OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 100 van 2.297 resultaten
interview
Organisatiekunde
6 september 2010
Wendy van den Hurk
3-4 minuten leestijd
Na bijna tachtigduizend tweets, zo’n vierduizend blogs en een heus boek met een voorwoord van Ronald Giphart is @Slijterijmeisje de onbekendheid voorbij. Petra de Boevere uit Breskens heeft haar digitale erfenis gebundeld in Het Meisje van de Slijterij. ‘Het zou mooi zijn als ik met dit boek kan evangeliseren.’
interview
Coaching en trainen
3 september 2010
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Met de Student version wil de redactie van Het handboek voor coaching een doelgroep bereiken waarvoor het origineel te omvangrijk en (vooral) te duur is: studenten in het hoger beroepsonderwijs. De bijdragen komen vooral uit het eerste handboekdeel, Coaching Basics, en is aangevuld met capita selecta uit de andere twee delen. Zo belooft deze versie een compleet overzicht van alle methodieken, modellen en techniek die in de gereedschapskist van een beginnende coach aanwezig moeten zijn. M&L sprak met ‘producent’ Alex Engel en ging op zoek naar de totstandkoming van dit studieboek.
interview
Algemeen management
30 augustus 2010
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Volgens de Amerikaanse managementgoeroe Tom Peters hebben grote ondernemingen vaak de neiging om de basisvoorwaarden voor succesvol zakendoen te negeren. In Kleine grote dingen geeft hij tijdloos advies om dat tij te keren. ‘Wie in het bedrijfsleven wil slagen moet vrienden maken.’
interview
Algemeen management
27 augustus 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij werkte bij Unilever en werd opgeleid door Tabaksblatt. Ging werken bij Albert Heijn. Stond aan de wieg van panklare groenten en verse kant-en-klaarmaaltijden. Hij zag al eind jaren negentig dat de cijfers van Ahold niet klopten. Ging er daarom weg. Hij werd zzp-er en ontpopte zich als de merkenman van Nederland. A- en B-merken kennen voor hem geen geheimen. Hij wordt veel gevraagd als commentator over de retail en de marketing. Hij schrijft, maakt radio en adviseert. Dit keer bij de boekenkast een van de honderd beste marketeers van Nederland: Paul Moers.
interview
Algemeen management
27 augustus 2010
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Met haar vorige boek Hoe krijg je ze mee? won ze een paar jaar geleden de GIDS-prijs. Nu komt veranderkundig adviseur Annemarie Mars met Jongleren met loyaliteiten, een handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
interview
Leiderschap
25 augustus 2010
Jeroen Ansink
10-14 minuten leestijd
In ‘Lift’ analyseert de Amerikaanse hoogleraar Robert Quinn een psychologische toestand waarin iemand niet alleen zichzelf, maar ook zijn of haar omgeving naar een hoger plan tilt. Voorwaarde is dat de persoon in kwestie tegelijkertijd zowel resultaatgericht is, geleid wordt door innerlijke kracht, gefocust is op anderen, en open staat voor feedback. ‘Het bereiken van‘lift’ is niet gemakkelijk, maar organisaties presteren er significant beter door.’
interview
Werk en loopbaan
25 augustus 2010
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Een handleiding om gelukkig te worden, wil Marc Schabracq zijn boek ‘Wat nu?’ niet noemen. Hij ziet het eerder als een uitnodiging om je leven en jezelf onder de loep te nemen. ‘Wie ben je eigenlijk, wat wil je nu werkelijk, en wat houdt je tegen? Wat zou je nodig hebben om gelukkig te zijn?’
interview
Algemeen management
25 augustus 2010
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Soms is troost bieden belangrijker dan oplossingen aandragen, is de overtuiging van managementadviseur Jeroen Busscher. In zijn nieuwe boek ‘Troost voor werkende mensen’ onderzoekt hij het lijden op de werkvloer en biedt hij troost. ‘Ik heb van nature de neiging mij overal mee te bemoeien, dus moest ik mij tijdens het schrijven steeds inhouden. Maar het was een goede oefening om meer vertrouwen te hebben in anderen. Als adviseur bied ik altijd mijn oplossing, maar je zult het zelf moeten doen. In die zin heeft dit mij geholpen een betere consultant te worden.’
interview
Non-profit
20 augustus 2010
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
Dolf van den Berg doet er niet geheimzinnig over wat hij van bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs vindt: ze zijn zelfgenoegzaam, regelneven pur sang en slagen er mede daardoor steeds weer in innovaties om zeep te helpen. In zijn boek Onderwijsinnovatie: geen verzegelde lippen meer legt hij uit wat er precies mis is. De conclusies zijn hard: onderwijskwaliteit dreigt aan bureaucratie ten onder te gaan en veel docenten zijn van hun beroep vervreemd geraakt. Maar er zijn ook woorden van troost: het kán anders.
