OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 768 van 19.587 resultaten
recensie
Organisatiekunde
11 april 2011
José Otte
Mindmaps visualiseren gedachten, ideeën, complexe projecten en organisatiestructuren eenvoudig, overzichtelijk en doeltreffend. In dit boek laat Hans Buskes zien hoe we mindmaps kunnen gebruiken voor het tot de kern terug brengen van complexe informatie in allerlei vakgebieden en toepassingen.
column
8 april 2011
Ralf Knegtmans
2-3 minuten leestijd
Het is lente 2011. Bij veel bedrijven dringt langzaam het besef door dat het implementeren van een gefundeerd diversiteitbeleid niet langer prettige luxe maar bittere noodzaak is. Door een simultaan optredende vergrijzing en ontgroening, zal de oude hoogopgeleide westerse mannelijke normmanager al snel niet meer in staat zijn om alle toekomstige gaten in de arbeidsmarkt op te vangen. Of zoals Baptiest Coopmans uit de raad van bestuur van KPN het formuleerde: ‘Met vrienden en gelijkgestemden alleen gaan we het de komende decennia niet redden.’
recensie
Organisatiekunde
8 april 2011
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze vragen vormen de rode draad van 'Lerend organiseren en veranderen', de derde druk van 'Op weg naar een lerende organisatie'. Dit boek uit 1992 legde in de jaren negentig de basis voor het begrip 'lerende organisatie'. Deze derde druk biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, aldus de achterflaptekst, dat haaks staat op de klassieke manier van kijken naar organisaties, leidinggeven en organiseren, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op meer en beter van hetzelfde.
interview
Leiderschap
8 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek Slim en doortastend verbeteren schreef Paul van Scherpenseel een praktisch, laagdrempelig boek. ‘Managers moeten leren de werkelijkheid van hun medewerkers te zien.’
recensie
Psychologie
5 april 2011
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Iedereen die ooit wel eens overspannen is geweest of met een burn-out te maken heeft gehad, weet dat er allerlei signalen zijn die je ervoor waarschuwen dat je niet helemaal in balans bent. Wie verstandig is, negeert deze signalen niet, maar probeert te achterhalen waarvoor ze je willen waarschuwen. Deze algemene stressles krijgt op een prettige en nuchtere manier handen en voeten in het boek Ontdek je gebruiksaanwijzing van psychologe Jannie Ligthart.
recensie
Algemeen management
5 april 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Een van de eerste dingen die opvalt aan het boek Eerste hulp bij Samenwerken, behalve dat het een bijzonder fraai verzorgde uitgave betreft, is dat het zelf het resultaat is van noeste en eendrachtige samenwerking. Onder aanvoering van Robin Bremekamp hebben vijftien (oud-)adviseurs van Twynstra Gudde (TG) veertig modellen samengebracht die in de meest uiteenlopende situaties waarin samenwerking vereist is, erbij kunnen worden gepakt.
interview
Algemeen management
4 april 2011
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Duurzaam werken in ketens en netwerken, dat is het onderwerp van het boek Ketensamenwerking. Het bestaat uit bijdragen van maar liefst achttien auteurs, die allemaal actief zijn op het kennisplatform waar het naar vernoemd is. Een van hen is Teun Hardjono, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. Zijn overtuiging: ‘Niet alleen de resultaten van het geheel tellen, maar ook het resultaat dat elke afzonderlijke speler wil realiseren.’
interview
Algemeen management
4 april 2011
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
Ze weet alles van middenmanagers. Over hun werk en hun valkuilen. Ze zoekt naar praktische handvatten. Schrijft over weerstand en loyaliteitsconflicten in het hart van de organisatie. Haar belangrijkste vraag is steeds: hoe dan? Hoe ga je het doen? Ze zingt en is moeder van vier jonge kinderen. Maar bovenal is ze adviseur, schrijfster en procesbegeleider. Vandaag bij de boekenkast: Annemarie Mars.
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2011
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Met zijn trainingsbureau Networking Coach is Jan Vermeiren door LinkedIn gevraagd om de wereldwijde trainingspilot onder de naam LinkedIn Live verzorgen. ‘We komen met LinkedIn in de tweede fase terecht’, zegt hij. Zijn twee bestsellers, Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken, zijn nu samen met een Quick start guide, een werkboek en een luistercd samengebracht in De netwerkbox, die ook nog eens zes maanden opvolging belooft.
column
4 april 2011
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Zin of geen zin, dat is de vraag. Wanneer mensen er zin in hebben, dan zijn zien ze nieuwe mogelijkheden, zijn ze positief gestemd en gaan zij doelgericht en gedreven aan de slag. Wanneer ze er daarentegen geen zin meer in hebben, dan is er met hen doorgaans geen land te bezeilen. Zin is de stille kracht die mensen in gang zet en in beweging houdt.
interview
Psychologie
4 april 2011
Rick Nieman
12-17 minuten leestijd
De zakenwereld wordt steeds gecompliceerder, maar tegelijkertijd is er een toename van het aantal middelen dat de moderne manager voorhanden heeft. Real-time informatievoorziening, veelomvattende computermodellen, bewezen businesstheorieën van zakelijke goeroes. Slimme zakenmensen kunnen dus hun eigen lot bepalen, en de toekomst naar hun hand zetten. Onzin, zeggen de van INSEAD afkomstige auteurs van het nieuwe boek Dans met Kans; meer zekerheid door minder controle. Pas wie de illusie van controle opgeeft, krijgt daadwerkelijke controle, beweren zij.
interview
Strategisch management
4 april 2011
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Bij Performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om met bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn boek Best Practices in Performance Management dat hij samen met Koen Knapen schreeft (vervolg op Performance Management, samen met Dave Vanhoudt). ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
column
4 april 2011
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Wat een mooi moment is de verhuizing toch. Een moment waarop je je echte vrienden leert kennen, zeggen ze wel. Om te beginnen is het een mooie manier om al die mensen die je via jouw Hyves, Facebook of Twitter hebt leren kennen, ook echt te leren kennen. Wel eens geprobeerd om dat gewoon helemaal ‘social style’ te regelen? En hoeveel staan er dan op de stoep om te helpen?
recensie
Advisering
4 april 2011
Perry Oostrum
'Leren adviseren, het belang van vakmanschap' geeft de stand van zaken weer over de kennis die is opgebouwd over professioneel handelen van organisatieadviseurs in adviesopdrachten. Het gaat in op de definities van organisatieadvies. Wat voor soorten advies zijn er? Hoe zien adviesprocessen eruit? Wat kunnen we zeggen over de effectiviteit van organisatieadvies? Hoe kunnen we daar greep op krijgen? Wat is het complete scala aan interventies waarvan adviseurs zich kunnen bedienen? Wat zijn hun competenties en hoe kun je die inzetten en ontwikkelen? Waar kan het goed gaan en fout gaan in de interactie tussen klanten en adviseurs? Hoe kijken klanten naar adviseurs en hoe kijken adviseurs naar klanten?
recensie
recensie
Strategisch management
4 april 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In dit zeer verhelderende boek wordt uit de doeken gedaan dat competitieve differentiatie een mythe is. Dat klinkt misschien nog wat mistig, maar wanneer Moon ons voorhoudt dat bedrijven steeds meer imiteren in plaats van differentiëren, blijkt wat ze de lezer duidelijk probeert te maken. Bedrijven zijn meesters geworden in nadoen van anderen. En dat moet anders. Moon wijst u de weg.
recensie
Internet en social media
4 april 2011
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Sociale media zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Iedereen lijkt zich ermee bezig te houden en veel communicatie vindt o.a. plaats via YouTube, Twitter, LinkedIn en Facebook. Maar hoe behendig zijn we er daadwerkelijk mee? In 'En nu online' krijgt de lezer een goed en samenhangend beeld van de vele toepassingsmogelijkheden die de sociale media rijk zijn.
recensie
Reclame en verkoop
4 april 2011
Michel Hoetmer
Stel u vraagt aan een groepje ondernemers 'wat is de gemakkelijkste manier om uw winst te verhogen?' Aardige kans dat ze in koor antwoorden 'meer omzet maken!' Er zal ook wel een enkeling zijn die zegt 'onze prijzen verhogen!' Maar de meeste ondernemers doen het in hun broek bij dat idee. Jos Burgers helpt dergelijke ondernemers af van hun prijsfobieën in zijn nieuwste boek 'Geef nooit korting!'
recensie
Psychologie
4 april 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Het is de kernvraag die Victor Lamme stelt in zijn boek 'De vrije wil bestaat niet'. Het boek is een boeiend avontuur in onze bovenkamer. Wat gebeurt er allemaal in dat stukje gehakt tussen onze oren? Als ik daarover vragen stel aan mijn cursisten dan lopen de antwoorden sterk uiteen.
recensie
Verandermanagement
4 april 2011
Gertjan de Groot
5-8 minuten leestijd
'Doorbreek de cirkel!' legt de vinger op de zere plek met de stelling dat managers zelf verantwoordelijk zijn voor hun mislukte veranderprojecten. Dat is een verademing omdat de meeste managementboeken medewerkers afschilderen als bron van weerstand tegen verandering. 'Doorbreek de cirkel!' is een must voor iedere manager die veranderingen wil realiseren, maar zich daarbij in zijn eigen voet schiet. Want met de beste intenties sorteren managers ongewenste effecten doordat ze onbewust precies het tegenover gestelde doen van wat zij zeggen.