OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 723 van 19.605 resultaten
recensie
Organisatiekunde
26 april 2012
Nico Jong
Een expertaanpak bij veranderingsprocessen verandert eigenlijk alleen uiterlijke omstandigheden. Zo'n aanpak spreekt de innerlijke wereld van mensen niet aan. Daarom mislukken veel van deze veranderingen. Managers en medewerkers hebben elkaar hard nodig bij veranderingen. Toch is eerder sprake van een groeiende kloof tussen hen. Managers en medewerkers hebben verschillende verantwoordelijkheden. De manager stuurt, beoordeelt en begeleidt de medewerker. Dat zorgt voor een verhouding van boven naar beneden. Adriaan Bekman beschrijft in 'Bezield veranderen' een methode voor het omgaan met die kloof en het aanpakken van lastige vraagstukken onder complexe en moeilijke omstandigheden.
recensie
Leiderschap
26 april 2012
Richard van der Lee
De titel 'Op glad ijs' doet vermoeden dat de inhoud prikkelend is voor het realiseren van bewustwording op het gebied van talentontwikkeling en afwijkt van het gemiddelde. Ik moet eerlijk zeggen dat de auteurs Van Iren, Venekamp en Doelman een goede poging doen. Ze zijn hier naar mijn mening echter niet volledig in geslaagd. Desondanks is het boek, gezien de inhoud, zeker het lezen waard en dan specifiek met betrekking tot de relatie tussen diversiteit en talentontwikkeling. Het boek komt in mijn boekenkast te staan als interessant naslagwerk.
recensie
Marketing
25 april 2012
Paul Hassels Mönning
Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
recensie
Marketing
25 april 2012
Paul Hassels Mönning
Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
recensie
Algemeen management
25 april 2012
Carla Verwijs
Het is bekend dat veel projecten niet goed verlopen. Ze lopen uit, blijken veel duurder dan begroot, de scope wordt aangepast (scope creep), de klant is niet tevreden over het resultaat; er gaat vaak veel mis. De berging van de onderzeeër Koersk door het Nederlandse bedrijf Mammoet in samenwerking met Smit International in 2001 is een voorbeeld van een complex project dat wél succesvol is afgelopen. De enorme inzet van de betrokkenen, een goede communicatie en samenwerking en bekendheid met de locale cultuur hebben hieraan bijgedragen. Projecten kunnen dus wel degelijk met succes worden afgerond.
recensie
Leiderschap
25 april 2012
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
'Wat voor leider ben jij?' is een boek geschreven door Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij trachten op een luchtige manier de enorme hoeveelheid inhoud over leiderschap aan te bieden. U wordt uitgedaagd om aan het schuiven te gaan met pregnante leiderschapsdimensies op het mengpaneel dat equalizer heet. Voor mij was het boek een zoektocht met een ontknoping in het laatste hoofdstuk.
recensie
Organisatiekunde
25 april 2012
Nico Jong
Je kent ze misschien wel, die ervaren en wat oudere collega's die adviseren niet achter elk probleem aan te hollen. Zij weten namelijk dat veel problemen zichzelf gewoon oplossen. Wat zij mogelijk nog niet weten, is dat het Ondertussen daarvoor zorgt, schrijven Jaap van 't Hek en Leike van Oss in 'Ondertussen in de organisatie'.
recensie
Verandermanagement
25 april 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Problemen in onze steeds veranderende wereld zijn complex en daarom niet eenvoudig op te lossen. Zij vragen om een nieuwe manier van kijken en denken, want de huidige manier heeft de problemen juist veroorzaakt. Theorie U van Otto Scharmer biedt een kader om anders naar vraagstukken te kijken en om de gezamenlijke wijsheid van groepen mensen te benutten voor oplossingen. De inzet van theorie U maakt wezenlijk andere antwoorden mogelijk.
recensie
Algemeen management
25 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Projecten en beleidsprocessen kunnen alleen succesvol zijn als zij actief en passief gesteund worden door verschillende betrokken partijen of actoren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de mogelijke invloed van al die actoren, zoals concurrenten, medestanders, stakeholders en aandeelhouders.
