OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 751 van 19.590 resultaten
    column
    5 september 2011
    Ralf Knegtmans
    1-2 minuten leestijd
    Leiderschap is tijdgebonden. Ooit waren masculiene, statusgedreven en hiërarchische leiders de norm. Succesvolle mannen a la Jack Welch die veelvuldig in de schijnwerpers stonden en die niet alleen het ‘wat’ (targets) maar ook het ‘hoe’ (de manier waarop deze targets behaald worden) der koers bepaalden. Volg en gij zult oogsten was het devies. Goudgerande bonussen en stock opties waren de beloning. Verfijnde controlemechanismen zorgden er voor dat getalenteerde managers binnen de marges van de voorgeschreven paden bleven, bij voorkeur op één voorgeschreven werkplek.
    column
    Persoonlijke effectiviteit
    2 september 2011
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Je leest het tegenwoordig wel vaker: ‘Geven is het nieuwe krijgen.’ Er zijn, het kon niet uitblijven, tal van boeken over dit onderwerp geschreven, zoals The Go-Giver. Het is een in mijn ogen tamelijk slap verhaal over een verkoper die door te geven op wonderbaarlijke manier een succesvol verkoper wordt. Maar je hoort deze kreet ook vaak in verband met sociale media en netwerken. Is geven écht het nieuwe krijgen? Of gewoon een nieuwe zeepbel?
    recensie
    Marketing
    2 september 2011
    Paul Groothengel
    1-2 minuten leestijd
    We hadden al de paardenfluisteraar en de babyfluisteraar. Nu is er ook De klantenfluisteraar. Dat is de titel van het nieuwe boek van managementcoach Jan van Setten. Aan de hand van allerlei hilarische cases beschrijft Van Setten hoe vaak verkopers de plank misslaan. En hoe je dan wél met je klanten zou moeten omgaan.
    interview
    Organisatiekunde
    2 september 2011
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Vandaag wordt het nieuwe boek van Rob van Es, Professionele Ethiek, de waardige opvolger van het gelauwerde Veranderdiagnose, officieel gepresenteerd. Een boek dat met ‘Marikogate’ onbedoeld actueler dan ooit is. Ronald Buitenhuis had al eerder een kort gesprek met de auteur: ‘We moeten als leiders en managers veel eerder na gaan denken, wanneer er ethische vragen in het spel zijn, welke beslissingen we dan moeten nemen.’
    recensie
    Organisatiekunde
    30 augustus 2011
    Hans van der Loo
    6-8 minuten leestijd
    Op het nieuws dat McKinsey een boek had uitgebracht over het belang van de menselijke kant van ondernemen, werd daar door menig adviseur schamper gereageerd. Een voorspelbare reactie, want de ‘Excel keizers’ van McKinsey zijn niet de eersten aan wie je denkt als je het over thema´s als waarden, cultuur en menselijk gedrag hebt. Toch blijken de critici voor hun beurt te hebben gepraat. Het boek Beyond Performance: How Great Organizations Build Ultimate Competitive Advantage is niet voor niets de management hit van dit moment. Op basis van een logisch en goed onderbouwd betoog komen de McKinseyadviseurs Scott Keller en Colin Price tot de slotsom dat financiële resultaten vooral het gevolg zijn van aandacht voor softe factoren.
    column
    30 augustus 2011
    Rob Beltman
    2-3 minuten leestijd
    Massamarketing is passé. Het is economisch onaantrekkelijk en sociaal minder geaccepteerd om grote groepen klanten met een eenvormige boodschap te bestoken in de hoop dat die roep om aandacht voldoende relevant en interessant wordt gevonden om een klein beetje breinpositie te winnen. Dat was toch de dominante boodschap rond de eeuwwisseling, toen we massamarketing ten grave hebben gedragen.
    interview
    Personeelsmanagement
    30 augustus 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Intervisie is een mooi woord voor leren door onder collega's over ‘het vak’ te praten. Met het boek Oplossingsgerichte intervisie schreef Levi van Dam een herziene versie van zijn eerdere boek over hetzelfde onderwerp uit 2007: Het reflecting-team intervisiemode. Wat dat model is, wat het effectief maakt en waarom deze herziene versie, wil hij ons graag vertellen.
    recensie
    Internet en social media
    29 augustus 2011
    Birgit Zuurveld
    Eigenlijk is het natuurlijk een beetje krom. Lezen over het onderwerp 'Schrijven voor het web en sociale media' in een ouderwets boek. Maar, ondanks mijn liefde voor online houd ik ook erg van boeken, dus ik geef dit boek van Annelies Verhelst en Victor Peters een kans. Ik ben benieuwd wat ik er van op zal steken.
    recensie
    Leiderschap
    29 augustus 2011
    Amber Zwartbol
    Het spel 'Leren door dieren' van Hens van Soest nodigt alleen al door het uiterlijk uit om gespeeld te worden. En dat niet alleen: ook om er een eigen spelvorm voor te bedenken!
