OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 41 van 2.298 resultaten
    interview
    Non-profit
    10 juni 2019
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    Veel verandertrajecten mislukken jammerlijk, omdat de aandacht voor systemen en modellen het wint van de aandacht voor menselijk gedrag. Hoe voorkom je dat?
    interview
    Personeelsmanagement
    6 juni 2019
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Doorlopend feedback geven, focussen op competentie-ontwikkeling en variabel belonen voor het hele team tegelijk, werken veel beter dan medewerkers een individuele bonus geven, stelt Kilian Wawoe, HR-onderzoeker en HRM-docent aan de VU, in zijn boek Het Nieuwe Belonen. ‘Investeer eerder in beter management dan in een hogere beloning.’
    interview
    IT-management / ICT
    4 juni 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    We staan aan de vooravond van de Vierde Industriële Revolutie. Een groot aantal technologieën komt momenteel tot volle ontwikkeling. Hun opkomst gaat leiden tot ingrijpende economische en maatschappelijke veranderingen. In Technologie de baas benoemt Joop Hazenberg een toekomst met ‘menselijke’ robots, zelfrijdende auto’s en volautomatische fabrieken. Hij schetst een volledig gedigitaliseerde maatschappij waar de fysieke en virtuele wereld in elkaar opgaan. Bedrijven die de impact van de nieuwe technologie willen overleven, zullen zich vroeg of laat moeten aanpassen.
    interview
    IT-management / ICT
    28 mei 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    ‘Internet of Things’ (IoT) staat volop in de schijnwerpers. Niet verwonderlijk, want naar verwachting zijn in 2020 circa 95 procent van alle nieuwe producten verbonden met internet. We hebben het dan over ruim vijftig miljard ‘connected’ apparaten. IoT heeft consumenten én bedrijven veel toegevoegde waarde te bieden, stelt Marco Heida in Waardecreatie met het Internet of Things. Bedrijven kunnen met IoT kostenbesparende efficiencyslagen maken en nieuwe businessmodellen genereren. De investeringen zijn gering, want prototypes, testmodellen, sensoren en apparatuur voor IoT kunnen tegen lage kosten worden geleverd.
    interview
    Algemeen management
    26 mei 2019
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Kunst en koken als metafoor voor veranderen. Letterlijk ruiken en ervaren hoe verandering proeft en eruitziet. Het kan. Arend Ardon zal het met anderen laten zien en ervaren tijdens het Veranderkracht-event op 15 november in Driebergen. Een gesprek.
    interview
    Algemeen management
    25 mei 2019
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Eigenlijk is er sinds Thorbecke (rond 1850) bij de overheid weinig veranderd, betoogt succesauteur Menno Lanting. Nog altijd zijn de bestuursorganen gemeenten, provincies, rijk en ministeries. Lanting: ‘Den Haag is beperkt in innovatie.’
    interview
    Personeelsmanagement
    24 mei 2019
    Bas Hakker
    5-8 minuten leestijd
    Rolf Baarda schreef met Agile belonen een boek over de manier waarop moderne werkgevers hun salarishuishouding moeten regelen. Het geheim? Niet zomaar een beetje experimenteren, maar nadenken over de toegevoegde waarde van mensen.
    interview
    Leiderschap
    22 mei 2019
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Management moet weer met beide benen op de grond komen, zegt Henry Mintzberg in Bedtime Stories for Managers. In zijn twintigste boek waarschuwt de Canadese hoogleraar onder meer tegen het kortetermijnsdenken van narcistische leiders. ‘Topbestuurders moeten het ingeramd krijgen dat wat ze doen beschamend is.’
    interview
    Algemeen management
    20 mei 2019
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Organisatiekundigen zien een organisatie graag als een eenheid van mensen, middelen en begrotingen die samen dezelfde doelen willen behalen. Zo vind je het dus ook terug in de vakliteratuur. In werkelijkheid worden organisaties echter gekenmerkt door allerlei vormen van ambiguïteit, waarover in veel gevallen zorgvuldig wordt gezwegen, zo lezen we in Waarom zeggen we niet wat we vinden? Om uiteenlopende redenen en met alle gevolgen van dien. ‘De Cirkel van Openheid’ van Jan Hille Noordhof kan helpen hieraan een eind te maken en te zorgen voor een cultuur van openheid en veiligheid.
    interview
    Algemeen management
    17 mei 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Dolf Jansen is cabaretier. Jitske Kramer schreef het boek Jam Cultures. Over inclusie; meedoen. Samen staan ze – jammend met woorden – op het podium bij het Avondseminar Jam Cultures. Als aangever en afmaker. Vice versa. Dolf is er daarbij niet alleen voor de satire en de lach.
    interview
    Strategisch management
    14 mei 2019
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bij Founders Space begeleidt Steve S. Hoffman startups en organisaties in innovatie. In zijn onlangs in het Nederlands verschenen boek Olifanten laten vliegen – Radicale innovatie in organisaties beschrijft hij wat we van succesvolle startups kunnen leren. ‘Steek niet te veel tijd in een idee, maar liever in het vinden van de juiste mensen.’
