OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 43 resultaten
recensie
Organisatiekunde
19 september 2011
Joost van Driessen
Paul van den Brink en Rosan Gompers hebben een boek samengesteld over 'De kunst van het nieuwe werken'. Het is een compilatie van cases van bedrijven die hiermee ervaring hebben en die met anderen willen delen. De ervaringen zijn geordend aan de hand van een theorie van de schrijvers die verder gaat dan wat gebruikelijk is.
recensie
Organisatiekunde
4 augustus 2011
Joost van Driessen
Het colofon van 'Slow Management: 100 jaar Taylor' vermeldt dat Frederick Winslow Taylor aan dit nummer heeft meegewerkt. Dat moeten we niet te letterlijk nemen. De befaamde managementgoeroe is in 1915 overleden. Zijn beroemde boek 'The Principles of Scientific Management' is in 2011 honderd jaar oud geworden. Reden genoeg voor Slow Management om Taylor te gedenken met een themanummer.
recensie
Algemeen management
4 augustus 2011
Joost van Driessen
Suzanne Turner heeft 'Het zwarte boekje voor managers' samengesteld. In haar inleiding geeft ze aan dat niemand dit boek zou moeten lezen. Zeker managers niet, want die kampen al met een tekort aan tijd. Is dit dan zo'n boek wat maar beter niet geschreven had kunnen worden, zodat de bomen waar het van gemaakt is hadden kunnen bijdragen aan een beter leefklimaat?
recensie
Strategisch management
7 juli 2011
Joost van Driessen
3-4 minuten leestijd
Volgens de filosofen Jan Hoogland en Maarten Verkerk is er een toenemende behoefte aan 'zingeving op de werkvloer'. Dat komt omdat de belangstelling voor traditionele sociale structuren, zoals kerken en verenigingen, afneemt. Bedrijven krijgen dan een grotere rol als het gaat om sociale gemeenschap.
recensie
Algemeen management
16 juni 2011
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.
recensie
Advisering
14 februari 2011
Joost van Driessen
Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma beogen met het boek 'Leren adviseren' de state of the art op adviesgebied te presenteren. Ze doen dat door de resultaten van jarenlang onderzoek samen te vatten in één boek. De afzonderlijke hoofdstukken (hoofdthema's genoemd) laten zich prima los van elkaar lezen. Als bonusmateriaal geven de schrijvers ook enkele instrumenten die gebruikt kunnen worden in opleidingen van adviseurs.
recensie
Algemeen management
25 januari 2011
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Met zijn boek 'Het Doel' verwierf Eliyahu Goldratt de goeroestatus. Het dikke jongetje bepaalde het tempo van de padvinderstocht, een heldere illustratie van de 'Theory of Constraints'. Die theorie is erg belangrijk geweest bij het (her)ontwerp van vele productieprocessen. Het nieuwste boek van Goldratt verlegt de grenzen naar de retailsector. 'Dat is toch duidelijk?' is een businessroman: Een belangrijke managementtheorie verpakt in de vorm van een roman.
recensie
Projectmanagement
10 november 2010
Joost van Driessen
2-4 minuten leestijd
Het 'Zakboek geslaagd projectmanagement' is volgens de schrijvers Jacques Dierick en Marijke van Biezen een handzaam boek voor iedereen die zich bezighoudt met projectmanagement. Om het kaf van het koren te scheiden kunnen deze mensen zich laten certificeren door de International Project Management Association (IPMA). Het boek bevat de benodigde kennis voor die certificering. Dat zijn forse beloftes, maar wat maakt het boek daarvan waar?
recensie
Verandermanagement
1 november 2010
Joost van Driessen
Pierre van Amelsvoort en Herman Kuipers splitsen een verandertraject in twee delen: het veranderproces en het (inhoudelijke) ontwerp van de uitkomst van de verandering. Het luisterboek 'Vormgeven aan de interne organisatie' gaat over het ontwerp van de organisatie. De nadruk ligt op de flexibele organisatie. Het luisterboek is het negende deel uit een reeks van twintig cd's die samen 'De verandermanagementbox' vormen.
recensie
Projectmanagement
12 oktober 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Veel boeken over projectmatig werken bevatten methoden die moeten leiden tot een effectief project. Stap voor stap wordt het beoogde eindresultaat bereikt. Stef de Bont noemt dit 'projecteffectiviteit'. In zijn boek 'Persoonlijke effectiviteit in projecten' vult hij de bekende methoden aan met diverse hulpmiddelen om projectmedewerkers te ondersteunen. Een project resulteert dan niet alleen in een goed projectresultaat, maar ook in persoonlijke groei van de projectmedewerkers.
recensie
Projectmanagement
11 oktober 2010
Joost van Driessen
Om de kans op succes van een project zo hoog mogelijk te maken, streeft IPMA Nederland er naar om het professionele gedrag van projectmanagers te ontwikkelen. Daartoe is een certificeringsstelsel opgezet waarbij per niveau de te vertonen competenties zijn gedefinieerd. Die competenties zijn in de Nederlandse Competentie Baseline (NCB) vastgelegd. De Nederlandse vertaling van de NCB (versie 3) onder redactie van Paul Hesselman en Ine Groen-Waterreus is belangrijk examenmateriaal voor de IPMA-examens.
