OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 788 van 19.574 resultaten
    recensie
    Psychologie
    Wip
    22 september 2010
    Teun van Aken
    Wij menen dat we over het algemeen goed rationeel kunnen denken en handelen. Maar niets is minder waar. De onderstromen van ons denken leiden steevast tot irrationeel gedrag. De gebroeders Brafman, een psycholoog en een MBA-er, gingen op zoek naar die onderstromen van de menselijke geest en presenteren in hun boek 'Onderstroom' opzienbarende uitkomsten van zeer veel wetenschappelijk onderzoek.
    recensie
    Internet en social media
    22 september 2010
    Sonja van Vuren
    Wat een originele vormgeving! Dat was het eerste wat ik dacht toen ik 'Zo kan het ook!' van Raymond Klompsma en Stefan Wobben van Concept7 doorbladerde. Op zich mag je dat verwachten van een stel creatievelingen die zich bezighouden met webdesign. Vraag is of de inhoud genoeg tegenwicht biedt en het niet alleen een leuk bladerboek blijft. Krijgt hun kreet 'Websites ontwerp je voor mensen' de uitwerking die het verdient?
    recensie
    21 september 2010
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Dit is bepaald geen boek om de dagelijkse problemen mee op te lossen. En het is evenmin geschikt voor de manager die op korte termijn zijn branden geblust wil zien. Nee, Ken Wilber neemt de lezer mee in een integrale visie op de Kosmos en lardeert zijn verhaal met inzichten uit ondermeer de filosofie, sociologie en spiritualiteit. Bij vlagen is 'Een beknopte geschiedenis van alles' onleesbaar, maar wie het tot het eind weet door te ploegen houdt er interessante inzichten aan over.
    recensie
    Leiderschap
    21 september 2010
    Mark Hooftman
    1-2 minuten leestijd
    Vooral ten tijde van het huidige formatieproces vraag ik me wel eens af of het altijd allemaal zo moeizaam ging. Of de huidige situatie uniek is of dat de vaderlandse geschiedenis bol staat van moeilijke formaties met partijen die op een bepaald moment in de tijd als ongewenst worden beschouwd.
    recensie
    Internet en social media
    21 september 2010
    Martin Hofstede RM
    De digitale wereld verandert snel. Het is haast onmogelijk om alle ontwikkelingen te volgen en ze dan in het juiste perspectief te plaatsen. Naast de veelvoud van informatie die op het internet is te vinden staan in (internet)winkels schappen vol met boeken die proberen de lezer wegwijs te maken. Veel auteurs verdwalen zelf in hun eigen poging om orde te scheppen en duidelijke informatie te geven over de vele (on)mogelijkheden van de digitale wereld. Ulco Schuurmans is hier een positieve uitzonderling op. Hij is niet alleen in staat om de vele begrippen duidelijk uit te leggen, maar hij weet dit ook te doen op een gestructureerde manier. Dat maakt 'Handboek digitale marketing & communicatie' bijzonder geschikt als leerboek voor een student maar ook als naslagwerk voor een marketeer of manager.
    column
    Algemeen management
    21 september 2010
    Guus Hustinx
    4-5 minuten leestijd
    Als het management van een onderneming zichzelf in moeilijke tijden een forse salarisverhoging toekent en tegelijkertijd van de medewerkers verlangt dat ze salaris inleveren (zoals onder meer bij Philips), roept dat breed verontwaardiging op. De essentie is gelegen in het meten met verschillende maten. Ik zie dat als een verschijnsel in alle sectoren van de maatschappij toeneemt. Wat is de drijfveer achter dit gedrag? Waar komt die verontwaardigde reactie vandaan?
    recensie
    Leiderschap
    21 september 2010
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    In Venijn in de start probeert managementconsultant Marc Oskam de manager te leren zo onbevangen mogelijk te kijken. Een zeer verdienstelijke poging wat ons betreft en een goed geschreven boek.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 september 2010
    Hans van der Klis
    4-5 minuten leestijd
    Gerald Essers zit lekker thuis op de bank, telefoon in de hand, laptop op schoot. Geheel in stijl met zijn betoog: de bank is op dit moment de beste omgeving voor de activiteit waarmee hij bezig is, het geven van een kort telefonisch interview over zijn nieuwe boek, Slimmer werken met het kantoor in je tas, de complete gids voor de nomad worker. ‘Dit is niet noodzakelijk iets wat je op kantoor hoeft te doen’, zegt hij. ‘En omdat ik thuis ook nog iets moest doen, was dit de beste oplossing.’
    nieuws
    Organisatiekunde
    20 september 2010
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
    recensie
    Personeelsmanagement
    17 september 2010
    Corella Slob
    2-3 minuten leestijd
    Momenteel ben ik bezig in een opdracht als P&O-adviseur waarbij verzuim een issue is. Ik was dan ook nieuwsgierig naar nieuwe literatuur over hoe je dit aanpakt en ermee omgaat. In 'Activeringsgesprekken; Verzuim is ook gedrag van leidinggevenden' kozen Gaston Dollevoet, Eline van Stijgeren en Herman Evers voor een zakelijke aanpak. Dat is goed bij een onderwerp dat, m.i. door minimaal de helft van leidinggevenden en P&O-professionals (te) soft wordt opgepakt, of beter gezegd, niet wordt opgepakt!
