OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 223 van 19.523 resultaten
recensie
Algemeen management
15 januari 2021
Annemieke Figee
3-4 minuten leestijd
Na hun succesvolle eerste boek over het thema Psychologische veiligheid, komen Hans van der Loo en Joriene Beks met een vervolg: Veldgids psychologische veiligheid.
column
Algemeen management
15 januari 2021
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
De wereld is door Covid-19 in korte tijd fundamenteel veranderd, schrijft Scott Galloway in Post Corona. Ontwikkelingen die al een tijdje gaande waren, zoals video-vergaderen en boodschappen doen via het internet, zijn in de lockdown gemeengoed geworden. Deze transformatie zal zich voortzetten: de verwachting is dat voor elke sociale, persoonlijke en zakelijke trend de klok tien jaar vooruit is gezet.
recensie
Ondernemen
14 januari 2021
Renée Braken-Krol
3-4 minuten leestijd
Zakendoen op gevoel, het intuïtiemodel als basis voor succes heeft mij concrete handvatten en inzichten gegeven hoe je hier praktisch en direct mee aan de slag kan.
recensie
Algemeen management
14 januari 2021
Niels van Gorp
2-3 minuten leestijd
De laatste jaren interesseer ik me nogal voor persoonlijke ontwikkeling en heb ik een enorme nieuwsgierigheid ontwikkeld naar wat er allemaal geschreven en gedacht wordt. Die benieuwdheid dreef me richting het boek van Annemiek Douw.
interview
Werk en loopbaan
14 januari 2021
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
De ervaren loopbaancoach Marlène Langbroek schreef het boek Wat wil ik nu echt? Ze introduceert een loopbaanstrategie waarmee je niet alleen een nieuwe baan vindt, maar een nieuwe bestemming van je leven.
preview
Algemeen management
14 januari 2021
Anton Scheffers
3-4 minuten leestijd
In Waarom zelfs de beste teams ontsporen beschrijft Anton Scheffers waarom het zo vaak mis gaat in teams, wat je daar aan kunt doen, en waaraan je een gezond team kunt herkennen. Hij geeft heldere inzichten en praktische handvatten om preventief aan een goede teamconditie werken.
recensie
Marketing
13 januari 2021
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Met Why winners give it all heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/ Marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen.
nieuws
Algemeen management
13 januari 2021
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Zojuist de is de januari editie van Management Summaries verschenen. Met de volgende vier samenvattingen: De Vanzelforganisatie van Simon van der Veer, Duurzaam kapitalisme van Willem Schramade, Bouw een succesvolle online marktplaats van de auteurs Wout Withagen & Joost Gielen, ten slotte Extreem eigenaarschap van ‘ervaringsdeskundigen’ (navy seals!) Jocko Willink en Leif Babin.
preview
Persoonlijke effectiviteit
13 januari 2021
Judith Steinmeier
3-4 minuten leestijd
Judith Steinmeier neemt je in De wakkere professional mee aan de hand van je gedachten, woorden en daden. Werk je aan een van deze drie pijlers, dan kun je magie verwachten - want je gedachten vormen je woorden en uiteindelijk je daden. Een preview.
recensie
Communicatie en media
13 januari 2021
Geert Vandamme
1-2 minuten leestijd
De taal die je gebruikt is als de kleding die je draagt. Je schept er een beeld van jezelf mee naar je omgeving. Het is dus van groot belang om correct en goed opgebouwde teksten de wereld in te sturen.
recensie
Internet en social media
12 januari 2021
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Voor iemand die zelden thrillers leest was ik opvallend snel gegrepen door het verhaal van Steven Van Belleghem - bekend van managementboeken als When digital becomes human - in Eternal. Bij hoofdstuk 2 om precies te zijn.
preview
Marketing
12 januari 2021
Karel Demeester
3-4 minuten leestijd
Als je begrijpt hoe die relaties tot stand komen tussen de mens en zijn omgeving en hoe men hieruit voldoening en zingeving put, dan kun je erop ingrijpen. Act human biedt marketeers de holistische mensvisie die tot dit begrip kan leiden. Een preview.
recensie
Organisatiekunde
12 januari 2021
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Cultuur is een glibberig onderwerp waar veel mensen in organisaties liefst met een grote boog omheen lopen. Moet je tegen je zin iets veranderen in je organisatie, noem het dan cultuurverandering. Dan weet je zeker dat het niets wordt.
recensie
Coaching en trainen
11 januari 2021
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Zaaltjesleed, wie heeft er geen beeld bij? Een zaaltje met deelnemers achter tafels in een U-vorm, de beamer zoemt en tovert de zoveelste powerpointslide tevoorschijn... aan het eind van de dag gaat iedereen duf naar huis en over tot de orde van de dag.
interview
Leiderschap
11 januari 2021
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Een groeiend aantal bedrijven kiest voor zelforganisatie om wendbaar in te kunnen spelen op een steeds sneller veranderende omgeving. Bij het invoeren van zelforganisatie doorloopt een organisatie een aantal verschillende fasen. En bij elke fase past een ander soort leiderschap. Want zelfsturende organisaties hebben geen managers nodig, maar wel goede leiders. Echte leiders gezocht van Lydia Bos is (naar eigen zeggen) ‘hét handboek voor bedrijven en instellingen die een succesvolle, blijvende transitie willen maken naar zelforganisatie’. Ze geeft in haar boek aan welke leiderschapsstijl je in de opeenvolgende implementatiefases het beste kunt toepassen, benoemt essentiële randvoorwaarden en geeft praktische handvatten.
recensie
11 januari 2021
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
Vijf liter, negen pintjes, dat is de hoeveelheid Bloed die de ganse dag door ons lijf stroomt. Dit bijzondere sap is iets unieks, een combinatie van sterrenstof en de zee. Bloed fascineert. Datzelfde kan gezegd worden over dit geweldige boek van Rose George.
preview
Algemeen management
11 januari 2021
2-3 minuten leestijd
Wendbaarheid staat in veel organisaties hoog op de agenda. Maar er effectief mee aan de slag gaan, is vaak een worsteling. Zeker in turbulente tijden waar het al lastig genoeg is om alle ballen in het dagelijks werk in de lucht te houden.
preview
Marketing
8 januari 2021
Christine van der Linden
2-3 minuten leestijd
Steeds meer bedrijven zien in eigen content dé manier om met klanten te communiceren. Juist in een tijd waarin de communicatie toeneemt en maatschappelijke ontwikkelingen in hoog tempo voorbijkomen, is het belangrijk om als merk consistent en helder te communiceren.
recensie
Leiderschap
8 januari 2021
Sylvie van der Haar
3-4 minuten leestijd
Strategische langetermijnplannen blijken in de snel veranderende wereld waarin we leven geen houvast meer te bieden. Als de grond onder je voeten verschuift en alle regels veranderen terwijl je het spel speelt, is vooral een stevige basis onontbeerlijk.
achtergrond
8 januari 2021
Marjan Maandag
2-3 minuten leestijd
Oude boeken, nieuwe boeken... er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega's Liza, Fred, Karin en Marjan welk boek hen pakte.