OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 625 van 19.868 resultaten
nieuws
Organisatiekunde
19 december 2014
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Er heerst in Nederland veel verwarring over de begrippen die gebruikt worden in de managementliteratuur, zegt professor Hans Strikwerda. Een nieuw degelijk handboek waarin een aantal zaken met elkaar in verband wordt gebracht, zou een oplossing kunnen bieden.
recensie
Marketing
18 december 2014
Louis Thörig
In ‘When digital becomes human’ met de ondertitel ‘Klantrelaties in transformatie’ biedt Steven van Belleghem zijn toekomstvisie van de klantrelatie. De klant staat centraal, niet de interne organisatie van een bedrijf.
nieuws
Psychologie
18 december 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
De komende maanden gaan studenten geneeskunde, psychologie en kunst op zoek naar omgevingen die mensen beter maken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 december 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Coach Linda van der Wal en journalist Carla van der Wal bieden in Kantoorgeheimen een praktische handleiding voor harde werkers, teamspelers en vernieuwers die het ‘fundament vormen van talloze kantoren’ maar die vaak ongezien blijven. Door sommige vaardigheden van meer brutale collega’s over te nemen, kunnen de kantoorgeheimen meer zichtbaar worden en anderen voor hun plannen winnen. Zonder dat ze hoeven te veranderen in zo’n brutale collega.
opinie
Economie
18 december 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Annegreet van Bergen (1954) is econoom en werkt sinds 1982 als journalist. In Managementboek Magazine heeft zij een vaste column. Ze schreef voor de Volkskrant en Elsevier. Vanaf 1999 werkt zij freelance. Onlangs verscheen haar bestseller Gouden jaren. Wat zijn haar favoriete boeken?
recensie
Marketing
17 december 2014
Margot van Trier
Hoe zorg je als merk voor verhalen met eeuwigheidswaarde? Met zijn ‘Contentbijbel’ geeft Cor Hospes een overzicht van ‘content’ door de jaren heen en kraakt de code die elk bedrijf – groot of klein – kan helpen om contentmarketing succesvol in te zetten. Of, zoals Hospes het eigenlijk liever noemt, door vanuit je intentie verhalen te vertellen. Het overzicht giet hij, hoe toepasselijk ook, in het stramien van werelds meest verkochte verhalenbundel: de Bijbel.
nieuws
Algemeen management
17 december 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Dat er door en tijdens de crisis veranderingen gestart zijn in de gangbare economische modellen, is wel duidelijk zichtbaar. Termen als ‘duurzaam’ en ‘delen’ zijn inmiddels ingrediënten van succesvolle business modellen.
recensie
Reclame en verkoop
16 december 2014
Daniëlle de Jonge
Acquisitie: de een smult ervan, de ander gruwt ervan. En ja, het hoort er wel bij. Als u als salesprofessional of ondernemer zakelijk succesvol wilt zijn tenminste. Dus kunt u zicht de technieken en vaardigheden maar beter goed eigen maken, aangevuld met een flinke scheut authenticiteit. Want daar komt u in de huidige markt het verste mee. Het boek ‘Acquireren is een werkwoord’ van Marcel Hoefman loodst u door de ins en outs van dit onderdeel in het verkoopproces. Op prettig leesbare wijze en met praktische tips, zodat u er ook mee aan de slag kunt. Wel zo makkelijk.
nieuws
Communicatie en media
16 december 2014
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
‘We later de computer het shitty werk doen en doen zelf het fun werk.’ Dat is de ultrakorte samenvatting van de masterclass van Steven Van Belleghem, de laatste uit een reeks van vijf masterclasses over Marketing 3.0. Van Belleghem geeft prachtige, soms wat beangstigende voorbeelden van hoe de wereld eruit gaat zien. ‘Hoe ver gaat de digitalisatie? En wat is de rol van mensen?’
