OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 722 van 19.605 resultaten
    interview
    Algemeen management
    3 mei 2012
    Jeroen Ansink
    11-15 minuten leestijd
    Dit jaar wordt hij zeventig en viert zijn boek Excellente ondernemingen zijn dertigjarig jubileum. Tom Peters blikt terug op zijn 40-jarige carrière als consultant en managementlegende. Gevormd door de marine, McKinsey en Silicon Valley is hij altijd ‘oprecht pissig’ gebleven. ‘Ik denk dat ik de passie in het bedrijfsleven heb teruggebracht.’
    recensie
    Coaching en trainen
    3 mei 2012
    Ronald Buitenhuis
    1-3 minuten leestijd
    Men neme wat rationeel emotionele therapie, een snufje biografische methode, en dat blussen we af met een licht geflambeerde neurofeedback. Welkom in de wereld van coachingsmodellen. In de wereld van Anja Munters, Hanno Meyer, en Alexandra Lindner, de auteurs van Het Groot Coachingsmodellenboek.
    interview
    Communicatie en media
    3 mei 2012
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
    recensie
    Reclame en verkoop
    2 mei 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Sales is de wereld van de snelle jongens die volgens hun visitekaartjes door het leven gaan als ‘Field Sales Executive’, ‘Inside Sales Engineer’ of ‘Sales Representative’. Het zijn rusteloze types, vlotte praters ook, die vooral graag vertellen hoe succesvol ze in het zaken doen zijn. Klanten vinden ze alleen belangrijk voor zo ver die een aantrekkelijke omzet vertegenwoordigen. Flauwekul, zal het salesvolk ongetwijfeld repliceren, dit is een wel erg stereotiepe (lees: overtrokken) weergave van de werkelijkheid. Maar het beeld dat Willem van Putten, Annette Schenk en Faust Mertens in hun boek Sales- en accountmanagement schetsen, doet toch anders vermoeden.
    interview
    Internet en social media
    2 mei 2012
    Erwin Blom
    7-10 minuten leestijd
    Alles en iedereen staat altijd en overal met elkaar in contact. Dat is internet anno nu. Communicatie zonder grenzen, nieuwsverspreiding met de snelheid van het licht. Twitter is de hub die alle data, communicatie en informatie aan elkaar knoopt, en daarmee symbool is voor wat Erwin Blom in zijn gelijknamige boek De Realtime Revolutie noemt. De permanente connectie van mens en apparaat heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappij en bedrijfsleven. Voor Managementboek Magazine zet hij een aantal gevolgen op rij.
    interview
    Algemeen management
    2 mei 2012
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
    recensie
    Algemeen management
    2 mei 2012
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Leon Hermans en Telli van der Lei schreven het boek Actorenanalyses: Methoden voor een succesvol beleid of project. Verschillende situaties vergen elk een andere methode en al die methoden komen in dit boek aan bod. Waarom? In het voorwoord wordt die vraag beantwoord: Projecten die vanaf het begin een stakeholderanalyse hebben ontwikkeld en die regelmatig evalueren en aanpassen, zijn effectiever in de omgang met hun omgeving. En omdat geen enkel project losstaat van de omgeving, zijn actorenanalyses nodig.
    recensie
    Verandermanagement
    2 mei 2012
    Richard van der Lee
    Een pareltje! Glanzend en intens. Het boek 'Ik was een schaap' van Jef Staes is een boek naar mijn hart. In sneltreinvaart beschrijft de auteur de belemmeringen die het losmaken van passie en talent in de weg staan. Dit met de gevolgtrekking dat de gemiddelde organisatie bestaat uit een structuur van statische hekken, waarbinnen de makke schapen zich mogen bewegen. Ook de oorzaak van waar dit alles begint, namelijk het onderwijs, wordt in deze onder de loep genomen. Leesadvies: Niet lezen is geen optie of je moet het befaamde 'schaap' zijn! Niet geschikt voor tere zielen die graag in het verleden blijven hangen.
    recensie
    Personeelsmanagement
    27 april 2012
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Het zijn gouden tijden voor de recruitmentspecialist. Niet toevallig dus dat er nu een zeer compleet boek over dit onderwerp verschijnt, onder de even sprekende als toepasselijke titel Recruitment.
    interview
    Marketing
    27 april 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 april 2012
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    U kent ze vast wel. Wellicht hebt u ze ook gelezen. Misschien zelfs verslonden. Waar ik het over heb? De talloze zelfhulpboeken die u succes in het leven beloven, als u tenminste de kant-en-klare recepten van de goeroes volgt. Dergelijke boeken zijn meestal in een hoempapa stijl geschreven. Als u dan het nieuwste boek van Joep Schrijvers Maak er wat van! voor u hebt liggen valt allereerst de ietwat onderkoelde titel op. Het geeft u niet direct het gevoel van ‘Hatsiekadee mijn leven gaat op de schop!’ Dat was ook niet zijn bedoeling.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 april 2012
    Richard van der Lee
    2-3 minuten leestijd
    Gedurende het lezen kwam bij mij continue de vraag naar voren 'wat vind ik van 'Maak er wat van!' van de auteur Joep Schrijvers en hoe omschrijf ik dit?'. Ik kom tot de volgende kernbegrippen; Mooi, eerlijk, authentiek, filosofisch, nuttig, toekomstgericht en vooral 'niet moeten maar willen'. Het boek zal niet iedereen aanspreken maar voor mij is het boek meer dan goed genoeg om een plek te krijgen in mijn boekenkast en in het najaar nog eens rustig door te lezen.
