OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 50 van 2.298 resultaten
interview
Ondernemen
23 februari 2018
Jelle Drijver
Top Trends voor ondernemers! Het boek geschreven door Willem Overbosch in samenwerking met diverse interessante ondernemers. Jelle Drijver sprak hem in zijn eigen café de zaak (bij hem op de zaak).
interview
Leiderschap
22 februari 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Teams van leidinggevenden nemen zeker in moeilijke tijden niet altijd de juiste beslissingen. Uit verbazing en verwondering over dit verlies aan potentieel schreven Etienne van Oosten en Jeanette Harmsen het boek Discipline en lef.
interview
Leiderschap
21 februari 2018
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Bij veranderprocessen draait alles om samenspel. Dat stelt wetenschapper en adviseur Jaap Boonstra. Managers hebben volgens hem vaak angst om zaken los te laten. ‘Veranderen is een continu zoekproces, waarbij je samen veel plezier kunt beleven.’
interview
Ondernemen
19 februari 2018
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
In De zaak Organon- Geneesmiddelen in de greep van bedrijvenpoker beschrijft Jack Burgers, hoogleraar grootstedelijke vraagstukken (EUR) en Ossenaar, samen met hoogleraar sociologie (EUR/CESSP) Johan Heilbron en zes masterstudenten hoe de Brabantse geneesmiddelenfabriek Organon de wereld veroverde met ‘de pil’ en onder AkzoNobel-ceo Hans Wijers ten prooi viel aan het Angelsaksische aandeelhouderskapitalisme.
interview
Leiderschap
15 februari 2018
Douwe van Randen
4-6 minuten leestijd
Er is bijna geen boek dat vertelt hoe je leiderschap moet ontwikkelen. Daarom schreef leiderschapsexpert Joël Aerts daar een boek over. Want volgens Aerts kan iedereen leiderschap ontwikkelen. Een Q&A met deze dynamische auteur.
interview
Juridisch
12 februari 2018
Lex van Almelo
4-6 minuten leestijd
‘Organisaties verwachten steeds meer van juridische afdelingen, terwijl die nauwelijks meer middelen krijgen,’ zegt Ivar Timmer, senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. In Legal Management – realiseren van juridische kwaliteit beschrijft hij met lector Arnt Mein en andere auteurs voor welke uitdagingen juristen van bedrijven, overheden en advocatenkantoren staan en wat er van hen wordt verwacht. ‘Een moderne juridische professional moet meer hebben dan alleen juridische inhoud.’
interview
Ondernemen
8 februari 2018
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Lean ondernemen is niet alleen relevant voor startups maar ook voor gevestigde bedrijven, zegt Eric Ries in De startup-methode. Om te overleven in de 21ste eeuw moet elke organisatie een managementsysteem ontwerpen dat de kiem van zijn eigen evolutie in zich draagt. ‘Een ideëenbus is precies het tegenovergestelde van wat ik betoog.’
interview
Algemeen management
6 februari 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Waarom hebben we vaak geen oog voor kansen, zelfs niet als we er met onze neus bovenop staan? Adriaan Wagenaar stelt in Groot Denken dat we als volwassenen vast zitten in beperkende denkpatronen. We zijn verleerd om groot te denken, een vermogen dat kinderen en succesvolle ondernemers wél hebben. Zij doen dit met een open geest, verbeeldingskracht en vindingrijkheid. De auteur toont aan dat je groot denken kunt ontwikkelen door vertrouwde denkstappen los te laten, zodat je weer verbinding krijgt met je eigen bron van mogelijkheden.
interview
Algemeen management
2 februari 2018
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De wereld van morgen schetst trendwatcher Richard van Hooijdonk de impact die technologie heeft op ons leven, wonen en werken. Binnen twintig jaar brengt een robot onze kinderen naar bed, komt ons eten uit een voedselprinter en voorkomt een chip in ons lichaam dat we ziek worden. En werk? Dat hoeft straks niet meer, want we krijgen allemaal een basisinkomen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
31 januari 2018
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Bert van Dijk schreef Begin bij jezelf, waarin hij beschrijft hoe gedachten gedragsverandering in de weg kunnen staan – en hoe je voorbij die gedachten kunt komen. ‘Als je je vinger niet legt op die gedachten, dan kun je allerlei managementtools gebruiken en management strategieën opstellen, maar dan kom je er nooit.’