    recensie
    Organisatiekunde
    17 september 2010
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    In grote, logge organisaties heerst vaak een verstikkende bureaucratie, die het onmogelijk maakt om grote vraagstukken op te lossen. Er lopen binnen die organisaties genoeg mensen die een oplossing hebben, maar zij worden nog al te vaak belemmerd door regels, hiërarchieën en een gebrek aan samenwerking. Dat moet en kan anders: vervang de bureaucratie door de easycratie, betogen übereasycraat Martijn Aslander en journalist/publicist Erwin Witteveen in hun boek 'Easycratie'. Stel het doel centraal en niet de 'regeltjes om de regeltjes'.
    recensie
    Psychologie
    16 september 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Wie geïnteresseerd is in alles rondom EQ, mag dit boek niet missen. Daniel Goleman beschrijft veel praktijksituaties waaruit naar voren komt dat het begrip emotionele intelligentie niet langer weg te denken is in zowel de maatschappij als in haar organisaties. 'Emotionele Intelligentie in de praktijk' is een vertaling en voor het eerst gedrukt in 1999, maar de lezer zal nergens het gevoel krijgen dat hij gedateerde materie voor zijn kiezen krijgt.
    recensie
    Marketing
    16 september 2010
    Mariska Fennema
    2-3 minuten leestijd
    'Interactieve marketing' is een studieboek voor HBO-studenten. Aan de hand van de SOSTAC-methode leren zij stapsgewijs hoe je een marketingplan maakt. Daarbij komt ook interactieve marketing aan bod, maar minder diepgaand dan de titel en achterflap in mijn ogen suggereren.
    recensie
    Internet en social media
    16 september 2010
    Daniëlle de Jonge
    'Websites ontwerp je voor mensen' staat op de omslag van het boek 'Zo kan het ook'. En zo is het maar net, want wie de klant voor ogen houdt heeft de grootste kans op succes. Zo is het met websites, maar ook met alle andere fases in een commercieel proces van bedrijven. U voortdurend blijven afvragen 'wat wil de klant', 'welk voordeel wil hij behalen', 'waarin vind ik aansluiting met mijn aanbod' en 'wanneer is een klant bereid om te kopen', zijn zomaar wat voorbeelden om er achter te komen hoe uw klant denkt. Daarop inspelen levert hoe dan ook een positief resultaat op. Een website is in die zin essentieel, omdat u daarmee een (potentiële) klant kunt prikkelen om verder te kijken. Dat doe je niet zomaar even, daar is heel wat werk voor nodig. Dit boek biedt een nieuwe kijk op het ontwikkelen van een website, boordevol creativiteit om het eens anders aan te pakken.
    recensie
    Psychologie
    16 september 2010
    Peter van der Wel
    3-4 minuten leestijd
    Een paar weken terug kocht ik 'De dronkemanswandeling of hoe toeval ons leven bepaalt'. Was het nu toeval dat ik dit boek uit het rek pakte of niet? Feit is dat ik nog nooit van de auteur (Leonard Mlodinow) had gehoord en al op weg was naar de uitgang van de boekenzaak. In ieder geval heeft dit boek mijn leven veranderd. Al was het alleen al doordat ik nu opeens overal het toeval aan het werk zie.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 september 2010
    Peter van der Wel
    3-5 minuten leestijd
    Martijn Aslander staat bekend als een enthousiast spreker en persoonlijkheid. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek 'Easycratie; de toekomst van werken en organisaties' dat onlangs van zijn hand (en die van de journalist Erwin Witteveen) verscheen. In dit boek zijn de ideeën van Aslander, zoals we die we kennen uit zijn presentaties en van zijn websites, uitgewerkt en op papier gezet. Alles draait in dit boek om het begrip 'easycratie'. De makkelijke manier waarop we tegenwoordig informatie kunnen vinden en de makkelijke manier waarop individuen tegenwoordig informatie kunnen delen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 september 2010
    Wendy van den Hurk
    2-3 minuten leestijd
    Om maar met de deur in huis te vallen: Meisje van de Slijterij is géén managementboek. Het mag dan gaan over de zakelijke successen van een ondernemer dankzij sociale media, begrippen als strategie en businessplannen schuwt schrijfster Petra de Boevere liever. Sterker nog: ze doet naar eigen zeggen maar wat. Maar met dat getwitter en geblog behaalt ze toevallig wél zakelijke successen. En ze schrijft het nog leuk op ook.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 september 2010
    Joke Verplanke
    De biologische achtergronden van emoties staan centraal in 'De brein machine'. Mark Nelissen relativeert de mens als superrationeel wezen en laat zien dat emoties, die meestal worden gezien als een vorm van irrationeel gedrag, een biologische oorsprong hebben. Interessant, maar je moet er even de tijd voor nemen omdat het vrij dik is.
    recensie
    Werk en loopbaan
    15 september 2010
    Nolda Straatman
    2-3 minuten leestijd
    Een inspirerend boek, waar je zelf meteen mee aan de slag kunt, is het boek 'Netwerken werkt'. In dit uitgebreide standaardwerk legt netwerkauteur Rob van Eeden uit hoe u een succesvolle netwerkcampagne opzet en uitvoert voor het vinden van een echt passende baan. Niet alleen leert u veel over netwerken, ook biedt het boek oefeningen voor het leren herkennen van eigen talenten en carrièredoelstellingen.
    recensie
    Non-profit
    15 september 2010
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Diagnose 2025 schetsen Philip Idenburg en Michel van Schaik zeventien trends die de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg bepalen en drie mogelijke scenario’s. Daarmee is het boek verplichte kost voor alle beleidsmakers, politici en bestuurders die zich met de zorg bezighouden. Wat helaas ontbreekt, is een aantal heldere, stevige adviezen.

      Personen

        Trefwoorden