recensie
Psychologie
25 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Daniel Kahneman en Amos Tversky constateerden dat zij als onderzoekers veel te snel bereid waren om onderzoeksgegevens op grond van ontoereikend bewijs te accepteren. Bovendien waren zij geneigd in hun eigen onderzoek te weinig waarnemingen te verzamelen. Zij begonnen een zoektocht om na te gaan of dat bij anderen ook zo was. De resultaten van die zoektocht zijn vastgelegd in 'Thinking, fast and slow'. Kahneman presenteert in dit boek zijn inzichten in oordeelsvorming en besluitvorming die hij de afgelopen veertig jaar opdeed. Zijn algemene conclusie is dat ons denken vatbaar is voor stelselmatige fouten.
recensie
Psychologie
25 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Daniel Kahneman en Amos Tversky constateerden dat zij als onderzoekers veel te snel bereid waren om onderzoeksgegevens op grond van ontoereikend bewijs te accepteren. Bovendien waren zij geneigd in hun eigen onderzoek te weinig waarnemingen te verzamelen. Zij begonnen een zoektocht om na te gaan of dat bij anderen ook zo was. De resultaten van die zoektocht zijn vastgelegd in 'Ons feilbare denken'. Kahneman presenteert in dit boek zijn inzichten in oordeelsvorming en besluitvorming die hij de afgelopen veertig jaar opdeed. Zijn algemene conclusie is dat ons denken vatbaar is voor stelselmatige fouten.
recensie
Leiderschap
25 april 2012
Nico Jong
Na 'Het wiel opnieuw uitvinden', de fenomenale atlas van persoonlijke en leiderschapsontwikkeling heeft Manfred van Doorn samen met zijn zoon een handleiding voor de toekomst geschreven: 'This is the AND'.
interview
Algemeen management
25 april 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.
recensie
Organisatiekunde
24 april 2012
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'.
recensie
Internet en social media
24 april 2012
Nico Jong
1-3 minuten leestijd
Stemmingen kunnen gemakkelijk overslaan op andere mensen als we hen ontmoeten. Die ervaring heeft vrijwel iedereen. Minder bekend is echter dat stemmingsbesmetting ook op afstand plaats kan vinden, via organisaties en media.
recensie
Algemeen management
24 april 2012
Nico Jong
Wie kent ze niet, de filmpjes van TED? Korte inspirerende presentaties van vrijdenkers en wereldverbeteraars over boeiende ideeën op het gebied van Technology, Entertainment of Design. Oorspronkelijk begonnen als een jaarlijkse conferentie in Palm Springs, Californië en inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging in zestig landen.
recensie
Verandermanagement
24 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
De titel van het jongste boek over verandercommunicatie doet vermoeden dat er opnieuw een gereedschapskist vol instrumenten voor maakbare veranderingen over de communicatiewereld is uitgestort. Niets is echter minder waar. Monica Wigman heeft met 'Regel jij het draagvlak?' weliswaar een praktisch boek geschreven, maar dan vooral vanuit de kennis en ervaring dat instrumentele communicatie hooguit voor matige resultaten zorgt op het gebied van draagvlak en beweging.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 april 2012
Richard van der Lee
Normaliter heb ik het niet zo op zelfhulpboeken in relatie tot psychologie. Toch is het boek 'Vergroot je zelfvertrouwen' van Robert Haringsma zeker het lezen waard. Op bepaalde gebieden ben ik het niet met de auteur eens maar over het algemeen is de onderbouwing prima op orde. Het boek staat boordevol praktische tips en oefeningen. Voor eenieder die aan de slag wil of gaat met het ontwikkelen van aspecten die van belang zijn voor het zelfvertrouwen is dit boek een zeker een aanrader.
recensie
Psychologie
24 april 2012
Nico Jong
Wetenschappelijk onderzoek is eeuwenlang bedreven vanuit een onwankelbaar vertrouwen dat wij natuurverschijnselen kunnen begrijpen, beschrijven, kwantificeren en uiteindelijk ook kunnen beheersen. Dat heeft ons welvaart en de nodige technologische verworvenheden opgeleverd. Ondanks alle revolutionaire wetenschappelijke ontwikkelingen is het dagelijkse gedrag van mensen en groepen nog steeds raadselachtig en verwarrend. Het is dan ook de vraag of mensen aan verborgen wetten gehoorzamen, anders dan de wetten die zij zelf opgesteld hebben.
recensie
Leiderschap
24 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
De actuele ontwikkelingen op het gebied van leiderschap in Nederland waren in 2011 onderwerp van het jaarlijkse congres van tijdschrift M&O. Voor uitgeverij Kluwer was dat opnieuw aanleiding de congresbijdragen te bundelen in boekvorm: 'Leiderschap in organisaties'.