OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 141 van 19.522 resultaten
preview
Psychologie
24 augustus 2022
Jolein de Rooij
3-5 minuten leestijd
‘Nooit meer bang op je werk’ bevat ruim veertig eerlijke getuigenissen van mensen die op hun werk ergens bang voor waren. Onder die personen bevinden zich ook leidinggevenden. ‘Ze denken vaak dat ze alles moeten weten en kunnen en meteen hun antwoord klaar moeten hebben’.
recensie
Psychologie
24 augustus 2022
Jan Hoogstra
5-7 minuten leestijd
Het is stoer om te zeggen dat je nergens spijt van hebt, het wordt door sommigen zelfs als tatoeage op hun lichaam gezet. Is spijt nou zo slecht? of is het juist ook een goede emotie? In ‘De kracht van spijt - Hoe terugblikken je vooruithelpt’ gaat Daniel Pink in op de goede eigenschappen van spijt, onder andere aan de hand van wereldwijd uitgevoerde onderzoeken.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
24 augustus 2022
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Arbeids- en organisatiepsycholoog Danny Mullenders schreef het boek ‘Laat je niet kiezen’. Hierin vertelt hij veel verschillende verhalen over zijn werk, maar er is wel degelijk een rode draad. Mullenders: ‘Het gaat er vaak om hoe je omgaat met tegenslag in een werksituatie.’
recensie
24 augustus 2022
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
In 1989 viel de Berlijnse Muur. Het markeerde het einde van de koude oorlog en het begin van een nieuwe periode van vrijheid en welvaart. Dertig jaar later lijkt dit gouden tijdperk voorbij. Waar ging het mis? Dat lezen we in het boek ‘Van muur tot muur’, waarin Jonathan Holslag zijn kijk geeft op de vele gebeurtenissen in de wereldpolitiek sinds 1989.
video
Verandermanagement
23 augustus 2022
Anton Vanhoucke
Ben je in jouw organisatie bezig met verbetering, verandering of vernieuwing? Wil je hierin Agile zijn en plezier hebben? Wil je tegelijkertijd grip houden op de snelheid waarmee dit verloopt? Dan is 'Sturen op resultaat' voor jou. Hiermee stuur je niet op plannen – die zijn gedateerd zodra je begint – maar op resultaat. In de Bookchat vertelt auteur Anton Vanhoucke hoe je met je team kan samenwerken en het resultaat centraal stelt.
recensie
Mens en maatschappij
23 augustus 2022
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Heel slim bedacht! Er is zó veel te schrijven over klimaatverandering, dat het niet in één boek past. Wat doe je dan? Je schrijft ‘De Klimaatalmanak’, geïnitieerd door Seth Godin en in 2022 samengesteld door meer dan 300 vrijwilligers in meer dan 40 landen.
recensie
Organisatiekunde
22 augustus 2022
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
Evert Hatzmann en Simon van Esch schetsen in ‘Hoezo hiërarchie?’ een prima leesbare en actuele visie op leiderschap. Dat zij daarvoor spraken met zo’n vijftig ceo’s, hr-managers en wetenschappers maakt dat het geen eenzijdig boek is geworden.
recensie
Leiderschap
22 augustus 2022
Henk Jan Kamsteeg
4-6 minuten leestijd
Hij trok decennialang op met talloze wereldleiders en weet met zijn 99 jaar als geen ander wat leiderschap vraagt. In ‘Leiderschap’ bespreekt Henry Kissinger zes wereldleiders. En geeft zijn eigen visie op leiderschap. Een heerlijk boek met talloze waardevolle lessen.
nieuws
IT-management / ICT
22 augustus 2022
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York. Deze maand: The Metaverse en Seth Godins Klimaatalmanak.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 augustus 2022
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In ‘Laat je niet kiezen’ bekijken we de wereld vanuit de rol van de coach. Het gebeurt niet vaak dat een coach inzage geeft in het wel en wee van zijn cliënten. Auteur Mullenders, een ervaren coach, laat de praktijk spreken en geeft een prachtig doorkijkje in de vraagstukken waar veel coachees mee worstelen. Wat knap aan dit boek is dat alle cases kort zijn, maar tegelijkertijd aanzetten tot denken.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2022
Jan Hoogstra
3-5 minuten leestijd
De comfortzone voelt altijd veilig, je doet daar de vertrouwde dingen die je goed kunt. Maar is dat wel blijvend? Met alle veranderingen die steeds sneller lijken te gaan is het de vraag of het vakgebied waarin je comfortzone zich bevindt morgen nog interessant is voor je werkgever of klant. Hugo Hoetink beschrijft in ‘De krakende comfortzone’ hoe je van comfortzone naar mooi werk kunt gaan.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2022
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Nederland is koploper in kenniswerk, wat betekent dat de meeste bezoekers van Managementboek.nl kenniswerkers zijn. We zijn dan wel bijna allemaal kenniswerkers, maar wie beheerst het vak van ‘kenniswerker’ nu echt en maakt optimaal gebruik van digitale hulpmiddelen?
