OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
19.924 resultaten
preview
28 november 2025
Astrid Poot
2-3 minuten leestijd
In haar persoonlijke en tegelijk prikkelende preview van Slim genoeg om gek te zijn laat Astrid Poot zien hoe het is om als professional met autisme een plek te vinden in een wereld die vooral op neurotypische normen is ingericht. Ze verkent de kracht van neurodiversiteit, de worstelingen die erbij horen en waarom ruimte maken voor verschillen noodzakelijk is voor creativiteit en innovatie.
Interview
Personeelsmanagement
28 november 2025
Marianne ter Mors
5-7 minuten leestijd
Gen Z lui en veeleisend? Juist niet! Gen Z wil leren, groeien en vooral gezien worden. Wie deze innovatievelingen probeert te vangen met vage functietitels, is ze zo weer kwijt. Laura Bas, auteur van De GenZclopedie, onderzocht wat deze jonge generatie écht drijft, hoe je ze bereikt én behoudt.
preview
IT-management / ICT
28 november 2025
Thomas Moerland
4-6 minuten leestijd
In Van IQ Naar AI laat Thomas Moerland op heldere en toegankelijke wijze zien hoe kunstmatige intelligentie écht werkt. Hij prikt door de hype heen en biedt lezers inzicht in de techniek achter moderne AI, de kansen en risico’s, én de parallellen met ons eigen leervermogen. Een onmisbare gids voor professionals en nieuwsgierige lezers.
recensie
28 november 2025
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Bertrand Weegenaar bespreekt hoe Jori Stam met De verdwijning van Sieger Somerman een krachtige lakmoesproef presenteert voor onze tijd: een wereld waarin algoritmes, deepfakes en onbetrouwbare vertellers de fundamenten vormen van wat wij ‘werkelijkheid’ noemen. Ema Somerman, topvrouw bij techbedrijf PROFIL, raakt verwikkeld in haar verleden en in haar zoektocht naar de waarheid in een verhaal waarin ‘wat echt lijkt, verdacht wordt’.
recensie
Marketing
27 november 2025
Egbert Jan van Bel
5-7 minuten leestijd
In zijn recensie van Sustainable Experiences belicht Egbert Jan van Bel hoe Anika Siepel en Leon Bosma klantbeleving koppelen aan duurzame groei. Hij prijst vooral de visie en relevantie van het boek, maar onderzoekt ook kritisch de theoretische diepgang en praktische toepasbaarheid. Deze review biedt daarmee een helder en evenwichtig perspectief op het werk.
column
Marketing
27 november 2025
Fons van Dyck
3-4 minuten leestijd
De verkiezingsoverwinning van Rob Jetten en D66 was voor velen een verrassing – en een opsteker. Zijn overwinning is ook het levende bewijs van wat ik in Marketing in tijden van Trump de strategie van het riet noem: stevig geworteld in waarden, maar tevens wendbaar in de wind. In stormachtige tijden toont Jetten dat buigen sterker kan zijn dan breken. Nu al sleept hij de prijs van politieke marketeer van het jaar in de wacht.
podcast
Persoonlijke effectiviteit
27 november 2025
Thomas Moerland
3-5 minuten leestijd
In deze aflevering van podcast De Boekenpraktijk ontmoeten twee verschillende denkers elkaar: AI-onderzoeker Thomas Moerland (Van IQ naar AI) en leiderschapsdocent Ronald van der Molen (Het bevlogen brein). Wat gebeurt er wanneer de één intelligentie terugbrengt tot informatieverwerking, terwijl de ander juist zoekt naar bevlogenheid, betekenis en menselijke energie?
preview
Mens en maatschappij
27 november 2025
Peter Van Welden
3-4 minuten leestijd
In Opgelicht laat Peter Van Welden van dichtbij zien hoe geraffineerde digitale fraude werkt en waarom zelfs ervaren, rationele mensen erin kunnen trappen. Met psychologisch inzicht, herkenbare voorbeelden en grote openheid toont hij niet alleen hoe misleiding ontstaat, maar ook hoe herstel begint en hoe lezers zichzelf en anderen beter kunnen beschermen.
recensie
Organisatiekunde
27 november 2025
Henny Portman
6-8 minuten leestijd
In het boek Kanban werkt! - Minder druk, meer resultaat geeft Pieter Rijken niet alleen een beknopte introductie tot Kanban, maar ook een praktische uitleg over het toepassen van de methode in de dagelijkse praktijk, ondersteund met heldere illustraties en aansprekende voorbeelden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 november 2025
Ynzo van Zanten
3-4 minuten leestijd
Ynzo van Zanten las Het bevlogen brein van Ronald van der Molen. Een boek dat laat zien waarom zoveel professionals vastlopen in sprintjes achter ‘méér’ in plaats van ‘beter’. Van der Molen biedt een fris, menselijk en fijn leesbaar kompas voor iedereen die meer bevlogen door werk en leven wil gaan. Een boek dat raakt, en schuurt, waar nodig.