interview
Algemeen management
3 augustus 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Onder de aanstekelijke titel Rapportbestrijding bindt trainer en adviseur Michiel Boswinkel de strijd aan met de rapportagecultuur. Er verschijnen te veel en te dikke rapporten die vaak volledig voorbijgaan aan wat de lezer - de opdrachtgever - wil weten. En dat is contraproductief, zegt Boswinkel: ‘Ze kosten tijd, geld, frustratie en papier.’
interview
Algemeen management
30 juli 2010
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Hij is als beeldend kunstenaar via Malgil, zijn prijswinnende ontwerpbureau voor cultuurinterventies, gekomen tot wat hij nu is: zelfstandig consultant organisatiecultuur en schrijver. De boekenkast van Jeroen Busscher.
interview
Inkoop en logistiek
26 juli 2010
Joep Schrijvers
9-13 minuten leestijd
Bij zijn boekenkast met uitzicht over de grootste bouwput van Amsterdam vertelt Walther Ploos van Amstel M&L over zijn loopbaan, de kunst van het schrijven en natuurlijk over zijn grote passie: de moderne Logistiek.
interview
Leiderschap
23 juli 2010
Linda Huijsmans
7-10 minuten leestijd
Otto Scharmer stelt dat sociale vernieuwing vanuit onszelf moet komen. Hij heeft daarvoor een theorie ontwikkeld, Theorie U. Scharmer gaat er vanuit dat structurele, ingrijpende veranderingen in de maatschappij, ons bedrijf of onszelf, alleen mogelijk zijn als die van binnenuit komen. ‘Een moderne leider is een goede luisteraar, niet iemand die bevelen geeft.’
interview
Algemeen management
23 juli 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Het belang van merken neemt af. In plaats daarvan komt de reputatie van bedrijven steeds vaker in de schijnwerpers te staan. Om die zo goed mogelijk uit te laten komen, kunnen bedrijven gebruik maken van een nieuw instrument: internal branding. Het is een optelsom van human resources, marketing en communicatie. Gaby Nedeski schreef er samen met Luc van Beers een boek over: Internal branding 2.0.
interview
Economie
23 juli 2010
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Staat hij symbool voor de nieuwe bankier? Feit is dat Peter Blom, directievoorzitter van de Triodos Bank, duurzamer opereert dan de meeste van zijn collega’s. Zijn opvattingen over de financiële crisis en de lessen die we daaruit zouden moeten trekken, zijn opgetekend in Het nieuwe bankieren. ‘Deze financiële crisis hangt samen met de veel ingrijpender problemen van deze tijd, zoals het klimaatvraagstuk, de energiecrisis en de voedselcrisis.’
interview
Psychologie
21 juli 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ze schrijft columns, populaire artikelen en boeken over alledaagse menselijke eigenaardigheden. Hoe je een eerste indruk van iemand krijgt, hoe je moet slijmen, over het ego dat ons in de weg staat. Ze maakt zich zorgen over ons instinctieve gedrag, dat in de huidige grootschalige samenleving veel schadelijke gevolgen heeft. Haar karakter omschrijft ze echter als pragmatisch en goed gehumeurd. Bij de boekenkast staat psycholoog, schrijver én dierenliefhebber professor Roos Vonk.
interview
Organisatiekunde
21 juli 2010
Linda Huijsmans
7-9 minuten leestijd
Cees Buys is een idealist. Aan de titel van zijn boek lees je dat niet meteen af, maar Opvolging en overdracht kijkt op een originele manier naar een van de grote economische problemen van dit moment: ondernemers die geen opvolger vinden. Hij komt bovendien met een creatieve oplossing.
interview
Economie
19 juli 2010
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
Hij staat bekend als een lastpak die tot vervelens toe gelijk heeft. Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz heeft, na vlammende betogen tegen de uitbuiting van ontwikkelingslanden en de oorlog in Irak, zijn pijlen gericht op de tekortkomingen van de financiële wereld. In Vrije val propageert hij hervormingen in de banksector en ‘kapitalisme met een menselijk gezicht’. ‘Zowel Wall Street als de Amerikaanse regering moeten het vertrouwen met de burger herstellen.’
interview
Algemeen management
18 juli 2010
Dominique Haijtema
14-20 minuten leestijd
Vertrouwen heeft de toekomst, is de stellige overtuiging van trainer Tica Peeman en reputatiedeskundige Mildred Hofkes. Die laatste denkt zelfs dat vertrouwen het geld zal vervangen als belangrijkste ruilmiddel. ‘We gaan naar een tijd waarin wij meer op zoek zijn naar verbinding.’
interview
Leiderschap
15 juli 2010
Eline Crijns
9-13 minuten leestijd
Hij is een veelzijdig persoon die zich niet laat tegenhouden door de gedachte dat hij iets niet kan. Hij is een ervaren leidinggevende, begenadigd tekenaar, fervent striplezer en aangeleerd schrijver. De boekenkast van Frank Schaper.