    recensie
    Leiderschap
    29 augustus 2011
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De Leiderschapsbox is om meerdere redenen interessant. In de eerste plaats natuurlijk de hybride vorm: een 15-delige audioreeks die wordt ondersteund door korte podcast interviews met de verschillende auteurs, en een ‘downloadable’ cahier in PDF format uitgebreid met soms extra voorbeelden en bijna altijd een korte literatuurlijst. Maar interessanter is de gekozen invalshoek waarbij de zorgvuldige positionering leidt tot een volledig verzorgde safari door de wereld van leiderschap.
    recensie
    Strategisch management
    29 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Meer dan negen op de tien werknemers hebben geen idee welke strategie hun eigen bedrijf er op nahoudt. In de The Execution Premium (Van strategie naar uitvoering) biedt de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Kaplan een manier om een strategie tot in alle hoeken van een organisatie te laten doordringen, en tegelijkertijd tot een blijvend proces te maken.
    interview
    Financieel management
    25 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    13-18 minuten leestijd
    Een engineer tussen de academici. Harvard-professor Robert S. Kaplan probeert met zijn Balanced Scorecard-oeuvre al twintig jaar de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. ‘De meeste wetenschappers publiceren alleen maar voor zichzelf en hun collega's.’ Een interview gevolgd door een beredeneerd oeuvre-overzicht!
    column
    24 augustus 2011
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Bij de introductie van de stoomtrein in de 19de eeuw maakten sommige wetenschappers zich grote zorgen over de gezondheid van de passagiers. Het menselijk lichaam zou niet bestand zijn tegen snelheden hoger dan zo'n 40 tot 50 kilometer per uur. Tegenwoordig weten wij wel beter. Om met de woorden van Jeremy Clarkson van Top Gear te spreken: ‘Het is niet snelheid die dodelijk is, maar het abrupt tot stilstand komen wat de meeste slachtoffers vergt.’
    interview
    IT-management / ICT
    24 augustus 2011
    Ben Kuiken
    3-4 minuten leestijd
    ICT is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het zorgt voor een onderscheidend en concurrerend vermogen voor organisaties, mits goed ingevoerd en gebruikt. Maar daar gaat het nogal eens mis. Volgens sommige onderzoeken mislukt maar liefst 70 procent van alle ICT-projecten. Over hoe het wel moet, schreven Eli de Vries en Hilko Ploeger het boek Creating value in organizations. Een gesprek met een van de auteurs, Eli de Vries.
    recensie
    Strategisch management
    23 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
    interview
    Leiderschap
    22 augustus 2011
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Petra Sevinga en Joost Crasborn zetten een stevige visie en concrete doordenkers en tips over coachend leidinggeven neer. In Het grote boek over coachend leidinggeven gaan ze uitgebreid in op het spanningsveld tussen coachen en leidinggeven. ‘Het is mijn stellige overtuiging dat coachend leidinggeven op de langere termijn goed is voor organisaties, omdat je op die manier het beste uit mensen haalt en zij het beste uit de organisatie’, zegt Joost Crasborn.
    interview
    Leiderschap
    19 augustus 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Leiden met een stap achter, denken vanuit oplossingen in plaats vanuit problemen, er zijn veel manieren om naar een situatie te kijken: dit zijn enkele principes van oplossingsgericht werken, een praktisch model om effectiever en prettiger te werken en samen te werken. Fredrike Bannink schreef er een boek voor managers over, Oplossingsgericht leidinggeven, met meer dan honderd tips voor optimaal samenwerken.
    interview
    Algemeen management
    17 augustus 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Van management-by-objectives tot management-by-Attilah-the-Hun. Wouter Fioole en Vincent van der Windt hebben uit ergernis over de wildgroei aan managementmethodes een boek geschreven waarin ze er op studentikoos-humoristische wijze 45 uit de doeken doen. Daarmee is Management by het boekje! vooral bedoeld om managers bewust te maken van het feit dat ze niet achter elke mode aan hoeven te rennen, maar zelf hun werkwijze dienen te kiezen.
    interview
    Strategisch management
    15 augustus 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Bij performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn vervolgboek Best Practises in Performance Management. ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
    recensie
    Marketing
    12 augustus 2011
    Edwin Voors
    Veldhoen en Van Slooten bieden in 'De 9+ organisatie – Van marketshare naar mindshare' een andere kijk op marketing. Hun visie houdt in dat je het verschil maakt in de service die je biedt en niet door de juiste reclamecampagnes. Om een 9+ organisatie te worden is daadwerkelijk begrip nodig van de wensen en beleving van de klant. Veldhoen en Van Slooten gaan zo ver om dit mindshare te noemen. Als een organisatie de bewuste (maar vooral) de onbewuste behoeftes van een klant kent, dan kunnen kleine projecten tot grote effecten in de klanttevredenheid én -loyaliteit leiden.

      Personen

        Trefwoorden