OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 47 van 1.796 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    26 november 2015
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    ‘Geen enkele organisatie kan de grote private en publieke vraagstukken van deze tijd alleen oplossen,’ schrijven Edwin Kaats en Wilfred Opheij in hun boek Leren samenwerken tussen organisaties (‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’). ‘Of het nu gaat om innovatie, goede zorg, economische ontwikkeling, duurzaamheid, openbare orde en veiligheid, het te boven komen van een recessie; samenwerken is altijd nodig.’
    interview
    Organisatiekunde
    23 november 2015
    Erik de Vries
    5-6 minuten leestijd
    Bart Flos schreef De kenniskermis, een boek dat managers - en andere stervelingen - moet helpen te blijven drijven in de rap dieper wordende zee van kennis en informatie. Wie weet wordt het wel het laatste boek dat u zult lezen.
    nieuws
    Organisatiekunde
    23 november 2015
    Nienke van Oeveren
    3-4 minuten leestijd
    ‘Er hangt iets in de lucht, veranderkracht is overal’, begint Arend Ardon het seminar Veranderkracht. Panta rhei, maar met taal en structuren houden we alles angstvallig op z’n plek. Met meer openheid kunnen vonken makkelijker overspringen en kunnen we door samenwerking het verandervuur aanjakkeren. Martijn Aslander, Arend Ardon, Daniël Wolfs, Shirine Moerkerken en Wouter Hart inspireren de 180 deelnemers tijdens een seminar.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 november 2015
    Martin van Staveren
    4-6 minuten leestijd
    Echt waar, in eerste instantie werd ik helemaal niet warm van de titel Reinventing organizations, geschreven door een voormalig McKinsey consultant.
    recensie
    Organisatiekunde
    14 november 2015
    Louis Thörig
    2-3 minuten leestijd
    Menig bestuurder, manager en professional raakt uitgekeken op de klassieke verandermethoden. Vernieuwingskracht is overal. Maar steeds meer organisaties lopen aan tegen grenzen van bestaande verandermethoden.
    column
    Organisatiekunde
    13 november 2015
    Martin van Staveren
    4-6 minuten leestijd
    CRM staat voor Crew Resource Management. Het is een gestructureerde en expliciete aanpak om de samenwerking in teams te bevorderen. Het stamt oorspronkelijk uit de luchtvaart. CRM wordt inmiddels ook toegepast binnen kerncentrales, op boorplatforms en door politie-, brandweer- en operatieteams.
    nieuws
    Organisatiekunde
    12 november 2015
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    Netwerken waarbij gebruikers met hun bijdragen (content!) de basis en waarde van dat netwerk vormen, heten Peers Inc. Digitale voorbeelden zijn Wikipedia, de Linux community en recenter Airbnb en Uber. De Inc, het bedrijf, faciliteert het netwerk en bouwt en onderhoudt de community. De Peers zijn de mensen die door hun transacties (het meldden van een kamer, het toevoegen van een stukje code) content en dus waarde toevoegen aan het netwerk. Peer Inc’s zijn hot.
    nieuws
    Organisatiekunde
    10 november 2015
    Pierre Spaninks
    1-2 minuten leestijd
    De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige keer: Jeukwoorden! Deze week: Wat wil het jurylid?
    recensie
    Organisatiekunde
    4 november 2015
    Nico Jong
    3-4 minuten leestijd
    Het actievliegwiel in organisaties gaat steeds sneller draaien. Doen wordt beloond, denken niet. Terwijl het juist die actiegerichtheid is die voor alleen maar meer van hetzelfde zorgt, en dus voor herhaling of verergering van de problemen die we ermee menen te bestrijden.
    recensie
    Organisatiekunde
    3 november 2015
    Pierre Spaninks
    2-3 minuten leestijd
    Kent u dat gevoel, dat u iets wilt veranderen binnen uw organisatie, dat u er alles aan doet om de boel in beweging te krijgen, en dat de weerstand alleen maar groter wordt? Dan gaat u zich helemaal begrepen voelen door Arend Ardon. En wat meer is: met Ontketen vernieuwing! helpt hij u nog verder ook.
