OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 715 van 19.605 resultaten
recensie
Communicatie en media
29 juni 2012
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
BP en de olielekkage in de Golf van Mexico, het optreden van Shell in Nigeria, Hogeschool InHolland en de diplomafraude - het rijtje voorbeelden dat Frank Peters geeft in Reputatie onder druk laat zich moeiteloos aanvullen. Er gaat geen maand voorbij of er is wel een bedrijf dat in de problemen raakt en reputatieschade oploopt.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2012
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Idealisme is mooi, scepsis is beter. Zo had het motto kunnen luiden van Diepere drijfveren, met als verklarende ondertitel ‘Verborgen motieven doorgronden met entelische intelligentie’. Een opmerkelijk boek waarin Sjaak Overbeeke zijn lezers voorhoudt dat zuiverheid (of transparantie?) onder mensen zeldzaam is en dat je dus maar beter met een gezonde dosis wantrouwen in het leven kunt staan. Dan kom je minder vaak bedrogen uit. Managementboek Magazine sprak met de auteur die ondanks deze sombere woorden een bijzonder positief mens blijkt te zijn.
interview
Strategisch management
28 juni 2012
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
interview
Organisatiekunde
28 juni 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Bedrijfskunde is alles, alles is bedrijfskunde. Dit had het motto kunnen zijn van Bedrijfskunde Integraal, het nieuwste studieboek van Peter Thuis en Rienk Stuive. Niet dat zij de waarde van specialismen als ‘Finance’ of ‘HRM’ ontkennen, maar de meeste vraagstukken waarmee in bedrijven en organisaties wordt geworsteld, vragen toch om een bredere kijk. En die heeft een bedrijfskundige. Drie vragen staan in hun boek centraal: wat is een bedrijf, hoe werkt een bedrijf, en, last but not least, hoe werkt een bedrijfskundige?
interview
Marketing
28 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wie op zoek gaat naar geschikte literatuur over de succesfactoren van effectieve reclame, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Daar is namelijk maar weinig over gepubliceerd. Dat inspireerde Rene van Hoften tot het schrijven van een boek waarin hij relevante sociaalpsychologische achtergronden van reclame verbindt met de praktijk waarmee we dagelijks in de media worden geconfronteerd.
recensie
Algemeen management
28 juni 2012
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met Het groene kantoor schreef Marieke Schoenmaeckers een praktisch boek. De grote vragen die momenteel in het duurzaamheiddebat worden gesteld, omzeilt ze vakkundig. Maar voor wie nu eindelijk eens werk wil maken van de verduurzaming van z’n bedrijfsvoering, is het een aanrader.
recensie
Algemeen management
28 juni 2012
Hugo-Jan Ruts
Wat is 'ondernemerschap'? Wilma Straatman en Mechteld Daniels schreven er praktisch doe-boek over: 'Succesvol ondernemen: P's of cake!'
recensie
Algemeen management
27 juni 2012
Richard van der Lee
Is 'What every manager needs to know' van Marielle Sonnenberg en Judie van Breukelen van toegevoegde waarde? Het antwoord is een volmondig 'Ja'. Het boek is interessant voor managers, would-be managers en anderen die gefascineerd zijn door relevante zaken die spelen binnen organisaties. Een handig naslagwerk met op bepaalde gebieden zeker boeiende visies.
interview
Leiderschap
27 juni 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Theory U is een stappenplan dat diepgaande verandering in organisaties en mensen mogelijk maakt. Een belangrijke voorwaarde is dat je bereid en in staat bent alle (voor)oordelen over de werkelijkheid achter je te laten. Ofwel: ‘Leading the Future as it Emerges, zoals de ondertitel van het bekende boek Theory U van Otto Scharmer luidt. Dat is echter verre van eenvoudig en daarom schreven organisatiecoaches Esther de Haan en Eva Beerens een boek dat u kan helpen: Organisatieontwikkeling met Theory U. Managementboek Magazine sprak beide auteurs.
interview
Algemeen management
27 juni 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Corporate governance is meer dan de Code Tabaksblat of de monitoring erop. Corporate governance is niet in beton gegoten. Behoorlijk bestuur evolueert mee met de ontwikkelingen in de maatschappij en economie en past zich als een kameleon aan. Het jaarboek Corporate Governance helpt om het debat rondom het thema levend te houden. Managementboek magazine sprak een van de samenstellers, Mijntje Lückenrath-Rovers.