    recensie
    Algemeen management
    26 april 2012
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Is creativiteit een erfelijke eigenschap of iets wat je moet leren? Heeft het zin creatieve oplossingen te verwachten van mensen die zeggen absoluut niet creatief te zijn? Onderwijsspecialist Ken Robinson is daar duidelijk over: iedereen beschikt over creatieve talenten. In 'Out of our minds' pleit hij daarom voor het op grote schaal stimuleren en benutten van creativiteit. Te beginnen in het onderwijs.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 april 2012
    Richard van der Lee
    Een must read! Dat is mijn gedachte na het lezen van 'Present!' van Cees Harmsen. Personal Branding is voor een ieder van belang die zijn talenten wil laten zien aan de wereld om hem of haar heen. Of dit nu een organisatie is of de grotere buitenwereld, het maakt niet uit. In beiden gevallen zijn de tips van de auteur leerzaam en prima bruikbaar. Leesadvies: De boekenkast staat overvol maar het boek komt op een plek te staan waar ik het direct en desnoods met een blinddoek om kan pakken.
    recensie
    Psychologie
    26 april 2012
    Nico Jong
    De complexiteitswetenschap leert ons dat collectief gedrag of zwermgedrag in groepen dieren ontstaat door het toepassen van enkele simpele regels voor de interactie tussen individuen en hun directe buren. Veel complexe patronen in de menselijke samenleving zijn ook het resultaat van soortgelijke eenvoudige regels voor de sociale interactie tussen individuen. Len Fisher gaat in 'Zwermintelligentie' op zoek naar eenvoudige regels die ons door de complexiteit om ons heen kunnen leiden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    In menselijke interactie gaat ontzettend veel mis. Zo kunnen zich op het niveau van de verbale communicatie problemen voordoen: in de manier waarop we met zinnen en woorden een boodschap overbrengen op een ander. Maar ook op het niveau van de non-verbale communicatie – via gezicht-, stem- en lichaamsexpressie – kan veel fout gaan. 
    recensie
    Communicatie en media
    26 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    'Interne communicatie voor de professional' is van de standaardwerken in Nederland op het gebied van interne communicatie en is bij de derde druk grondig herzien en aangepast aan de ontwikkelingen om ons heen. 
    recensie
    Non-profit
    26 april 2012
    Nico Jong
    De overheid zit in een klem. Zij heeft steeds vaker te maken met complexe opdrachten en tegelijkertijd wordt verwacht dat zij resultaatgericht werkt en simpele oplossingen biedt. Alle publieke managers hebben te maken met deze klem. Om daar uit te komen, kunnen zij ervoor kiezen alleen maar op de winkel te passen, omdat iedere interventie toch leidt tot negatieve en onvoorziene gevolgen. Dan worden dringende maatschappelijke problemen echter niet opgelost. Of zij kunnen de complexiteit van het probleem negeren en tegen beter weten in eenvoudige oplossingen uit hun managementbibliotheek inzetten. Ook deze aanpak is gevaarlijk. Simplificatie kan namelijk leiden tot ingrepen die negatief uitpakken en schadelijk zijn voor professionals en burgers. Het Handboek publiek management wil overheidsmanagers laten zien hoe zij kunnen laveren tussen complexiteit en simpele oplossingen.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord of soms zelfs verbroken. De mensen negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes. Joost Kampen is dit soort situaties gaan bekijken door de bril van de orthopedagogiek en concludeert dat er dan sprake is van 'verwaarloosde organisaties'.
    recensie
    Psychologie
    26 april 2012
    Nico Jong
    Marshall McLuhan schreef het al in 1964: technologie verandert onze perceptiepatronen. Onze overheersende aandacht voor de inhoud van een medium kan ons tegelijkertijd blind maken voor de diepere effecten waar McLuhan voor waarschuwde. Nicholas Carr werd geconfronteerd met het verslavende effect van het informatieparadijs: internet en de sociale media. Zijn concentratievermogen ging achteruit en zijn informatiehonger nam alleen maar toe, terwijl hij nauwelijks nog een boek kon lezen. Hij rukte zich los van het web en onderzocht uitgebreid welke veranderingen gepaard gingen met de invoering van nieuwe technologieën en vooral wat internet doet met onze hersenen. Media leveren voedsel voor onze gedachten, maar zij beïnvloeden ook ons denkproces en hollen het vermogen tot concentratie en contemplatie uit.

      Personen

        Trefwoorden