    recensie
    Organisatiekunde
    3 november 2015
    Irna van der Molen
    Risicogestuurd werken in de praktijk is een welkome aanvulling op bestaande literatuur. Een van de belangrijkste belemmeringen voor risicomanagement (namelijk constant tijdgebrek) wordt hierin expliciet benoemd, evenals de constatering dat organisaties constant aan verandering onderheving zijn, en dat ook dit gepaard gaat met grote onzekerheden. 
    recensie
    Organisatiekunde
    2 november 2015
    Robert Paul Schwippert
    2-3 minuten leestijd
    Organisaties zien als sociale constructies die constant hun eigen realiteit creëren door verhalen, gesprekken en beelden - dat is het hart van Dialogische Organisatie ontwikkeling zoals beschreven in Dialogic Organization Development.
    nieuws
    Algemeen management
    29 oktober 2015
    Pierre Pieterse
    Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft 21 oktober de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan vijftig marketingboeken zijn elf boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015.
    recensie
    Organisatiekunde
    28 oktober 2015
    Martin van Staveren
    3-5 minuten leestijd
    Crew Resource Management (CRM) is een begrip uit de luchtvaart voor niets anders dan effectieve samenwerking in teams. Dit om effectiever, veiliger en misschien ook wel efficiënter teamdoelen te bereiken. Inmiddels maakt het ook buiten de luchtvaart een opmars, bijvoorbeeld in operatieteams in ziekenhuizen.
    recensie
    Organisatiekunde
    28 oktober 2015
    Carla Derijck
    3-4 minuten leestijd
    Verandering is vooral veel doen: experimenteren, vastlopen, reflecteren en leren. Duurzame vernieuwing ontstaat alleen door te kiezen voor een vernieuwende weg, inspiratie ontstaat alleen uit inspirerende interventies. Dit stelt Arend Ardon in zijn laatste boek: Ontketen vernieuwing!
    recensie
    IT-management / ICT
    27 oktober 2015
    Sjors van Leeuwen
    4-6 minuten leestijd
    We leven in een netwerksamenleving. Alles en iedereen is met elkaar verbonden. In zo’n omgeving voldoen traditionele bedrijfsmodellen niet meer. Om te kunnen overleven moeten organisaties sneller en wendbaarder worden. De oplossing die Peter Hinssen aandraagt in zijn boek The Network Always Wins klinkt eenvoudig: als de wereld om je heen verandert in een netwerk, zul je zelf ook in een netwerk moeten veranderen.
    column
    Organisatiekunde
    26 oktober 2015
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Michiel Cobben is sinds 1992 actief in de werving en selectie van marketing­ en salespersoneel en sinds 2011 adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander hij het belang van de gunfactor. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
    interview
    Organisatiekunde
    22 oktober 2015
    Justin van Lopik
    7-10 minuten leestijd
    Risicomanagement leeft weer op, zo lijkt het. Niet alleen wordt het ‘risicogestuurd denken’ expliciet genoemd in de ISO 9001:2015 kwaliteitsnorm, ook in andere vakgebieden wordt de nut en noodzaak van gedegen risicomanagement steeds duidelijker.
    recensie
    Organisatiekunde
    21 oktober 2015
    Sjors van Leeuwen
    11-15 minuten leestijd
    Reinventing organizations houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Niet vreemd want het boek belooft een oplossing voor enkele grote uitdagingen waarmee veel bedrijven en instellingen worstelen.
    recensie
    Organisatiekunde
    14 oktober 2015
    Nico Jong
    3-4 minuten leestijd
    Anderhalf jaar na het verschijnen van Reinventing organizations, is er nu een Nederlandse vertaling van dit prachtige boek over veranderende paradigma’s en bijbehorende organisatiemodellen.

      Personen

        Trefwoorden