recensie
Algemeen management
27 juni 2012
Johan Bel RM
'Cool is hot' is een veelgeprezen boek, de inmiddels derde bestseller van René Boender. En dat het een beststeller is, geloof ik wel: het boek leest lekker weg en is toegankelijk voor een breed publiek. Wat heeft een marketeer aan de 81 'candies'?
recensie
Strategisch management
27 juni 2012
Martijn Anderson
Het boek 'Nieuwe producten en diensten bedenken' van Gijs van Wulfen vormt een compleet naslagwerk voor wie zijn of haar product wil vernieuwen of een geheel nieuw product wil ontwikkelen. Rode draad vormt de VOORT-innovatiemethode. Het geheel is rijkelijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en –ervaringen.
recensie
Economie
27 juni 2012
Peter van der Wel
De Nederlandse trendwatcher Adjiedj Bakas publiceert regelmatig over allerhande toekomst gerelateerde onderwerpen. Van de toekomst van de liefde tot een toekomst zonder olie. Zijn nieuwste boek met als titel: 'De staat van morgen' behandelt de toekomst van de Nederlandse en de Vlaamse overheid. In dit boek komen vele trends uit eerdere boeken weer terug, maar nu aangevuld met trends die Bakas ziet in het openbaar bestuur en in de politiek van de lage landen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 juni 2012
Veerle Blajic-Kik
'Laat je niet langer opzadelen met de woede, frustratie en negativiteit van anderen!' David Pollay kondigt het duidelijk aan op de knalgele kaft van dit boek. In 'De wet van de vuilniswagen' brengt hij op positieve wijze onder de aandacht dat we ons laten beïnvloeden door de emotionele vuilnis van anderen (en vice versa). Gelukkig kunnen we ons daarvan bevrijden, beweert hij, door middel van de Eed van de Wet op de Vuilniswagen. En om te zorgen dat het werkt, vind je na elk onderdeel een actielijst waar je direct mee aan de slag kunt.
recensie
Algemeen management
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Zakelijke besprekingen kunnen veel effectiever, schrijft Frank Groot in 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers. Je moet dan wel de juiste denktechnieken gebruiken en dat zijn technieken die vaste denkpatronen doorbreken. Met zijn boek biedt hij een ruimhartige inkijk in de toolkit die hij daarvoor in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
recensie
Organisatiekunde
26 juni 2012
Joost van Driessen
Het boek 'Mensen, arbeid en organisatie' gaat over drie deelgebieden: arbeidspsychologie, organisatiepsychologie én personeelspsychologie. Alle kennis op dit vlak in één boek verzamelen is een flinke ambitie, maar die ambitie maakt Herman Steensma waar. De breedte van het vakgebied brengt ook een uitdaging met zich mee: het overzicht bewaren. Op dat vlak valt nog wat te winnen.
recensie
Personeelsmanagement
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Van een probleem een uitdaging maken: dat is het belangrijkste doel van Oplossingsgerichte Wegwijzers voor individuen, een instrument voor zelfcoaching dat ontwikkeld werd Gwenda en Linda Schlundt Bodien. Deze Wegwijzers zijn gebaseerd op de oplossingsgerichte benadering, die vijfentwintig jaar geleden ontwikkeld werd door psychotherapeuten van het Brief Family Therapy Center in Milwaukee (VS).
recensie
26 juni 2012
Amber Zwartbol
3-5 minuten leestijd
Gefascineerd door de drijfveren van mens en in het algemeen, jongeren in het bijzonder en de veranderingen in de maatschappij, ging ik 'De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders' lezen. Ik heb me van de eerste tot en met de laatste bladzijde verbaasd afgevraagd of het allemaal echt zo erg gesteld is als Frits Spangenberg en Martijn Lampert het stellen.
recensie
Werk en loopbaan
25 juni 2012
Dorien van Doorn
Is het wel zo leuk aan de top? Nu de vrouwen meer in trek zijn en nu de crisis ook vrouwen in de kaart speelt, is het tijd om de voor- en nadelen van een CEO-functie op een rijtje te zetten. Dat doen Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel op overzichtelijke manier in 'CEO me'.
interview
Marketing
25 juni 2012
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Mabel Nummerdor en Mijke de Vette van Spark Avenue zijn van mening dat marketeers nu eindelijk eens rekening moeten gaan houden met vrouwen. De invloed van vrouwen reikt namelijk veel verder dan alleen hun eigen portemonnee: de gehele maatschappij feminiseert. In hun boek Miss Marketing (‘Business in de Evanomie’) hebben Nummerdor en De Vette een praktische leidraad geformuleerd waarmee marketeers hun strategieën en campagnes kunnen toetsen aan de vrouwelijke waarden.