Interview
Coaching en trainen
19 augustus 2022
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Wiepke de Heij ziet trainingen geven als een uitgebreid zevengangendiner. Met een eigen 7V-menukaart. Na Verkennen, Verrassen & Verbeelden volgt het hoofdgerecht: Verdiepen en Verbreden. De maaltijd wordt afgesloten met, Verankeren, Vieren en Verrijken. Over de trainer als didactische tovenaar en de trainer als kunstenaar die om kan gaan met groepsdynamiek.
recensie
Non-profit
19 augustus 2022
Erik Bouwer
3-4 minuten leestijd
Boudewijn Bugter, auteur van ‘Social Service Design - Anders kijken, denken en werken in publieke dienstverlening’– maakt zich zorgen. Het broeit en borrelt immers in de samenleving – huisvesting, armoede, sociale verhoudingen, democratie en uiteraard de klimaatcrisis.
video
Organisatiekunde
18 augustus 2022
Mark Nijssen
Een organisatie die op haar voorvoeten staat kan wendbaar, snel en zonder gedoe reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Alleen zo kun je van toegevoegde waarde zijn voor klanten, cliënten, patiënten of burgers. Organiseren op je voorvoeten is een inspiratiebron voor leidinggevenden en organisatieprofessionals die willen aanpakken en die hun nieuwsgierigheid en creativiteit willen inzetten. Mark Nijssen laat in de Bookchat zien wat je als organisatie kan leren van tennisspelers.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2022
Elmas Duduk
3-5 minuten leestijd
Meteen met de deur in huis. ‘Het managementboek voor digitale transformatie, van technologie tot verdienmodel’ van Sander Jansen & James van de Merbel is een absolute must read voor beslissers.
recensie
Marketing
18 augustus 2022
Ina Boer
3-4 minuten leestijd
Echt werk maken van je boek: dat is wat ik auteurs altijd adviseer. Het schrijven van een boek is één, maar het vermarkten ervan is minstens zo belangrijk. Veel auteurs van businessboeken focussen misschien iets teveel op hun rol als expert op hun vakgebied en zouden meer tijd aan de marketing moeten besteden.
preview
Ondernemen
17 augustus 2022
Martin Kniest
3-4 minuten leestijd
Sociaal ondernemen is volop in ontwikkeling en op weg om het nieuwe normaal te worden. Maar wat is sociaal ondernemen precies? Hoe doe je dat dan? En mag je als sociaal ondernemer wel winst maken, of is dat een vies woord? Dat – en net iets meer – komt allemaal aan bod in ‘De Wasstraat’ van Martin Kniest. Hij vertelt over zijn boek.
recensie
Marketing
17 augustus 2022
Ment Kuiper
1-2 minuten leestijd
Wat is een merk? Een vraag waar je mogelijk niet meteen een antwoord op hebt. Het boek Brand Design van Ruud Boer begint er ook mee. Hij somt het helder en overzichtelijk op, laat vervolgens een aantal definities zien en neemt ons dan mee in het hele speelveld van marketing. Van de verschillende soorten merken tot en met de ontwikkelingen in het marketingvak.
recensie
Marketing
17 augustus 2022
Ment Kuiper
1-2 minuten leestijd
Wat is een merk? Een vraag waar je mogelijk niet meteen een antwoord op hebt. Het boek Brand Design van Ruud Boer begint er ook mee. Hij somt het helder en overzichtelijk op, laat vervolgens een aantal definities zien en neemt ons dan mee in het hele speelveld van marketing. Van de verschillende soorten merken tot en met de ontwikkelingen in het marketingvak.