OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					1
			
Interviews
																	Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
															
							
							
							Pagina 18 van 							2.346 resultaten
						Interview
							
					Organisatiekunde
			
			4 mei 2023
				Fidessa van Rietschoten
									5-7 minuten leestijd
							Op het eerste gezicht hebben het corporate zakenleven en de creatieve en intuïtieve theaterwereld weinig met elkaar gemeen. Regisseur en organisatiesocioloog Juditha Melssen legt met ‘Wat acteurs weten en leiders vergeten’ hun gemene deler uit: de invloed van onze fysieke aanwezigheid. Van stemgeluid tot spreektijd en van contact maken tot de plek aan de vergadertafel. Volgens Melssen is er veel te winnen als we ons meer bewust zijn van onze fysieke aanwezigheid en zintuigen. 
		Interview
							
					Marketing
			
			2 mei 2023
				Hans van der Klis
									6-8 minuten leestijd
							Met haar eerste managementboek Nee zeggen loont stond Jennifer Delano meteen twee weken op de eerste plaats in de Managementboek Top-100. De pr-consultant is al jaren gefascineerd door de vraag waarom ondernemers werken voor klanten die ze eigenlijk niet willen hebben. ‘Met dit soort klanten verdoe je de tijd die je eigenlijk nodig hebt om je droomklant te vinden.’
		Interview
							
					Communicatie en media
			
			28 april 2023
				Jeroen Ansink
									5-6 minuten leestijd
							Presenteren in het openbaar hoeft helemaal niet eng te zijn, stellen sprekerscoaches Gijs Nillessen en Jonas van der Vlugt in ‘Zelfverzekerd spreken’. In het boek bieden ze een methode waarmee iedereen ontspannen en authentiek het podium op kan. ‘Het schouwspel van iemand van vlees en bloed die echt in flow is, dat is fantastisch.’
		Interview
							
					Communicatie en media
			
			26 april 2023
				Bert Peene
									6-9 minuten leestijd
							'Het Communicatie Model compact' van Wil Michels belooft een complete en overzichtelijke aanpak waarin visie, strategie en uitvoering samenkomen. In ons gesprek zegt hij onder meer dat hij verwacht dat communicatiebudgetten flink zullen stijgen. En hij houdt niet van freewheelen. Michels: ‘Communicatie moet altijd ten dienste staan van de organisatiedoelen. Waar ligt het management wakker van en hoe kan communicatie bijdragen om dat op te lossen?’  
		Interview
							
					Internet en social media
			
			21 april 2023
				Bas Hakker
									6-9 minuten leestijd
							Searchmarketingconsultant Bob Hardus schreef met ‘De Google formule’ geen aanklacht tegen de Amerikaanse multinational. Het was zijn ambitie om het businessmodel achter het 25 jaar oude bedrijf bloot te leggen. 
		Interview
							
					Algemeen management
			
			19 april 2023
				Ronald Buitenhuis
									4-6 minuten leestijd
							Een wachtwoord met 8 kleine letters. Iemand die kwaad wil, hackt het direct. 9 kleine letters: 2 minuten voor een hack. Toch zuchten medewerkers als ze weer een e-learning informatieveiligheid moeten doen of weer een wachtwoord moeten wijzigen. Veilig omgaan met informatie is vooral een last. Toch hamert Jan Hoogstra in zijn boek ‘Pas (er)op!’ op bewustwording rond dit thema.
		interview
							
					Algemeen management
			
			17 april 2023
				Hans van der Klis
									7-10 minuten leestijd
							Als we intrinsieke motivatie, eigenaarschap, plezier en willen zo belangrijk vinden, waarom zijn we dan altijd geneigd zelf de regie te nemen? In hun nieuwe boek ‘De oplossingenmachine’ maken Wouter Hart en Thom Verheggen duidelijk wat onze oplossingen en goedbedoelde adviezen bij anderen teweeg brengen. ‘De oplossingenmachine bevestigt voortdurend zijn eigen noodzaak.’
		Interview
							
					Marketing
			
			14 april 2023
				Bas Hakker
									5-7 minuten leestijd
							Al in 2016 schreef de Australische Allan Dib een boek voor kleine ondernemers om aan de slag te gaan met wat simpele marketingprincipes. Het boek werd in vele landen een groot succes en recentelijk volgde de Nederlandse vertaling met de logische naam ‘Een marketingplan van 1 pagina’.
		Interview
							
					Algemeen management
			
			13 april 2023
				Karin de Zwaan
									4-6 minuten leestijd
							Je team tien keer beter maken in één dag. Dat is het idee achter het Teaming Festival op 19 juni in Deventer. Auteurs Hans van der Loo en Patrick Davidson kregen de vraag van de organisatoren van het Kennisfestival of ze die uitdaging aan durfden. Het duo zei ja en formeerde vervolgens met hun eigen droombezetting aan sprekers een goed gevuld dagprogramma. Een dag om met je eigen team aan de slag te gaan met een flink aantal teamingspecialisten en een dag waarop je leert om te teamen. 
		Interview
							
					Mens en maatschappij
			
			11 april 2023
				Bas Hakker
									5-7 minuten leestijd
							Reisondernemer Elske Doets begon in de Coronaperiode BuddyBold, een platform waarmee ze jongeren koppelt aan senioren. Daardoor leerde ze de ouderenzorg een beetje kennen. Wat ze zag viel haar behoorlijk tegen: ‘Mensen zitten in donkere kamers te wachten tot ze dood gaan.’ Ze schreef er een boek over: ‘De leeftijdloze samenleving’.
		Interview
							
