OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 749 van 19.590 resultaten
    interview
    Economie
    21 september 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Tijdens het onderzoek voor zijn boek De schuldenberg, met als niet mis te verstane ondertitel ‘Hoe de wereldwijde schuldenlast ons allemaal gaat raken’ viel Jaap van Duijn van de ene verbazing in de andere. Het beeld was veel slechter dan de voormalige Robeco-topman en hoogleraar economie had gedacht. Nederlanders blijken helemaal niet zo’n degelijk en spaarzaam volk te zijn als we dachten. Tegenover onze torenhoge hypotheken staan dalende huizenprijzen. Als gezinnen daardoor in de problemen komen, kunnen ze niet zomaar de BTW op kunstuitingen verhogen om hun inkomsten te vergroten.
    interview
    Economie
    21 september 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Elke beslissing wordt bepaald door een economische afweging, stelt New York Times-journalist Eduardo Porter in Alles heeft een prijs. Hoewel ondernemingen de basisdynamiek daarvan begrijpen, raken ze bij elke nieuwe schok in het systeem het spoor bijster. ‘Mijn eigen industrie heeft spectaculair geblunderd.’
    recensie
    Leiderschap
    20 september 2011
    Nico Vreeswijk
    Luc van Berkestijn heeft een praktisch en handzaam boek geschreven waarin hij de lezer in korte tijd wegwijs maakt in de verschillende gesprektechnieken. Hoe geef je iemand op een constructieve wijze feedback of hoe breng je een slecht nieuwsbericht? Dat zijn zaken en onderwerpen die Berkestijn in 'Een goed gesprek' bespreekt aan de hand van korte hoofdstukken, omkleed met casussen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 september 2011
    Sonja van Vuren
    'Groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken'. De ondertitel van 'De kracht van gedachten' van Martijn Frijters zegt precies waar het boek over gaat. De inhoud is net zo compact en duidelijk. Overzichtelijk en overtuigend word je op een pad gezet dat uitzicht geeft op een wezenlijke verandering. Als je maar volhoudt! 40 dagen, om precies te zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 september 2011
    Joost van Driessen
    Veel mensen hebben een mening over het werk van Frederick Winslow Taylor, zonder dat ze ooit een boek van hem hebben gelezen. In veel managementboeken komen bepaalde citaten van Taylor terug, maar doorgaans benadrukken die de negatieve kanten van zijn werk. Daarom is het goed dat het boek 'The Principles of Scientific Management' uit 1911 opnieuw vertaald en opnieuw uitgegeven is, zodat iedereen het werk kan lezen in de context waar het voor bedoeld is.
    recensie
    IT-management / ICT
    20 september 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Een boek met als titel 'Cloud computing' loopt het risico bij het verkeerde publiek terecht te komen. Het boek van Jeroen Horlings lijkt zo op het eerste gezicht misschien voor de hardcore ICT-er bestemd. Dat is zeker niet het geval. Het boek is juist zeer geschikt voor de manager of adviseur die op zoek is naar basiskennis over deze nieuwe manier van werken. Basiskennis van ICT is wel nodig om het boek te kunnen doorgronden, maar dat is tegenwoordig voor de gemiddelde manager vaak niet meer zo'n groot probleem.
    interview
    Leiderschap
    20 september 2011
    Linda Huijsmans
    8-11 minuten leestijd
    Waarom was Jeroen van der Veer precies de leider die Shell nodig had na het oliereserveschandaal? Waarom vergeten we liever dat de nu zo verguisde Rijkman Groenink tot Nederlander van het jaar werd uitgeroepen? Omdat iedere tijd om zijn eigen leider vraagt, stellen de historici Sjoerd Keulen en Ronald Kroeze.
    recensie
    Advisering
    19 september 2011
    Amber Zwartbol
    'Het waarderend werkboek' is zo'n boek dat je niet meer wilt wegleggen wanneer je er aan begonnen bent. Robbert Masselink en Jelmer IJbema gaan verder waar Masselink met 'Waarderend organiseren' is gestopt en maken de overgang naar de praktijk van appreciative inquiry (AI). Met 'Het waarderend werkboek' heb ik een inspirerend en praktisch werkboek in handen dat mij uitnodigt om elke dag weer een nieuwe oefening in te zetten.
    interview
    Algemeen management
    19 september 2011
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    De vragen van deze tijd kunnen organisaties niet alleen oplossen. Samenwerken is noodzakelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Robin Bremekamp ontdekte dat hij en zijn collega’s van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde (TG) veel vragen van klanten kregen hoe zij efficiënt en succesvol kunnen samenwerken. De modellen die ze bij deze vragen gebruikten, verzamelden ze in wat zij dachten dat een intern document over succesvol samenwerken moest worden. Het resultaat verscheen echter onlangs bij Reed Business onder de titel Eerste hulp bij Samenwerken.
    interview
    Economie
    19 september 2011
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Jan Jonker heeft genoeg van al die doemscenario’s die worden geschetst als we het over duurzaamheid hebben. Het nieuwe boek Duurzaam Denken Doen gaat uit van een positieve kijk op duurzaamheid en wil vooral inspiratie bieden aan de hand van vele concrete ideeën. Jan Jonker, initiatiefnemer van het boek en hoogleraar Duurzaam Ondernemen: ‘Laten we duurzaamheid zien als een geweldige kans!’
