OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 747 van 19.590 resultaten
recensie
Algemeen management
3 oktober 2011
Richard van Viersen
3-4 minuten leestijd
Het persoonlijke verhaal van Tony & Maureen Wheeler is nu voor u bereikbaar in het boek 'Lonely Planet'. De ondertitel 'Het verhaal van een grensverleggend bedrijf' verklaart wat u als lezer kunt verwachten van deze Lonely Planet-uitgave. In tegenstelling tot alle andere overbekende reisgidsen die in 118 verschillende landen worden uitgegeven, is dit een persoonlijk verhaal over de avonturen, van de afgelopen ruim 3 decennia, van de eigenaren van het gelijknamige bedrijf zelf. Dit boek is een roman, autobiografie en ontstaansgeschiedenis van een internationaal bedrijf dat jaarlijks meer dan 6 miljoen reisgidsen omzet.
recensie
Werk en loopbaan
3 oktober 2011
Joris Arts
Hoe kun je via Twitter de kans op een baan vergroten? In 'Twitter jezelf naar een baan' beschrijft Natasja Oosterloo heel beknopt hoe je dit doet.
column
3 oktober 2011
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Managers zijn minder geliefd dan ze zelf denken. Uit onderzoek blijkt telkens weer dat managers veel optimistischer over hun eigen kwaliteiten zijn dan hun ondergeschikten. Het is overigens normaal. Wij mensen hebben over het algemeen een iets te rooskleurig zelfbeeld.
recensie
Leiderschap
3 oktober 2011
Claudia Broeke
3-4 minuten leestijd
Rudy Kor is een begenadigd spreker. Snel, informeel, vol humor en to-the-point. Als je zijn boek leest, dan is het eigenlijk alsof hij tegen je praat. Met dezelfde vaart waarmee hij zijn toehoorders in de zaal kan boeien heeft hij 'Managen = Gewoon Doen' geschreven, een handboek voor de beginnende én gevorderde manager.
column
1 oktober 2011
Hans van der Loo
4-6 minuten leestijd
Deze zomer werden tal van illusies, vanzelfsprekendheden en zekerheden aan flarden geschoten. Letterlijk gebeurde dat in Noorwegen waar een ‘lone wolf’ het ondenkbare deed en in Libië waar de voorheen onaantastbare dictator Khadaffi het riool werd ingejaagd. In overdrachtelijke zin vond op de financiële beurzenmarkt een even onvoorstelbare slachting plaats. Welkom in de wereld van de ‘new normal’.
column
30 september 2011
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Verkopen is een vak. Dat geldt voor verkopen via elk
medium, en zeker voor persoonlijke verkoop. Word je ermee geboren of kun je het
leren? Beide.
interview
Algemeen management
30 september 2011
Paul Groothengel
11-16 minuten leestijd
Organisatieadviseur, auteur, kenner van projectmanagement en organisatiekunde, begenadigd spreker. Naar eigen zeggen geen manager en gespeend van gevoel voor commercie. Rudy Kor, al jaren een van de boegbeelden van Twynstra Gudde. Een gesprek over onder meer het gedrag van managers, het omhoog delegeren van ellende, en menselijke constructiefouten als selectieve perceptie, groepsdruk en machodenken.
recensie
Strategisch management
29 september 2011
Gert Jan Schop
2-3 minuten leestijd
Het Business Model Canvas lijkt momenteel een hype: wanneer je op de een of andere wijze iets van doen hebt met businessmodellen kan je bijna niet ontkomen aan het boek 'Business Model Generation' van Alexander Osterwald en Yves Pigneur. Collega's praten erover, werken ermee, blogs worden volgeschreven, in menig werkkamer hangt het model, bij voorkeur op A3- of A2-formaat.
interview
Algemeen management
29 september 2011
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
interview
Organisatiekunde
29 september 2011
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’
column
29 september 2011
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Heeft u het een beetje gevolgd, die oorlog tussen de mobieltjes- en tabletfabrikanten? Mij heeft het bijzonder verwonderd.
interview
Marketing
29 september 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
De winkelier anno nu kan het internet niet meer negeren. Want dan is hij ten dode opgeschreven. Maar hoe pak je zo’n webstrategie aan als winkelier? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?
interview
Verandermanagement
29 september 2011
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Heel veel verandertrajecten mislukken. Maar liefst zeventig procent, zo wil de mare. De oorzaak ligt bijna altijd buiten het management, zo weet het management. Vergeet dat maar, zo zegt Arend Ardon. Een belangrijke oorzaak voor het niet slagen van veranderingen zijn juist de verantwoordelijke managers. Zonder het te beseffen, blokkeren zij de verandering die ze zo graag tot stand willen brengen. Ardon schreef er een boek over, Doorbreek de cirkel!, dat weer een gepopulariseerde versie is van het proefschrift waarop Arend Ardon in 2009 promoveerde. Een ontluisterend boek, maar wel een boek met perspectief omdat het ook laat zien hoe je de valkuilen kunt ontlopen.