recensie
Projectmanagement
27 september 2010
Joost van Driessen
In veel projecten krijgt het zoeken naar beren op de weg veel aandacht. Dat komt door een overdreven focus op methodische aspecten en risicomanagement. Het boek 'Projectmatig werken: de basis' breekt met jarenlange tradities door de nadruk te leggen op succes en niet op methoden en risico's. Omdat ervaringen van projectmanagers centraal staan, is het een 'evidence based' aanpak. De theorie is ondersteunend, niet leidend.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 september 2010
Joost van Driessen
Waar is de tijd dat je op een borrel kwam om gezellig met anderen bij te praten? Tegenwoordig staan veel van dergelijke bijeenkomsten in het teken van netwerkgesprekken. Nu de zakenwereld het lokale niveau ontstegen is, is die beweging ook niet meer tegen te gaan. Dat kun je leuk vinden of niet, het is een gegeven. Gerard de Gier leert ons hiermee om te gaan in 'Netwerken doe je zo!'
recensie
Algemeen management
9 augustus 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Voor een deugdelijk onderzoek is een goede kennis van onderzoeksmethodologie nodig. Regelmatig laten onderzoekers zich verleiden wat sneller naar een gedoodverfde conclusie te redeneren om uitgebreid en saai onderzoek te voorkomen. Ben Baarda heeft over het onderwerp 'onderzoeken' een laagdrempelig boek geschreven: 'Dit is onderzoek!' Lees het boek en je weet hoe je een goed onderzoek moet opzetten en uitvoeren en hoe je het nog leuk gaat vinden ook…
recensie
Algemeen management
9 augustus 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Een aantal jaren geleden verscheen van Marijn Mulders het boek '75 Managementmodellen'. Onder het motto 'nu nog completer' is het aantal modellen opgehoogd tot 101 managementmodellen. Dat zijn meer modellen dan in concurrerende boeken aan de orde komen. Maar maakt 'meer' wel het verschil, of wordt dat bepaald door andere factoren?
recensie
Marketing
6 augustus 2010
Joost van Driessen
Wat is het nut van geschiedenis voor onze toekomst? Sinds hun middelbare schooltijd stellen veel mensen die vraag al. De meeste managers zullen er niet bij stil staan wat geschiedenis voor de toekomst van hun bedrijf betekent. Stoffige historici spelen hooguit een bijrol in een ver staforgaan. Ries Roowaan geeft aan waarom historie zo belangrijk is. Hij schrijft daarom een 'A business case for business history'. Bedrijfsgeschiedenis moet gezien worden als bron van opbrengsten wordt en niet als kostenpost.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 juni 2010
Joost van Driessen
3-4 minuten leestijd
In de televisieserie The Mentalist lost Patrick Jane de ene misdaad na de andere op. Hij gebruikt daarvoor maar één wapen: zijn observatievermogen. Marc Salem doet hetzelfde, als bijbaantje bij de politie van New York. In zijn boek 'De geheimen van non-verbale communicatie' leert hij ons hoe je dergelijke kunstjes kunt uithalen. De vaardigheden zijn niet alleen handig bij het oplossen van misdaden, maar ook in een zakelijke omgeving.
recensie
non-profit
12 mei 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Op het eerste gezicht is het boek 'Barack Obama en de kunst van de politieke toespraak' niet iets om op een zonnige middag te lezen. Het boek zal daarom misschien geen groot publiek trekken. Dat is erg jammer, want de kennis uit het boek is ook voor anderen dan doorgewinterde politicologen bruikbaar. Marketeers, managers, adviseurs en andere beroepsredenaars kunnen er veel van leren. Laat u niet afschrikken, maar geniet van de boeiende analyse van hoogleraar Hans de Bruijn.
recensie
Advisering
29 maart 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
De kennis die bedrijven nodig hebben, zit in de hoofden van professionals. Deze kennis moet van het hoofd van die expert naar het hoofd van de geadviseerde. In 'Overtuigend adviseren' gaat Bert Ruck dieper in op een aantal vaardigheden die essentieel zijn bij het optreden als adviseur. De opbouw van zijn betoog is logisch en gestructureerd, wat juist die professionals erg zal aanspreken.
recensie
Non-profit
16 februari 2010
Joost van Driessen
De titel 'De overheid is ook maar een mens' klinkt verontschuldigend: neem het de overheid niet kwalijk dat ze zo bureaucratisch is. Een zin die niet direct aantrekt als uw vijfde pasfoto toch nog wat teveel glimlach bevat en daardoor niet bruikbaar is voor in uw paspoort. Gelukkig is de burger niet het publiek van dit boek van Jan de Kramer. Het is bestemd voor 'medewerkers, managers en bestuurders in bureaucratische organisaties'. Het onderwerp 'bewustwording' staat centraal.