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Een boek voor fijnproevers, bedoeld voor die mensen, die in hun organisatie leer- en denkprocessen willen bevorderen. 'Learning for action', biedt een overzicht van denkgereedschappen die ingezet kunnen worden ter bevordering van leerprocessen, zonder evenwel 'voorschrijvend' te zijn. De denkwijze waarop het boek is gebaseerd wordt aangeduid met SSM (Soft Systems Methodology). Een term overigens die snel tot verwarring kan leiden.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Joost van Driessen
    Paul van den Brink en Rosan Gompers hebben een boek samengesteld over 'De kunst van het nieuwe werken'. Het is een compilatie van cases van bedrijven die hiermee ervaring hebben en die met anderen willen delen. De ervaringen zijn geordend aan de hand van een theorie van de schrijvers die verder gaat dan wat gebruikelijk is.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    19 september 2011
    Marianne Eussen
    'Debatteren om te winnen'. Wie wil dat nou niet? Niet alleen de titel, maar ook de mooie uitvoering van dit boek trekt de aandacht. De auteurs Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras geven een duidelijke structuur om uw presentaties te verbeteren of uw standpunt in vergaderingen duidelijk(er) te maken. Zij slagen erin om u de kunst van het overtuigen bij te brengen. In het boek staat een praktische vertaalslag van de theorie met concrete opdrachten en tips voor uw persoonlijke situatie.
    recensie
    Coaching en trainen
    19 september 2011
    Maarten Fijnaut
    2-3 minuten leestijd
    Eén grote verzameling van allerhande coachingsmethoden, 'Het Coachingsmethoden Boek' biedt precies wat de titel doet vermoeden. Susan van Ass heeft een hele waslijst aan bekende en minder bekende coaches geselecteerd om vele verschillende coachingsmethodieken toe te lichten. 
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Martin van Staveren
    2-3 minuten leestijd
    Het is tien jaar geleden dat de oorspronkelijke Engelstalige uitgave van 'Management van het onverwachte' verscheen. Raadselachtig, dat het een decennium heeft geduurd voordat het boek in het Nederlands is uitgebracht. Vooral omdat het over een tijdloos en paradoxaal onderwerp gaat. Want wat valt er te managen aan iets wat onverwacht, en dus per definitie onbekend is? Veel, zoals de auteurs Karl E. Weick en Kathleen M. Sutcliffe overtuigend uitleggen.
    recensie
    19 september 2011
    Maarten Fijnaut
    Mijn eerste indruk was: 'Dik boek, indrukwekkende titel en vast zware kost'. Arnold Cornelis maakte deze verwachtingen in dit 'Book of the year' (1990) meer dan waar. Het boek heeft een groot lettertype, toch zijn de bijna 800 pagina's voor mij fors. Na meer dan 20 jaar onderwijs in en onderzoek naar de filosofie en sociale theorie van de kennis valt er heel wat te vertellen. Cornelis doet dit uitvoerig waardoor het lezen van dit boek regelmatig veel energie vergt. De zinnen zijn vaak lang en ingewikkeld. Toch zorgen de humoristische, simpele voorbeelden, zijn passie en de kunstige manier van schrijven regelmatig dat het lezen in een stroomversnelling raakt. 'Logica van het gevoel' blijft op deze wijze boeien.
    interview
    Inkoop en logistiek
    16 september 2011
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij heeft alle grote ontwikkelingen in zijn vak meegemaakt. Cohorten studenten leerden van hem de eerste beginselen. Hij bekleedt nog steeds vele bestuursfuncties, publiceerde met anderen diverse vakboeken. Zijn kennis van de bedrijfseconomie, de logistiek en supply chain is indrukwekkend. Toch is hij altijd de doener, de practicus gebleven met een grote liefde voor de werkvloer. Hij is als Drent geboren en gemaakt uit turf, jenever en achterdocht, naar eigen zeggen. Hij was ooit de kroonprins van het familiebedrijf totdat alles anders liep. Dit keer bij de boekenkast de nestor van de logistiek in Nederland: prof. dr. Ad van Goor.
    recensie
    Marketing
    16 september 2011
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Cool is hot. Cool is noodzaak. Cool is cool. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je je merk cool? Joeri van den Bergh en Mattias Behrer, twee experts op het gebied van jongerenmarketing, geven in Maak je merk cool het antwoord.
    recensie
    Algemeen management
    15 september 2011
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Excellente ondernemingen' dateert van 1982, maar is zeker nog actueel. De auteurs, destijds werkzaam bij McKinsey, doen verslag van een onderzoek dat ze hebben uitgevoerd bij Amerikaanse organisaties. Tom Peters en Robert Waterman onderzochten het waarom van excellente ondernemingen. Ze hebben vanaf het moment dat hun boek uitkwam veel kritiek gekregen over de wetenschappelijke onderbouwing van hun conclusies. In mijn optiek is het echter een bron van inspiratie voor managers die proberen de doelstellingen van hun bedrijf beter te realiseren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    15 september 2011
    Paul Hassels Mönning

      Personen

        Trefwoorden