interview
Algemeen management
30 januari 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Tien jaar geleden brak de crisis uit. Over de hoofdoorzaak waren de meeste mensen het snel eens: het Anglo-Amerikaanse aandeelhoudersdenken. Automatisch kwam het volle licht op het Rijnlandse gedachtengoed te staan. Want zou deze management-tegenhanger een goed alternatief zijn? Jaap Peters maakt de balans op.
interview
Strategisch management
29 januari 2018
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
De marktconcentratie van Facebook, Google, Amazon en Apple begint zorgwekkende proporties aan te nemen, zegt NYU-professor en serie-ondernemer Scott Galloway in zijn boek De vier. Elk bedrijf streeft naar de magische beurswaarde van een biljoen dollar, met alle maatschappelijke ontwrichtingen vandien. ‘De verantwoordelijkheid voor onze nationale veiligheid hoort bij onze mariniers te liggen, níet bij Mark Zuckerberg.’
interview
Algemeen management
26 januari 2018
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Door de lens van technologie kijken naar ontwikkelingen op sociaal, maatschappelijk en economisch gebied. Dat is wat stand-up filosoof Martijn Aslander het liefste doet. ‘Al experimenterend ontdek ik hoe je zonder geld en zonder papier dingen in beweging kunt krijgen.'
interview
Algemeen management
25 januari 2018
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
David Marquet is de man achter intent-based leadership, een verrassend effectief model dat volgers omvormt tot leiders. Op 17 mei 2018 spreekt hij op Agile Leadership Europe in Amsterdam.
interview
IT-management / ICT
24 januari 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De Data-economie schrijft hoogleraar Viktor Mayer-Schönberger dat big data de rol van geld en prijs gaat overnemen als belangrijkste indicator voor de markt. Bedrijven die als een marktplaats opereren, blijken veel beter te functioneren dan de traditionele hiërarchisch gestructureerde ondernemingen. Maar die ontwikkeling is niet zonder gevaar, zegt hij. Het gebruik van big data moet aan strakke regels worden onderworpen.
interview
Financieel management
24 januari 2018
Anna Vandenabeele
5-6 minuten leestijd
Van het zoeken naar een aandeelhouder tot het ophalen van geld. Wat komt er allemaal bij kijken als je op zoek bent naar financiering voor jouw onderneming? Nathalie De Ceulaer, CFO en auteur van het boek What the fund? doorloopt met ons het financieringsproces.
interview
Marketing
23 januari 2018
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Paul Postma schreef met collega’s het Handboek Marketing 4.0, digital data-driven-direct. ‘Basisconcepten die juist heel waardevol zijn in de digitale wereld ontsnappen aan de aandacht.’
interview
Algemeen management
22 januari 2018
Dixie Dansercoer
5-7 minuten leestijd
Je doel bereiken, daarvoor heb je kracht en doorzettingsvermogen nodig. Je moet zelfs soms je grenzen durven verleggen. Maar hoe doe je het? En vooral, is het voor iedereen weggelegd? Om dit te ontdekken gingen we in dialoog met avonturier en poolreiziger Dixie Dansercoer, auteur van het boek Empowering Outperformance.
interview
Verandermanagement
18 januari 2018
Anna Vandenabeele
7-9 minuten leestijd
Innovatie: het lijkt soms alleen maar weggelegd voor ingenieurs of start-ups. Maar wist je dat er voor jouw bedrijf nog een rijkdom aan informatie ligt, klaar om opgegraven te worden. Yoav Nir, uitvinder van ClickShare en auteur van het boek Game-changing Innovation, vertelt over de vele mogelijkheden van innovatie.
interview
Ondernemen
15 januari 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
De markt bepaalt uiteindelijk jouw succes als ondernemer. Dit is de rotsvaste overtuiging van Edward Nagel. In Maandagmorgen staat alles op z’n kop! laat hij daarom zien hoe je met een planmatige en gecalculeerde aanpak de markt naar je hand zet. Door informatie te verzamelen en scenario’s op te stellen, kun je de eigen bedrijfsresultaten beter voorspellen. Je versterkt bovendien je marktkracht en daarmee het vermogen om klanten langdurig aan je te binden.