preview
Communicatie en media
27 november 2025
Machteld Kooij
3-4 minuten leestijd
In De vraag die je vreest laat Machteld Kooij zien waarom een goed interview nooit begint bij spontaniteit, maar bij voorbereiding. Ze onthult hoe deskundigen sterker, scherper en authentieker uit de verf komen wanneer ze strategisch nadenken over openingsvragen, valkuilen en lastige momenten. Een praktische gids voor iedereen die impact wil maken in de media. In haar preview vertelt ze erover.
preview
Coaching en trainen
27 november 2025
Arie Speksnijder
3-4 minuten leestijd
Geen enkel trainingsplan overleeft het contact met de deelnemers. Een trainer kan zich nog zo goed voorbereiden, maar er gebeuren altijd onverwachte dingen. Hoe reageer je op storende groepsdynamiek? Hoe begeleid je een groepsgesprek weer terug naar het doel? Grip op Interactie geeft trainers houvast bij het ontwerpen en begeleiden van interactie en bij het reageren op uitdagende situaties. De auteur - Arie Speksnijder - vertelt over zijn boek.
recensie
Mens en maatschappij
27 november 2025
Freija van Duijne
3-4 minuten leestijd
In haar recensie van Waarom we politiek niet alleen aan politici kunnen overlaten verkent Freija van Duijne hoe Eva Rovers de groei van burgerberaden en burgerparlementen in Europa vangt in reportagevorm. Ze laat zien hoe deze democratische vernieuwing werkt, waar het schuurt en waarom het toekomstbeeld dat Rovers schetst zowel hoopvol als uitdagend is.
preview
Leiderschap
26 november 2025
Yolanda van Dongen
3-4 minuten leestijd
Van inzicht naar impact laat zien hoe effectief leiderschap begint bij aandacht, zelfinzicht en verbinding. Ze combineren theoretische kaders met direct toepasbare werkvormen en laten professionals ontdekken hoe persoonlijk en zakelijk leiderschap elkaar versterken. Het resultaat: meer eigenaarschap, veerkracht en impact in teams en organisaties.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 november 2025
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
AI is in rap tempo de wereld aan het veroveren. Dat AI handig is, is overduidelijk: het kan veel taken van ons over nemen. Wie wil dat nou niet? We zijn van nature liever lui dan moe, dus zo’n chatbot die het antwoord voor ons opzoekt, is dan wel zo prettig. Maar let op, zegt Erik Scherder in Liever moe dan lui, blijf denken en je hersenen uitdagen! Wat hem betreft staat AI voor ‘Afnemende intelligentie’.
preview
Leiderschap
26 november 2025
3-4 minuten leestijd
In Het versnellingseffect laten Joey Hullegie en Farid Tabarki zien hoe ingrijpend onze wereld verandert wanneer niet alleen trends versnellen, maar verandering zelf in een stroomversnelling komt. Ze bieden een scherp en toegankelijk kader om richting te vinden in turbulente tijden, en tonen hoe professionals opnieuw grip, ritme en koers kunnen creëren.
preview
Personeelsmanagement
26 november 2025
Eveline Baar
3-5 minuten leestijd
In Laat hoogsensitiviteit voor je werken laat Eveline Baar zien hoe organisaties juist kunnen profiteren van het scherp waarnemingsvermogen, de creativiteit en het empathisch vermogen van hoogsensitieve professionals. Ze biedt een heldere, praktische route om deze vorm van neurodiversiteit te herkennen, te waarderen en duurzaam in te zetten binnen teams en organisaties. Lees erover in deze preview.
nieuws
Marketing
26 november 2025
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Tijdens het jaarlijkse PIM Marketingkennisfestival reikte het Platform Innovatie in Marketing (PIM) drie prijzen uit voor boeken die het vakgebied vernieuwen. De PIM Marketingliteratuurprijs 2025 ging naar AI personalisatie strategie van Jean-Pierre Thomassen. De Bewustmaker 2025 werd Inclusieve Marketing van Hamza Ouamari, en de prijs voor Marketing Studieboek 2025 ging naar Marketing Denken, Marketing Doen van Marjolein Visser.
Interview
Coaching en trainen
26 november 2025
Martina Langeveld-Huigen
5-7 minuten leestijd
Een presentatie geven. Veel mensen krijgen alleen al bij de gedachte klamme handen. Volgens presentatiecoach Simone van den Ende is dat nergens voor nodig. In haar boek Ook jij kunt presenteren legt ze uit hoe je rustig, overtuigend en zelfverzekerd je verhaal vertelt. ‘Presenteren doe je niet alleen op een podium, maar overal, elke dag.’
preview
Leiderschap
26 november 2025
Gabriël Anthonio
2-3 minuten leestijd
In Perspectiefrijk Leiderschap laat Gabriël Anthonio zien hoe leiders impact vergroten door bewust stil te staan, opnieuw te kijken en van perspectief te wisselen. Met persoonlijke verhalen, observaties en praktische inzichten nodigt hij leiders uit om anders waar te nemen en zo effectiever, bewuster en mensgerichter te handelen in complexe situaties. In zijn preview vertelt hij over het boek.