OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 68 van 2.298 resultaten
interview
Leiderschap
9 april 2015
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Don Quichot kon niet zonder Sancho Panza en Sherlock Holmes was afhankelijk van het voorwerk van Dr. Watson. Volgers zetten leiders in het licht, maar andersom moet leiders volgers voeden om organisaties te ontwikkelen. Sterker nog: volgerschap is veel meer dan de tegenhanger van leiderschap. Het is er ook een onderdeel van, stelt trainer/coach Caroline Perrée in haar boek Volgen voor gevorderden.
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 april 2015
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
Altijd bereikbaar zijn, multitasken, open kantoren waar iedereen elkaar kan horen... Ons denkende brein staat onder druk, en dat heeft gevolgen voor onze productiviteit, creativiteit en gezondheid. Dat stelt Theo Compernolle in zijn Ontketen je brein. Een gesprek over reflexbreinen, opbergtijd en batch processing.
interview
Organisatiekunde
30 maart 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
‘Organisaties laten zich te veel leiden door systemen; laten zich gijzelen door wetten en regels en veronachtzamen de ziel van de organisatie.’ Wouter Hart, auteur van het succesvolle boek Verdraaide organisaties, zal op het gelijknamige event op 15 december vertellen hoe je de ‘pijl’ in de gewenste richting kunt draaien.
interview
Communicatie en media
24 maart 2015
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Kiki Verbeek helpt zelfstandige professionals overtuigend onder woorden te brengen wie zij zijn en wat zij te bieden hebben. In Waarom iedereen luistert als je over seks praat beschrijft zij alvast tien manieren waarop dat kan.
interview
Leiderschap
23 maart 2015
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
De roep om een krachtiger en meer dienstverlenende overheid stelt hoge eisen aan leidinggevenden in alle echelons. Volgens Henk Doeleman, Herman Fijn, Nico Helder en Jos Kok zal het bekende instrumentarium dan ook grondig herzien moeten worden. In hun boek Leiderschap in de publieke sector (‘Over richting geven en ruimte laten bij verandering’) geven zij de handvatten die nodig zijn om zowel individueel als collectief de huidige en komende uitdagingen aan te gaan.
interview
Organisatiekunde
18 maart 2015
Justin van Lopik
7-10 minuten leestijd
‘Elke branche of organisatie met onzekerheden, veranderingen en een overkill aan protocollen heeft baat bij risicogestuurd werken.’ Aldus Martin van Staveren, auteur van het boek Risicogestuurd werken in de praktijk. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, niet in de laatste plaats omdat ‘risico’ een subjectieve perceptie is. Wat voor de een een risico is, is voor de ander een kans. Maar zo betoogt Van Staveren, door nu het begrip risico centraal te stellen, ontloop je die subjectiviteit en kun je er objectief omgaan.
interview
IT-management / ICT
18 maart 2015
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
‘Hoe meer data we bereid zijn te delen, hoe meer mogelijkheden er komen om de wereld te verbeteren,’ denkt Sander Klous, hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam. Hij gelooft heilig in de potentie van zijn onderwerp. Maar van de bedreigingen die ervan uitgaan, is hij zich ook terdege bewust. In Wij zijn Big Data beschrijft hij mogelijke oplossingen voor deze problematiek.
interview
Organisatiekunde
17 maart 2015
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
In wat alweer hun derde boek samen is, laten Leike van Oss en Jaap van 't Hek zien hoe mensen hun werkpraktijk organiseren en hoe managers en veranderaars daarop kunnen aansluiten met een scala aan interventies. Naar aanleiding van dit Onderweg een dubbelinterview, over hun visie op de veranderkunde en over de plaats die zij binnen dat vak innemen.
interview
Marketing
17 maart 2015
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Bricks of clicks? Allebei hooguit half goed, zegt Gino Van Ossel. De Belgische hoogleraar Retail & Trade Marketing vindt dat niet de winkel centraal moet staan maar de klant. In zijn nieuwste boek legt hij uit waarom en laat hij zien hoe. Een vraaggesprek over zijn antwoord op e-commerce: Omnichannel in retail.
interview
13 maart 2015
Justin van Lopik
8-12 minuten leestijd
Wat beweegt de leerkracht ten diepste? Docent en theoloog drs. Bill Banning miste binnen het onderwijs de reflectie op die vraag, en ging zelf op onderzoek uit. Dat resulteerde in een proefschrift: Leraren, wat boeit jullie?
