 minuten leestijd
Het is de taak van de recensent om een boek kernachtig samen te vatten. Maar de auteur heeft zo'n fraaie samenvatting op de achterflap van het boek geplaatst dat ik daar graag gebruik van maak.
preview
Organisatiekunde
22 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Hedendaagse netwerkstructuren laten zich niet sturen door een hiërarchisch ingerichte organisatie waarin topdown de norm is. De moderne participerende maatschappij, in tegenstelling tot de verzorgingsmaatschappij, vraagt om horizontaal ingerichte structuren en zelfsturende teams. Het nieuwe boek Horizontaal organiseren van Renco Bakker en Teun Hardjono laat zien hoe de ‘mensfactor’ een plek krijgt in de wereld van procesmanagement.
opinie
Algemeen management
22 maart 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jaap van ‘t Hek startte in 1997 Organisatievragen, waarbij Leike van Oss hem een jaar later vergezelde. Tussentijds was hij enkele jaren partner bij De Roo Interim. Hij is sinds 1992 kerndocent bij Sioo en werkt het liefst met eigenwijze professionals. Welke 3 boeken zetten hem het meest aan het denken?
nieuws
Economie
22 maart 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Er komt een andere economische inrichting van de maatschappij.’ Professor Jan Jonker is op zoek naar ondernemers met nieuwe businessmodellen en startte daarom een onderzoek. Zijn doel is om een soort Business Model Canvas te maken zodat iedereen zelf zijn businessmodel kan maken.
nieuws
Organisatiekunde
21 maart 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Mag het innovatie heten als je anno 2013 een soort T Ford op de markt brengt? Als je een koelkast ontwikkelt die werkt zonder elektriciteit of een couveuse (van € 200) die weliswaar wat minder goed werkt dan de ‘echte’ (a € 20.000), maar die dus wel betaalbaar is en daardoor beschikbaar kan zijn in afgelegen en armere gebieden?
recensie
Economie
21 maart 2013
Yvette Bartholomée
2-3 minuten leestijd
Niet alles is te koop. Dat is niet alleen de titel van Michael Sandels nieuwe boek, maar ook zijn voornaamste stelling. Waarom niet alles te koop kan of mag zijn, werkt hij uit door op verschillende terreinen te bekijken hoe de marktlogica praktijken verandert en corrumpeert. Dit is een boek dat je oppakt om het niet meer weg te leggen. Een boek dat iedereen moet lezen die zich wel eens ongemakkelijk voelt bij ontwikkelingen in onze maatschappij, en woorden wil vinden voor dat ongemak.
recensie
Economie
20 maart 2013
Wardy Poelstra
3-5 minuten leestijd
'Goud en het geheim van geld' is alweer het vierde boek van journalist, ondernemer en ex-goudhandelaar (!) Willem Middelkoop. Sinds de verschijning van zijn succesvolle debuut 'Als de dollar valt' (2007) wordt Middelkoop niet moe ons te wijzen op de gevaren van de enorme schuldenberg die we de afgelopen decennia met ons allen gecreëerd hebben. Onherroepelijk komt volgens hem het financiële systeem een keer krakend tot stilstand en het leed zal dan niet te overzien zijn.
interview
Organisatiekunde
20 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wordt het nieuwe boek Hoe bouw je een High Performance Organisatie? (What Makes a High Performance Organization) eindelijk de langverwachte wereldwijde doorbraak van André de Waal? Zijn ideeën over de HPO hebben alles in zich om een tweede, maar dan meer door de wetenschap ondersteunde en dus betere, In Search of Excellence (Excellente ondernemingen, Tom Peters) of Good to Great (Jim Collins) te worden. ‘Tot op heden zijn er nog geen gaten in het HPO-raamwerk geschoten.’
recensie
Marketing
20 maart 2013
Rudy Moenaert
Al te vaak moeten managers en studenten zich noodgedwongen wenden tot Engelse werken (Kotler, Winer, etc.) indien ze zich willen inlezen in het marketingvak. 'Modern marketingmanagement' van Gert-Jan Scheers brengt daar verandering in.
nieuws
Leiderschap
19 maart 2013
Nienke van Oeveren
4-6 minuten leestijd
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey. Welke manager is er niet groot mee geworden? Meer dan 20 miljoen exemplaren zijn er wereldwijd van verkocht. Maar weet je nog waar het ovver gaat? Of staat het ongelezen in de boekenkast? Kom je er gewoonweg niet door heen? Tijdens de masterclass van Managementboek neemt Jan Kuipers, dé Covey-kenner van Nederland, de deelnemers in kort tijdsbestek mee in de zeven eigenschappen. Door Joke Twigt
opinie
Algemeen management
19 maart 2013
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van TD&D staan bekende managementideeën als excellence, BPR en TQM centraal. Achteraf bekritiseerd, zegt Haiko van der Voort, als duur speelgoed voor managers, maar tegelijkertijd wordt het volgende idee met gejuich ontvangen.
nieuws
Marketing
19 maart 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Chip en Dan Heath hebben hun derde boek uitgebracht: ‘Decisive’. Na de zeer succesvolle titels De plakfactor en Switch - Veranderen als verandering moeilijk is zijn Chip Heath en Dan Heath uitgegroeid tot ware verandergoeroes.
recensie
Verandermanagement
18 maart 2013
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Veel veranderprogramma’s leveren niet het gewenste doel op door een gebrek aan samenhang in de organisatie. Batenmanagement kan daarin verandering brengen. Dat is althans de stellige overtuiging van Michiel van der Molen. In zijn boek Batenmanagement draait om mensen (‘Hoe je veranderinitiatieven naar duurzaam succes stuurt’) legt hij uit hoe je door intensieve samenwerking met belanghebbenden ervoor kunt zorgen dat een investering in verandering maximaal voordeel oplevert.