					Ondernemen
			
			7 april 2023
				Peter Spijker
									10-14 minuten leestijd
							Succesvolle bedrijven gaan door vier fasen van groei, stelt Wendy van Ierschot in ‘Scale-Ups & Downs’. Elke fase is anders, gaat gepaard met groeipijn en vraagt een andere aanpak.  Ze constateert dat zo lang het bedrijf aan de ondernemer hangt het niet echt kan doorgroeien. Een goede scale-updynamiek ontstaat door sterk leiderschap te combineren met de kunst van het overdragen en loslaten.
		Interview
							
					Organisatiekunde
			
			6 april 2023
				
									4-6 minuten leestijd
							Hoe komt het toch dat zo veel mensen onvoldoende ruimte ervaren om te doen wat hun bedoeling is, op een manier die bij hen past? En hoe komt het dat ze tegelijkertijd van alles doen wat juist niet hun bedoeling is, of het doen op een manier die niet bij hen past? Het zijn vragen die Frank Weijers bezig houden. 
		Interview
							
					Leiderschap
			
			5 april 2023
				Hans van der Klis
									5-8 minuten leestijd
							Saskia Lips en Inge Mink kijken fundamenteel anders naar de manier waarop mensen samenwerken. In hun boek Leidinggevenden zijn contextmakers laten zij zien dat de mens geneigd is samen te werken: dat hoeven we helemaal niet te leren. Sturen op gedrag is daarom niet nodig: samenwerkingsproblemen worden veroorzaakt door de context. ‘Gedrag is altijd functioneel in de context.’
		Interview
							
					Marketing
			
			3 april 2023
				Jeroen Ansink
									5-7 minuten leestijd
							Na Covid en de oorlog in Oekraïne staan ons de komende vijftien jaar nog drie grote schokken te wachten, aldus Bert Van Thilborgh, oprichter van het Belgische adviesbureau Futureproved. In zijn boek Trendsurfing legt hij uit hoe organisaties daar via innovatie op kunnen anticiperen. ‘Als landen het laten afweten, dan bestaat de kans dat bedrijven het stokje overnemen.’
		Interview
							
					Personeelsmanagement
			
			31 maart 2023
				Paul Groothengel
									5-7 minuten leestijd
							Blijven leren op het werk is cruciaal. Maar veel medewerkers hebben helemaal geen trek in cursussen. Ze leren liever op de werkplek. Waarom en hoe je dat het beste doet, beschrijft onderzoeker, adviseur en docent Isolde Kolkhuis Tanke in ‘In de leerstand’. Een gesprek over vakbekwaamheid, de arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid.
		Interview
							
					Leiderschap
			
			29 maart 2023
				Jeroen Ansink
									5-7 minuten leestijd
							Beginnende leiders worden volgens leiderschapscoach Lennart van der Kraan vaak onvoorbereid in het diepe gegooid. ‘Help/Hoera, ik ga leidinggeven!’ moet hen helpen om zich op die nieuwe verantwoordelijkheid voor te bereiden. ‘Weersta de druk om jezelf meteen te laten gelden.’ 
		Interview
							
					Strategisch management
			
			27 maart 2023
				Bert Peene
									8-11 minuten leestijd
							Lidewey van der Sluis deed onderzoek naar de vraag hoe organisaties grenzen verleggen en welke principes en patronen daarbij op organisatieniveau in het oog springen. Het leidde tot een boek: Succespatronen. Een gesprek over leiderschap, talent en de  ‘branddriehoek’ van organisaties. Van der Sluis: ‘Een goede leidinggevende heeft zijn of haar leidingkrijgenden iets te bieden.’
		Interview
							
					Werk en loopbaan
			
			24 maart 2023
				Bas Hakker
									5-7 minuten leestijd
							Met ‘Overleven op de apenrots’ schreef Koen Durlinger een ode aan het kantoorleven. Natuurlijk kun je blijven mopperen over te veel jargon, lastige managers en stroperigheid, maar in zijn boek gaat het om de positieve punten van het werkende leven bij een groot bedrijf - en daar is dus niets mis mee. 
		Interview
							
					Financieel management
			
			22 maart 2023
				Ronald Buitenhuis
									5-7 minuten leestijd
							Negentig procent van de ondernemers groeit niet, terwijl omzet, winst en groei voor het oprapen liggen, betoogt Sander Klos in ‘Turbowinst’. Vijf macro- en 45 microstrategieën zijn voldoende voor elke ondernemer om exponentieel te groeien. Een verhaal over simultaan en snelschaken, Messi versus totaalvoetbal, het bakken van appeltaart als metafoor voor systematisch groeien en de hefboom van marketing die groter is dan de hefboom van sales.  
		interview
							
					Leiderschap
			
			21 maart 2023
				Hans van der Klis
									7-9 minuten leestijd
							In ‘Destructief leiderschap’ confronteert Joost Kampen ons met de eenzijdig positieve kijk op leiderschap zoals die wordt onderwezen en doorgegeven. Kampen, die school maakte met zijn invloedrijke boek ‘Verwaarloosde organisaties’ (2011), vindt dat beschikbare kennis uit onderzoek te weinig doorklinkt in de managementpraktijk ‘Als organisatieveranderaars, bestuurders en managers moeten wij oog hebben voor de donkere kant van organisaties.’