interview
Algemeen management
12 maart 2015
Paul Groothengel
8-11 minuten leestijd
Na achttien maanden schrijven ‘in een spartaanse ruimte’, verrast antropoloog en journalist Joris Luyendijk met zijn boek Dit kan niet waar zijn. Het boek was direct een onverbiddelijke bestseller. Zijn conclusies zijn schokkend. ‘Bankiers hebben echt het idee dat ze 120 rijden op een snelweg waar je maximaal 120 mag rijden.’
interview
Algemeen management
11 maart 2015
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Vastgoedtycoon en luchtvaartondernemer Erik de Vlieger was hard op weg de Nederlandse Richard Branson te worden, totdat het Openbaar Ministerie hem op de korrel nam voor een afpersingszaak. Onterecht, bleek later. Hij kreeg een excuusbrief van het OM en werd gezuiverd van alle blaam. Maar de schade was al geleden: minimaal 80 miljoen euro lichter heeft hij nu een autobiografie geschreven: Tot hier en nu verder. ‘Ik zit soms tegen het hysterische aan.’
interview
Marketing
10 maart 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het internet geeft bedrijven een totaal nieuwe mogelijkheid om merkloyaliteit op te bouwen, zegt de Amerikaanse denker Nir Eyal. In Hooked legt hij uit hoe ondernemingen klanten verslingerd kunnen maken door op een verantwoorde wijze in te spelen op dezelfde psychologische factoren die gokken ook zo verslavend maken. ‘Facebook of Instagram hoeven geen cent uit te geven aan marketing.’
interview
Marketing
9 maart 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Auteur, docent, ondernemer en spreker Patrick Petersen spreekt bij zijn lezingen en cursussen weleens managers die de weg kwijt lijken te zijn in het nieuwe marketinglandschap. Maar pasklare antwoorden zijn er helaas niet. Het is anno 2015 een constant schakelen voor de marketeer waarbij het draait om content, beleving en engagement in plaats van producten met gekochte aandacht door de strot van een consument douwen.
interview
Organisatiekunde
6 maart 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
We kunnen veel leren van oude stammen uit verre landen. Op kantoor voeren we dagelijks letterlijk stammenstrijdjes uit, bedrijfsfeesten lassen we kostentechnisch af terwijl het juist hét moment is om weer even tot elkaar te komen. Zoals ze bij de slachting van een varkentje in de Filippijnen doen.
interview
Algemeen management
6 maart 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Soms zijn we op ons best als we iets voor de eerste keer doen, zegt Liz Wiseman in Rookie Smarts. Beginnelingen zijn niet alleen onbevangener, energieker en wendbaarder dan oude rotten, ze zijn ook meer genegen om de hulp van anderen in te roepen. Mensen die op de toppen van hun kunnen presteren zijn bovendien collegialer en melden zich minder vaak ziek. ‘Het tegengif tegen een burnout is niet een lagere werkdruk, maar juist moeilijker werk.’
interview
Verandermanagement
5 maart 2015
Ger Post
5-6 minuten leestijd
Twintig jaar ervaring met verandering bundelde organisatiepsycholoog Steffan Seykens (samen met Guido van de Wiel) in het boek Cirkel van verandering. Behalve dat hij in het boek een nieuwe theorie over gedragsverandering onthult, beschrijft Seykens de werkvorm Intention Circles die hij al meer dan duizend keer met succes uitvoerde. ‘Een gedragsverandering moet doorleefd worden.’
interview
Algemeen management
4 maart 2015
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Na Een zaak van fans en Een zaak van zacht werken heeft Ellen de Lange-Ros met Een zaak van geld een trilogie voltooid. Het nieuwe deel geeft mensen inzicht hoe ze te vaak onbewust en vanuit emotie met geld omgaan. ‘Mensen, en zeker ZZP’ers, kunnen bewuster kiezen.’
interview
Organisatiekunde
27 februari 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Ook tijdens de crisisjaren groeide AFAS Software met double digits. Hoe dat kan? Succesfactoren zijn: happy medewerkers, het ontbreken van secretaresses, humor en een extreme focus op de klant, zegt CEO Bas van der Veldt.
interview
Psychologie
24 februari 2015
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Hoogleraar Roos Vonk staat in maart op de bühne tijdens een event van Managementboek.nl. Ze zal managers praktische handvatten bieden uit de sociale psychologie. ‘Ga je er dood van? Nee? Dan kan je het wel proberen hè?’