column
28 september 2011
Michel Hoetmer
4-6 minuten leestijd
Af en toe denk ik wel eens ‘waren er maar meer wetenschappers zoals Ap Dijksterhuis, Victor Lamme en Roos Vonk’. Zij blijven niet in hun ivoren toren rondlummelen, maar delen hun wetenschappelijke kennis met een breed publiek. Die kennis bezorgt je af en toe een wat ongemakkelijk gevoel. Roos Vonk zegt daarover in de laatste column van haar boek Menselijke gebreken voor gevorderden: ‘Ik schrijf vaak over de minder leuke kanten van mensen. Hun ijdelheid, hun doorzichtige opschepperijtjes, hun onwetendheid, hun zelfverlakkerij, hun lulligheid.’
recensie
Organisatiekunde
28 september 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Te veel theorie, te weinig praktijk en te weinig mogelijkheden voor zelfstudie: bij NCOI Opleidingsgroep vonden ze dat de meeste studieboeken voor het hoger onderwijs onvoldoende aansloten bij de behoeften van hun klanten. Die zijn vaak al wat ouder en hebben meer praktijkervaring dan de doorsnee hbo-student. Ze combineren hun studie met een baan en dat stelt andere eisen aan de opzet van het materiaal. Daarom werd besloten een eigen uitgeverij op te richten. Die is inmiddels verzelfstandigd en werd onlangs gepresenteerd als Concept Uitgeefgroep. Een van de eerste titels binnen het fonds is Bouwstenen van management en organisatie, geschreven door Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack, praktijkmensen die ook thuis zijn in het hoger onderwijs.
interview
Coaching en trainen
27 september 2011
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Voor een vaardigheidstraining moet je absoluut oefenen, maar de meeste cursisten vinden dat doodeng. Vooral met het woord ‘rollenspel’ jaag je gemakkelijk een hele groep in de stress. Dat is helemaal niet nodig, vindt Karin de Galan, en zij kan het weten. Niet alleen heeft zij inmiddels ruim twintig jaar ervaring als trainer, ze heeft ook een aantal zeer succesvolle boeken over vaardigheidstrainingen geschreven. Maar het onderwerp ‘rollenspellen’ krijgt daarin nog niet de aandacht die het nodig heeft, vond ze, en daarom schreef zij opnieuw een boek. Deze keer uitsluitend over hoe je het roemruchte fenomeen zo kunt gebruiken dat weerstand voorgoed tot het verleden behoort én je er als trainer een optimaal leerrendement uit haalt: Werken met de successpiraal.
interview
Organisatiekunde
27 september 2011
Pierre Spaninks
5-6 minuten leestijd
In veel organisaties werken tegenwoordig wel drie of vier generaties naast elkaar. Dat stelt bijzondere eisen aan het leiderschap, meent bedrijfskundige Marjolein Risseeuw. ‘We hebben verbinders nodig die al die generaties van talenten kunnen faciliteren en inspireren.’ Een uitdagend idee, dat zij uitwerkt in haar boek Zo X! dat 10 oktober verschijnt. MbM sprak haar alvast.
column
26 september 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Het lijkt een volstrekt logische gedachte: ‘Luister naar de klant en geef hem wat hij vraagt. Het liefst nog een beetje meer dan hij verwacht. Dan is die klant super tevreden en als het even meezit betoont hij zijn loyaliteit.’ Men voegt er ook nog graag aan toe dat ‘loyale klanten veel goedkoper zijn om te bedienen dan voorbijgangers’. Een beetje kort door de bocht zijn deze wijsheden de insteek van talloze boeken en artikelen over klantgerichtheid. En wanneer je deze gedachtegang in twijfel trekt, word je geëxcommuniceerd als een ketter.
recensie
Internet en social media
26 september 2011
Dorien van Doorn
Wie wil je zijn op internet? Sommige mensen starten enthousiast op allerlei sociale media, maar ook veel mensen schromen om hun eigen ideeën en gedachten te uiten op het net. Meestal omdat de gedachte dat iedereen meekijkt en kritiek uit kan oefenen, hen afschrikt. En juist daarvoor geeft het toegankelijke boekje 'Ik.nl' van Carlijn Postma handvatten.
recensie
Werk en loopbaan
26 september 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Werk wordt - hoewel we er dagelijks veel tijd aan besteden - steeds minder het centrale middelpunt in ons bestaan. Geld verdienen (met werk) is steeds vaker de primaire drijfveer. En dat lijdt tot verschraling en verarming. Dat blijkt uit het Meaning of Working onderzoek dat ten grondslag ligt aan het boek Waarom werken wij? van Frank van Luijk.