nieuws
Algemeen management
15 december 2014
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
recensie
Marketing
12 december 2014
Pauline Smit
Tegenwoordig worden we overspoeld door advertenties. We worden er zelfs immuum voor, krijgen er weerstand tegen. Vooral op het internet is de hoeveelheid advertenties enorm toegenomen. Maar als we zo’n hoeveelheid advertenties hebben, zien we ze dan nog wel en hebben ze dan nog wel resultaat?
recensie
Algemeen management
12 december 2014
Richard van der Lee
Bij de titel van ‘Mijn baas kiest voor mijn talent’ van Luk Dewulf en Peter Beschuyt gaan mijn haren recht overeind staan. Nu is dit slechts de eerste indruk en iets persoonlijks, wat vooral te maken heeft met de term ‘baas’. Maar ik ben blij dat ik me hier overheen heb gezet.
recensie
Algemeen management
12 december 2014
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
In 2007 publiceerde Marianne van Hoorn haar schitterende proefschrift Aandacht: bron van verbinding. Aandacht had voor haar betrekking op subjectieve, aan ervaring en beleving gerelateerde dimensies.
recensie
Strategisch management
12 december 2014
Eric van Arendonk
Een meer dan actueel thema; nieuwe business modellen. Indien het bestaande niet meer werkt zal er iets nieuws moeten komen. ‘Nieuwe business modellen’ van Jan Jonker gaat over… het creëren van nieuwe businessmodellen.
recensie
Algemeen management
12 december 2014
Carla Verwijs
Alweer een boek over leidinggeven aan teams?, vraagt u zich wellicht af. Ja, beargumenteren Jaco van der Schoor en Guido van de Wiel in ‘Teams van de toekomst; Leidinggeven aan het nieuwe samenwerken’.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
12 december 2014
Ger Post
3-5 minuten leestijd
In managementboeken mogen we graag leren over denkfouten – althans, die van anderen. Maar steken we hier echt wat van op? ‘Te denken dat het kopen van een boek je verder helpt, dat is misschien wel de grootste dwaling.’
interview
Strategisch management
12 december 2014
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Innoveren is een must voor iedere organisatie, maar het aantal organisaties dat innovatie als business model hanteert, is bedroevend klein. Innovatie komt in de boardroom pas op de agenda als het echt niet anders kan, oordeelt Gijs van Wulfen in zijn boek De Innovatie Expeditie (‘Een visuele reisgids naar nieuwe producten en diensten’). En dan gaat het nog vaak mis. De VOORT innovatiemethode die hij ontwikkelde, moet met name in dat laatste verandering brengen. Managementboek Magazine sprak met de auteur, die inmiddels de hele wereld over reist om de fijne kneepjes van zijn methode uit te dragen.
nieuws
Verandermanagement
11 december 2014
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
Het sprekersbureau van Managementboek: ‘Managementboek Sprekers’ ging van start met een introductie-event op 28 november, in De Baak te Driebergen. In een wervelend en energiek programma stelden 10 sprekers uit de ‘stal’ van Managementboek zich voor aan een goedgevulde zaal.
recensie
Financieel management
11 december 2014
Michelle van Stijn
Winst en opnieuw naar je organisatie kijken is voor ondernemers na enige jaren recessie van groot belang. Rennen en overleven is meer regel dan uitzondering geweest. ‘Winst’ van Annemarie van Gaal laat u opnieuw over alle onderdelen in uw onderneming en aanpak nadenken. Het is zeker niet nieuw wat ze schrijft, maar wel duidelijk en to the point. Van Gaal spreekt de lezer op een verfrissende en duidelijke manier toe. Daarnaast geeft zij inspirerende tips en ideeën.
nieuws
Organisatiekunde
11 december 2014
Bertrand Weegenaar
Iedereen kent ze uit de doolhoven, de tussenpaden om sneller de uitgang te vinden. Voor sommigen klinkt dit als vals spelen. Lifehackers zijn continue op zoek naar manieren om iets sneller of makkelijk te doen. Dit bespaart tijd of resources.