    interview
    Algemeen management
    13 mei 2019
    Hans van der Klis
    8-12 minuten leestijd
    Alles transactie van Chiel Liezenberg, Douwe Lycklama en Shikko Nijland is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2019. Dat maakte de voorzitter van de jury Pierre Spaninks op 18 april bekend tijdens het zestiende Managementboekengala in The Boat House in Rotterdam.
    interview
    Verandermanagement
    9 mei 2019
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    ‘We lopen als mieren maar rondjes. Blindelings achter elkaar aan. Totdat we door uitputting omvallen en er gaten in de mierenloop komen. Als we veranderingen op eenzelfde manier proberen door te voeren, wordt het nooit succesvol. Vallen er ook gaten.’ En dus pleit Paul van Scherpenseel in zijn nieuwe boek Wie altijd maar druk is, komt niet vooruit bij veranderingsprocessen voor behalve een managementperspectief ook voor een medewerkersperspectief. ‘En vind een collectief moreel kompas.’
    interview
    Communicatie en media
    8 mei 2019
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Als organisaties in alle facetten agile moeten worden, zoals de managementliteratuur momenteel beweert, kan communicatie niet achterblijven. Dat geldt niet alleen voor de communicatieafdeling en de professionals die daar werken, maar voor het hele denken over de meerwaarde van communicatie in, door en van de organisatie. Betteke van Ruler bedacht daartoe de metafoor van het Communicatiehuis die ze in Communicatie in positie in 3 stappen toelicht. Zelf te ontwerpen door de communicatieprofessionals in constructieve dialoog met iedere collega die aan communicatie doet. Met iedereen dus.
    interview
    Algemeen management
    6 mei 2019
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Ja, nee zeggen is lastig. En toch helpt nee zeggen om de kwaliteit van een product te verbeteren. ‘Nee zeggen helpt bewuste keuzes te maken’, zeggen de auteurs van 50 tinten nee, Robbin Schuurman en Willem Vermaak. Maar nee zeggen bestaat uit diverse gradaties; een pallet aan kleuren waaruit je kunt kiezen. Ofwel: hoe leer je op een effectieve manier nee te zeggen?
    interview
    Algemeen management
    1 mei 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Organisaties die data centraal stellen en inzichtelijk maken, werken op een efficiënte, effectieve én voordelige manier aan een continu verbeterproces. In Datacratisch werken stelt auteur Daan van Beek dat organisaties hun prestaties enorm kunnen verbeteren door slim gebruik te maken van data. Met behulp van datagedreven verbetercirkels brengen ze hun dienstverlening op een hoger plan tegen een fractie van de eerder gemaakte kosten. Bovendien krijgen mensen met datacratisch werken de regie terug in organisaties, want besluiten zijn voortaan gebaseerd op feiten en niet langer op meningen of gevoelens.
    interview
    Personeelsmanagement
    29 april 2019
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    De Nederlandse arbeidsmarkt is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Om niet alleen studenten in het hbo maar ook managers in de praktijk inzicht te geven in het hoe en het waarom, stelde arbeidssocioloog en beleidsonderzoeker Fabian Dekker Theorie en praktijk van arbeid samen. ‘De wereld van werk zit helemaal niet zo complex in elkaar, we maken veel dingen moeilijker dan ze zijn.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    23 april 2019
    Bas Hakker
    7-10 minuten leestijd
    Mark Tigchelaar schreef met Focus Aan/Uit alweer zijn vijfde boek. Het gaat erover dat wij ons als mensen te veel laten afleiden, door anderen, maar vooral door onszelf. Tigchelaar studeerde neuropsychologie en geeft met Focus Academy trainingen aan het bedrijfsleven over, jawel, focus.
    Interview
    Algemeen management
    17 april 2019
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Professionele identiteit is het vergeten hart van de professionele ontwikkeling. Aldus Manon Ruijters in haar veelbesproken boek Je Binnenste Buiten. Aan overtuigingskracht heeft het haar en haar collega-auteurs sindsdien niet ontbroken, maar de praktische toepassing van de theorie bleek niet eenvoudig. Daarom verscheen drie jaar later een werkboek dat geen werkboek mag heten, maar dat getuige de ondertitel (werken aan je professionele identiteit) toch wel zo is bedoeld: Mijn Binnenste Buiten.
    interview
    Organisatiekunde
    15 april 2019
    Bas Hakker
    8-11 minuten leestijd
    Het boek Kern van de zaak gaat over de manier waarop je als organisatie waardevol kunt zijn en blijven voor je klanten. We spreken auteur Maaike Vrenken over haar interessante filosofie die verder gaat waar het Rijnlandse model stopt. ‘Waar het mij om gaat is dat je het écht meent, dat het jou om de klant gaat, en dat je die intentie omzet in concrete daden’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden