Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geïntegreerde marketingcommunicatie

'Geïntegreerde Marketingcommunicatie' (GMC) is een Nederlandse bewerking van 'Integrated Advertising, Promotion and Marketingcommunications', geschreven door Kenneth Clow en Donald Baack.

Martin van der Sluis | 16 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

Het boek is goed naar de Nederlandse situatie vertaald, met relevante cases en voorbeelden als de SP-campagne, iKi-bier en de Rabobank. Helaas is in de vertaling van mindere kwaliteit. De Amerikaanse stijl is regelmatig letterlijk te herkennen, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. 'Geïntegreerde Marketingcommunicatie' is gericht op studenten van commerciële opleidingen aan het hoger onderwijs en beschrijft de marketingcommunicatietheorie.

Het boek ontkomt uiteraard niet aan een (grote) overlap met Marketingcommunicatiestrategie, het Nederlandstalige standaardwerk van Floor en Van Raaij. Zaken als doelgroepanalyse, segmentatie, de propositie, promoties, mediakeuze, het zijn onderwerpen die ook in Floor en Van Raaij al in een helder theoretisch model werden gegoten. Wel komen er ook een aantal onderwerpen aan de orde die in Floor en Van Raaij onderbelicht bleef: b2b wordt nu eens niet in een apart hoofdstuk ondergebracht, maar geïntegreerd in verschillende hoofdstukken benoemd. Internetmarketing (e-commerce, e-mailreclame, virals) en GMC voor kleine ondernemingen krijgen meer aandacht en worden in een apart hoofdstuk beschreven. Didactisch zit het boek goed in elkaar: leerdoelen voorafgaande aan het hoofdstuk, cases die samenhangen met het thema, samenvatting en kennis- en discussievragen aan het eind van ieder hoofdstuk. Helaas gaan de auteurs in het overzicht van communicatiedoelen wel een keer pijnlijk onderuit: vergroten van marktaandeel en verhogen van omzet kunnen uiteraard geen communicatiedoel zijn. In het voorwoord wordt het boek gepositioneerd als een beter alternatief dan bestaande studieboeken omdat de 'g' van geïntegreerd in die boeken alleen met de mond wordt beleden en 'Geïntegreerde Marketingcommunicatie' wel een geïntegreerd boek over marketingcommunicatie levert. Deze stelling doet het boek van Floor en Van Raaij tekort. Indien in de nieuwe druk van Floor en Van Raaij meer aandacht komt voor interactieve marketingcommunicatie, dan zien wij bij SRM geen reden tot een 'brandswitch'.

Over Martin van der Sluis

Martin van der Sluis is programmamanager marketingcommunicatie bij SRM.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden